Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Op stal staan?

  1. #1
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    32
    Berichten
    1.591

    Op stal staan?

    Ik wist geen passende titel te bedenken dus snel maar wat meer uitleg

    Nu het de laatste tijd veel geregend heeft is de wei waar Bofix staat op sommige plaatsen veranderd in een hoop modder; bevoorbeeld aan de ingang van zijn stal.
    Er zijn ook plaatsen in zijn wei die niet zo nat zijn en ook niet modderig, alleen zijn er net op die plaatsen geen bomen of iets anders van beschutting te vinden.

    Normaal gezien is de stal altijd open zodat Bofix kan kiezen (dag en nacht), maar nu met die modder vraag ik me af of het niet beter om Bofix snacht's binnen te zetten?
    De hele tijd met zijn hoeven op natte grond staan, kan dat eigenlijk kwaad?
    Als hij zelf kan kiezen staat hij bijna nooit in zijn stal, ik heb hem er alleszins maar enkele keren zien instaan s'ochtends...


    Wat zouden jullie doen?

    Groetjes,
    Hanne
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  2. #2

    Re: Op stal staan?

    modder en regen in minder erg voor de hoeven dan urine wat ik altijd begrepen heb
    ik zou hem lekker buiten laten staan, bij onze wei is de ingang ook 1 grote blubzooi helaas we hebben we berg witzand neer gegooit en daardoor is het iets begaanbaarder..

    Ik zou er dus voor kiezen om hem in de wei te laten.. ik weet niet of het bij jullie verderop in de wei wel beter begaanbaar is?? bij ons in iedergeval wel. wij hebben wel enorm veel land tot ons beschikking dat zal wel schelen dan dat je allemaal stukjes hebt?

  3. #3

    Re: Op stal staan?

    Ik zou de stal lekker open laten. Hij kan toch zelf kiezen waar hij staat? Dan zal hij vast niet altijd in de modder gaan staan. Als hij niet gevoelig is voor mok, is het verder niet echt een probleem als hij in de nattigheid staat. Beter dan opgesloten worden in een stal, lijkt me. Want wat Marjo ook al zegt: urine is nog veel slechter voor de hoeven.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Op stal staan?

    Zo lang hij de keuze heeft en ergens droog kan staan lijkt mij dit prima, feit dat hij nooit binnen staat zegt mischien wel iets over wat hijvan jouw idee vindt
    Denk dat het bijna overal zo is op dit moment er valt zo giga veel regen, de bodem raakt verzadigt, het is al mooi dat er nog droge stukken zijn denk ik dan.

    Gr Janneke
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Op stal staan?

    Misschien helpt het als je de grond voor de stal ophoogt met zand en evt tegels, zodat je paard daar makkelijk kan staan en in kan lopen.

  6. #6
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    32
    Berichten
    1.591

    Re: Op stal staan?

    Dank je voor de reacties allemaal!

    Ik denk dat ik Bofix dan zelf laat kiezen; open stal dus
    Waar ik les volg hebben ze zonet een soort van "matten" gelegd op de modder, ga proberen ook aan van die matten te geraken, zagen er goed uit

    Groetjes,
    Hanne
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  7. #7

    Re: Op stal staan?

    Ik zou ook de keuze aan mijn paard laten.

    ALs je die matten vind, zou je mij dan willen laten weten welke het zijn en waar je ze gevonden hebt??
    Zou ik zeer waarderen!
    Zeker als ze zo op de modder kunnen en dan toch werken!!!
    Alvast heel erg bedankt!

    Groetjes Karianne

    May the horse be with you!

  8. #8

    Re: Op stal staan?

    Ik zou de stal ook lekker oplaten. Urine is veel slechter voor de hoeven als blub/modder. Mijn paarden staan heerlijk binnen en buiten waneer ze zelf willen. Ze hebben dan wel genoeg droge ondergrond waar ze zelf voor kunnen kiezen! Ik moet zeggen dat ze bij mij meestal express in de modder gaan staan

  9. #9
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Op stal staan?

