Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: circling L1/2

circling L1/2

Hallo, ik ben Sietske. Heb me net ingelogd. Leuke site. Ik heb een vraagje: Mijn paard, halve Fries, Borias (Borrie) bijna 1.70. hing in de 12 ft. line toen ik daar mee begon. Op een gegeven moment heb ik hem los gemaakt (join-up kende hij) en doet de circling at liberty wel! (We waren toen nog niet aan L1 sideways toe) Omdat mijn paard bleef hangen (niet continu) ben ik veel meer at liberty gaan doen en dat gaat vaak veel beter. Nu wil ik hem leren aan het touw ook de circling te doen, maar hij hangt er weer in. Hij is groen en heeft geen ervaringen met traditioneel longeren. Nu vraag ik mij dus af of de 12 ft line niet te kort is voor het paard. Ik merk ook vaak bij de sideways en de squeeze dat mijn paard erg weinig ruimte heeft aan het touw. Van Eveline had ik begrepen dat ze nog wat tips wist om het hoofd van het paard meer naar je toe te krijgen tijdens de circling. Ben daar wel erg benieuwd naar. Soms krijg ik de indruk dat het disrespect is, maar wil dit eerst onderzoeken omdat hij het at liberty wel doet. PS de sends en het naar me toe komen en van handveranderen doet ie (meestal dan) wel in fase 1, Het naar me toe komen vindt hij prettiger dan de sends. Heb wel eens het gevoel dat hij het niet leuk vindt om weggestuurd te worden. Net of zegt ie: AAAAAH moet dat?
    Ben benieuwd naar reacties:

Groetjes Sietske

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17
    Hoi Sietske (leuke naam!, sorry)
    welkom op de lijst!
    Ben je met de circlinggame wel short-range begonnen? Dan leer je je paard in elk geval alvast om bij je te blijven en heb je wat meer mogelijkheden om in te grijpen.
    Als je paard bij de gewone circling gaat hangen zet je je zelf schrap, hou je het touw met 2 handen vast en hou het bij je buik. Laat het touw vervolgens om je middel heen draaien en pak het pas op het laatste moment over. Je paard voelt hierdoor steeds iets meer druk.
    Let op, zodra je je paard voelt nageven aan die druk en uit zichzelf iets naar binnen komt, geef je hem de ruimte van het touw (wat een stukje om je middel is gedraaid) weer terug.
    Dit volgt precies het principe: hands that close slowly and open quickly.
    Als je dit nou consequent doet zou het wel moeten helpen.

Als je er echt van overtuigd bent dat je paard niet capabel is om een cirkel van 24ft te maken, misschien is hij stijf of zo, kun je natuurlijk altijd overwegen een 22ft leadrope aan te schaffen en deze op de gewenste lengte gebruiken.

Vraagje voor jou: waarmee is je fries gekruist? ben ik wel benieuwd naar, omdat hij zo hoog is.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49
    Hoihoi, welkom op het forum Sietske!

Die 22ft lijn komt eraan, dus dan kun je eens kijken of hij echt aan het touw hangt omdat de cirkel te klein is (bijv. 2 ft extra geven, niet de hele lijn in 1x!) of dat hij er een gewoonte van heeft gemaakt.

Sandra heeft dat stevig vasthouden nog eens goed uitgelegd, dat werkt wel hoor, maar je moet er wel een tijdje consequent mee zijn (kan wel eens langer duren dan 2 dagen )

Enkele tips om in L2 het hangen op de lijn te verminderen:
    Tip van Birger: * Vraag je paard naar binnen toe (driving achterhand) maar heeel subtiel, en zodra hij alleen naar je kijkt zeg je "oh, just kidding" en laat hem weer op de cirkel verder lopen.
    Tip van Karianne * Zend je paard op de cirkel (als hij al wel een beetje naar binnen kan kijken of het touw los kan laten) op het moment dat hij naar buiten kijkt, haal je hem naar je toe en stuurt hem gelijk weer weg. Verschil met de vorige is dat je je paard nu helemaal naar je toe haalt.
    Nog een tip van Birger: * ook al genoemd door Sandra: speel de short-range circling game. Op korte afstand (lengte van carrot-stick) eerst in stap, tot hij loslaat op het touw. In draf mag je meelopen in cirkels of zelfs de hele bak doorlopen, stukjes rechtdoor, dan weer een cirkel. Zo kun je eens kijken wat de kleinste cirkeltjes zijn die hij zonder problemen kan lopen. Met dit spelletje kun je ook veel meer afwisselen, doordat je mee mag lopen en de hele bak door kunt, ondertussen wat obstakels nemend...
    De Carrot-stick leg je hierbij op zijn rug.

Veel succes!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

nog een aanvullinkje

ik denk trouwens dat je paard best kan stappen en misschien rustig draven aan de 12 ft line hoor. Ik weet niet of je de demovideo die bij het level 1 pakket zit hebt gezien maar daar galoppeerd een paard zelfs op een volte van hoogstens 4 meter. moest ik opeens aan denken... beetje laat misshcien

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: nog een aanvullinkje

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    ik denk trouwens dat je paard best kan stappen en misschien rustig draven aan de 12 ft line hoor. Ik weet niet of je de demovideo die bij het level 1 pakket zit hebt gezien maar daar galoppeerd een paard zelfs op een volte van hoogstens 4 meter. moest ik opeens aan denken... beetje laat misshcien
    Aan de andere kant, je schrijft dat het een groen paard is. Jong ook? Dan kan het heel goed dat de 12 ft lijn te kort voor hem is / de cirkel te klein.
    Je schrijft niet in welke gang je de circling doet. Hoe gaat het in stap?
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

En, hoe gaat het aan de lange lijn?

May the horse be with you!

Bladwijzers

Forum Rechten