    Nacino staat niet meer binnen (schuilstal met stro) nu het blubberig is, maar wél veel meer op het verharde stuk van de paddock! Blubber trotseert hij alleen nog voor het speelkwartier en de drinkbak

  10. #10
    Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    omgeving Weert (Limburg)
    Berichten
    43

    Re: Op stal staan?

    ik heb thusi precies dezelfde situatie als jij, alleen heb ik het stuk voor de stal en drinkbak verhard met klinkers. ook hebben we voor de stallen nog een afdak.. ik zie mijn paard zelden in de stal staan meestal onder het afdak of gewoon in de wei..
    sterker nog wanneer ik zijn stal een keer lekker goed opstrooi enz. gooit hij gewoon alles in een hoekje en wat niet meer in het hoekje past moet naar buiten

    ik laat mijn paard gewoon zelf kiezen wat hij wilt, en dat zou ik in jou geval ook doen.. en als je matten oid kan krijgen is dat natuurlijk ideaal maar anders zou ik het gewoon zo laten

  11. #11
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    32
    Berichten
    1.591

    Re: Op stal staan?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Ik zou ook de keuze aan mijn paard laten.

    ALs je die matten vind, zou je mij dan willen laten weten welke het zijn en waar je ze gevonden hebt??
    Zou ik zeer waarderen!
    Zeker als ze zo op de modder kunnen en dan toch werken!!!
    Alvast heel erg bedankt!

    Groetjes Karianne
    Hey Karianne,
    sorry voor het late antwoord, maar ik weet nu pas wat voor "matten" het zijn; nl. transportbanden.
    Ze hadden die matten kunnen kopen omdat een fabriek (ik weet niet welke) stopte.
    De matten liggen daar als paden langs de weien zodat je niet door de modder moet ploeteren als je een paard bent gaan halen - heel nuttig.
    Helaas was de verkoop van deze transportbanden maar eenmalig en kunnen ze er niet meer aangeraken.

    Groetjes,
    Hanne
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  12. #12
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    32
    Berichten
    1.591

    Re: Op stal staan?

    De hoefsmid is geweest en hij gaf een goede tip die ik toch eventjes met jullie wou delen:

    als je je paard op stal zet als het nog (net) niet vriest, kan je de grond rondom zijn stal gelijk maken met een hark ofzo.
    Als het de volgende dagen blijft vriezen, blijft de grond rondom zijn stal - of een andere plaats waar je geharkt hebt - ook mooi gelijk.
    Uiteraard moet het weer dan ook goed meedoen, en dat is niet altijd zo

    Wie weet zijn jullie er iets mee

    Groetjes,
    Hanne
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

  13. #13
    Actief Forumlid Mieke_Cunna's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2007
    Locatie
    Elburg
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.436

    Re: Op stal staan?

    Die tip kende ik nog niet! Ga hem eens uitproberen, niet voor de stal maar bij de ingang van de weide.

    En hoe bevalt het Bofix nu?
    High five van: Binkie, Frummel, Robyn, Bo, Bondai!

  14. #14
    Actief Forumlid hanne01's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2007
    Locatie
    België, limburg
    Leeftijd
    32
    Berichten
    1.591

    Re: Op stal staan?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke_Cunna
    Die tip kende ik nog niet! Ga hem eens uitproberen, niet voor de stal maar bij de ingang van de weide.

    En hoe bevalt het Bofix nu?
    Hoihoi,

    de tip die de hoefsmid had gegeven heeft hier niet zo goed gewerkt, er zijn toch al heel wat oneffenheden voor zijn stal (die nu helemaal bevroren zijn, en zo blijven staan )
    De boer van wie de wei is was akkoord dat Bofix altijd buiten mocht staan ( dag en nacht ) - ook in de modder! Maar, niet als het vriest. Ompraten behoort niet tot de mogelijkheden
    Ach, voor die paar dagen dat het vriest kan dat ook geen kwaad voor Bofix. Hij heeft hooi genoeg voor de hele nacht op te knabbelen, dat is toch iets

    Groetjes,
    Hanne
    dhPhotography: https://www.facebook.com/Dupas-Hanne...5935071/photos
    Contacteer me voor meer info of neem een kijkje op mijn facebookpagina

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •