Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 27

Topic: natuurlijk bekappen altijd verstandig?

natuurlijk bekappen altijd verstandig?

Nu ik dan een eigen paard heb, heb ik ineens heel wat meer beslissingen te maken o.a. bekappen.
    Vandaag werd mij de vraag gesteld wat ik met haar hoefjes ga doen. Mijn antwoord was uiteraard; natuurlijk bekappen.
    Ze wist mij vervolgens te vertellen dat men hier steeds meer van terug komt en me de volgende website gegeven http://www.gevaren-natuurlijkbekappen .tk Tja, van de vorige eigenaar had ik al te horen gekregen dat ze absoluut niet te kort bekapt mag worden, omdat ze nogal gevoelig is, en voor dat je het weet een paar weken kreupel loopt. Dat is zielig, dus dat willen we niet. Weten jullie, die al zo veel ervaring hebben, raad?

Re: natuurlijk bekappen altijd verstandig?

Ik zeg ja..

De bekapper die ik het http://www.marcokrul.nl is echt top vent ! hij bekijkt de hoefjes goed en behandeld daarbij je paard met respect heeft enorm veel geduld en straal rust uit !
    Mijn pony hoeft niet eens bekapt te worden doordat ik gewoon alleen maar simpel over straat rijd...

Ik kocht mijn fjord toen ze (voor) op ijzers stond. Deze zijn er nog afgehaald (op aanvraag van mij) voor ze kwam en 2 weken nadat ze bij mij stond is ze natuurlijk bekapt. Geen enkel probleem.

De quarter die bij mij op de wei heeft gestaan was altijd na het bekappen zeer gevoelig (wij hebben bijna overal hier kiezelpaden), maar haar hoeven moesten dan ook nog uitharden, na een week of 2 ging het dan ook wel beter.

Wel raad ik je 2 dingen aan:
    1. Als je natuurlijk gaat bekappen, neem dan wel een hoefsmid die niet alleen naar de principes van het natuurlijk bekappen kijkt, maar vooral ook naar hoe het paard beweegt (dus zijn voeten neerzet) en naar hoe de hoeven staan. Als de hoefsmid namelijk alleen naar de principes kijkt en de hoeven in die principiële stand zet kan het zijn dat je paard moeilijk gaat lopen omdat hij die stand niet gewend is, dit kan ook op den duur schade aan de gewrichten geven.

2. Als je paard na het natuurlijk bekappen gevoelig is (wat vaak voorkomt na een eerste keer) neem dan tijdelijk hoefschoenen, zodat je paard kan wennen en er geen last van heeft.

Dit is deels info van mijn natuurlijke hoefsmid en deels ervaring

Overigens, zo'n site is er ook nog een van: hoeftnietnatuurlijk.nl ofzo... wat een horror verhalen

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja...zoooo moeilijk! Ik kan je alleen maar vertellen; iedereen doet weleens iets dat niet handig is voor zijn paard en dat hoort erbij. Niemand kan je beloven (nouja, vind ik dan) dat hun manier van bekappen perfect is voor jou paard. Ik denk ook dat het nog een beetje afhangt van wat je verder doet met je paard, qua training en weidegang en ondergond.

Maargoed wie ik uiteindelijk nu al jaren naar veel tevredenheid laat komen is Marco Krul (Ik wou dat ik met een andere naam kwam dan Marjo, want hij is echt niet de enige goeie. Maar het is ook weer geen toeval dat veel van de forummers hem als bekapper hebben). Echt een goeie vent, eerlijk, niet duur en met gezond verstand. Hij doet geen onlogische dingen die eerst de hoef slechter maken ofzo, dat vind ik fijn.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

myracara ja er zijn er vast meer.. maar die ken ik niet.. Mijn verzorg pony werd hiervoor helemaal niet bekapt dus ik ben allang blij met hem

Er zijn zeker meer goede natuurlijke bekappers. Ik zelf heb goede ervaringen met Simon Lingbeek. Op de site hoefnatuurlijk.nl kun je nog wel meer goede vinden. Ik ben zelf een groot voorstander van natuurlijk bekappen en volgens mij is het voor veel paarden haalbaar, fijn en gezond om op blote voeten te lopen (uiteraard moeten de leefomstandigheden van het paard ook goed zijn: veel kunnen bewegen helpt bij het sterker maken van de hoeven). De websites die waarschuwen tegen natuurlijk bekappen zijn vaak opgezet door zeer traditionele hoefsmeden die niet kunnen geloven dat natuurlijk bekappen beter is/kan zijn dan een ijzer onder een hoef timmeren. Daar zijn ze dan ook voor opgeleid en ze hebben vaak niets anders gezien of geleerd. En de eerste site die je noemt beschrijft een berucht geval van een meisje dat ondanks vele, vele waarschuwingen van mensen met verstand van natuurlijk bekappen, toch doorging met het verder inkorten van de hoeven van haar paard, zonder er een deskundige bij te halen. Dat is vreselijk uit de hand gelopen en uiteindelijk is haar paard 'gered' door de heren Van Nassau (die er weer ijzers onder hebben geslagen). Heel triest geval, maar het zegt meer over haar dan over natuurlijk bekappen.
    En nog iets. Natuurlijk bekappen is niet per definitie kort bekappen. Over het algemeen worden de hoeven wel korter gemaakt dan traditonele hoefsmeden het zouden doen, maar dat is geen doel op zich. Uitgangspunt bij natuurlijk bekappen is altijd dat je paard na een bekapping niet gevoelig mag lopen. Doet hij dat wel, dan ben je te ver gegaan. Al is het maar een paar millimeter. Wel kan een paard een tijdje gevoelig lopen als net de ijzers er onder vandaan zijn gehaald. De zool is niet gewend om de grond te raken en moet inderdaad harder, sterker en dikker worden, zoals Simone zegt. Bij het ene paard duurt dit langer dan bij de ander, maar als je ze de tijd geeft, komt het in de meeste gevallen goed. Mijn paard heeft dertien jaar op ijzers gelopen voor ik natuurlijk ging bekappen en liep eigenlijk meteen goed over bijna alle ondergronden. Alleen kiezels zijn iets langer een probleem gebleven, maar zelfs dat gaat nu prima.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Mijn merrie heeft zo een 6 jaar op ijzers met zolen gestaan, de laatste jaren ook kit er tussen. Mijn ruintje had ijzers voor vanwege een bokhoef. Vorig jaar januari heb ik ze beiden van de ijzers af laten halen en sinds die tijd worden ze natuurlijk bekapt. Ik ben heel tevreden !
    Ze hebben beide in het begin wel een tijd gehad dat de voeten gevoelig waren en dat we uit moesten kijken waar we liepen. Ik heb hoefschoenen overwogen, maar het toch niet gedaan.

Mijn veulen wordt van begin af aan natuurlijk bekapt.

Als je een goede bekapper hebt, kan het zeker geen kwaad om het te proberen. Maar geef het wel de tijd die het nodig heeft.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik denk dat de hoefbekapper altijd moet kijken naar wat jouw paardje nodig heeft en niet zijn methode alleen moet doorzetten, het is ook belangrijk dat je als eigenaar goed aangeeft wat wel/niet werkt.
    Verder zit er ongeloofelijk veel verschil in de hoeven van paarden onderling, Mijn paardje wordt nu al langere tijd natuurlijk bekapt door Klaas Feuth, dat bevalt goed, ze wordt achter iets langer gezet maar blijft altijd gevoelig lopen op steentjes, daarvoor heb ik voor haar voorhoeven hoefschoenen gekocht dat werkt ook, verder zien haar hoeven er prima uit.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ik denk dat de hoefbekapper altijd moet kijken naar wat jouw paardje nodig heeft en niet zijn methode alleen moet doorzetten, het is ook belangrijk dat je als eigenaar goed aangeeft wat wel/niet werkt.
    Verder zit er ongeloofelijk veel verschil in de hoeven van paarden onderling, Mijn paardje wordt nu al langere tijd natuurlijk bekapt door Klaas Feuth, dat bevalt goed, ze wordt achter iets langer gezet maar blijft altijd gevoelig lopen op steentjes, daarvoor heb ik voor haar voorhoeven hoefschoenen gekocht dat werkt ook, verder zien haar hoeven er prima uit.
    Precies!
    Mijn instructrice/hoefsmid wilt niet eens natuurlijk bekapper genoemt worden haha, mooi figuurtje is het. Ze heeft zo haar eigen denkwijze en manieren, maar mijn pony (en voorgaande paarden) hebben er altijd keurig bijgelopen en nooit problemen gehad, en dan maakt het mij niet uit of het natuurlijk of wat dan ook genoemnd wordt

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Marco noemt zichzelf ook geen natuurlijk bekapper
    Wij op stal zijn ook erg tevreden. Bruut heeft probleemloze hoeven dus dan is het snel goed. Het paard van dinnetje heeft echter erge probleemhoeven (vervelende scheuren, ondergeschoven verzenen) Hij loopt sinds járen lang modderen met ijzers+bandjes met schroeven etc. die er bij een kliniek ondergeslagen werden, nu alweer een jaar op blote voeten. Hij is er nog niet, maar het lopen is ook niet dramatisch slecht ofzo en z'n voeten gaan wèl heel mooi vooruit!

Je zal er versteld van staan hoeveel hoefsmeden "natuurlijk" kunnen en willen bekappen. Het is maar wat je onder natuurlijk verstaat.
    Bekappen zou altijd "natuurlijk" moeten zijn eigenlijk. Al onze paarden staan op blote voeten, alleen Pride moet nog wel eens een ijzer in de winter omdat ze zeer gevoelige zolen heeft, maar dat is ook al jaren niet meer voorgekomen. Baduh heb ik endurance gereden op zijn blote voetjes en hij kan er op elk soort oppervlak mee lopen. Maar hij is nog nooit onder de noemer "natuurlijk" bekapt. Hoewel, 1 keer, door Fernand van Geenen heet ie geloof ik? Hij deed niks anders als mijn "gewone" hoefsmid, behalve dat ik de afwerking minder vond. Mijn "gewone" hoefsmid rondde de teen altijd netjes af. Een paard rolt dan comfortabeler af. Ik heb er nooit meer een "natuurlijke" kapper bij gehaald.
    Wat ik echt heel eng vond de afgelopen jaren waren die cursussen. Dat je leerde je eigen paard natuurlijk te bekappen in een middag of in een paar middagen. Mijn hoefsmid liep ook op de Uithof rond omdat hij erg goed was met probleemhoeven, en hij kon wel janken om de lui die die cursussen hadden gegeven. Er zijn meerdere paarden naar de paardenhemel vertrokken omdat de eigenaar na zo'n cursus zelf aan de slag was gegaan. Veel vaker kwam het voor dat mijn hoefsmid huilend op werd gebeld om te redden wat er te redden viel.
    Natuurlijk zijn er ook paarden die wel prima liepen op hun "cursus natuurlijk bekappen" hoefjes. Er is namelijk een percentage paarden dat wél de juiste hoeven en hoefstand hebben voor die methode. Maar ik blijf het heel link vinden.
    Wil je je paard laten bekappen, bel dan eens wat hoefsmeden en vraag op welke manier ze bekappen. Dan merk je snel zat bij wie je een goed gevoel hebt.
    (ps: Wat een lulverhaal weer, hahaha)

En bedankt, namens zo'n zelfbekapper. Die toevallig een paardje heeft met bijzonder gemakkelijke hoeven. Daar is die cursus overigens ook voor bedoeld. NIET om zelf je paard met probleemhoeven onder handen te nemen. Dat is ook het eerst dat je in die cursus leert. Die overigens wel wat meer inhoudt dan 'een middagje'. Met dit soort 'lulverhalen' (jouw woorden) krijg je die vooroordelen wel de wereld in.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    En bedankt, namens zo'n zelfbekapper. Die toevallig een paardje heeft met bijzonder gemakkelijke hoeven. Daar is die cursus overigens ook voor bedoeld. NIET om zelf je paard met probleemhoeven onder handen te nemen. Dat is ook het eerst dat je in die cursus leert. Die overigens wel wat meer inhoudt dan 'een middagje'. Met dit soort 'lulverhalen' (jouw woorden) krijg je die vooroordelen wel de wereld in.
    Ik heb de gevolgen gezien, dat waren geen "lulverhalen" maar levende wezens. Ik snap die extreem felle reacties van voorstanders van deze manier van bekappen ook niet. Op http://www.hoefnatuurlijk.nl wordt elke negatieve reactie gewist. Alsof ze daar het octrooi hebben op de waarheid.
    En niet in elke cursus wordt dat gezegd, er zijn meerdere cursussen. Fijn voor je dat jij blijkbaar wel een fatsoenlijke cursus hebt getroffen, maar doen alsof ik een lulverhaal ophang vind ik echt heel laag.

Extreem? Ik? Dat valt toch wel mee? En laag nog wel... Het woord 'lulverhaal' had je zelf gebruikt, dus dat heb ik alleen maar geciteerd. Dat op hoefnatuurlijk.nl negatieve reacties worden gewist, is gewoon niet waar. Je kunt daar juist heel veel nuttige informatie halen. Als je problemen hebt met de hoeven van je paard en ja, zelfs als je twijfelt over natuurlijk bekappen, krijg je daar heel netjes en nuttig antwoord. Je moet je er wel een beetje voor openstellen natuurlijk. Als je alleen maar komt om de methode af te zeiken, ja, dan ben je daar aan het verkeerde adres. Niet zo vreemd lijkt me, aangezien zij het natuurlijk bekappen als methode zo'n beetje in Nederland hebben geintroduceerd. Ik ben echt heel benieuwd hoeveel paarden jij kent die door natuurlijk bekappen naar de paardenhemel zijn geholpen. En dan niet van horen zeggen. Elk paard is er een te veel natuurlijk. Maar hoeveel paarden zijn door hoefsmeden in de vernieling geholpen? Natuurlijk moet je heel erg je verstand gebruiken als je besluit je paard zelf te gaan bekappen. Maar dat geldt voor alles wat je met je paard doet. Ook als je hem in de trailer laadt en er mee de weg op gaat. Toch doen heel veel mensen dat, zelfs zonder er maar een middagje les voor te hebben gehad.... Waar ik gewoon heel slecht tegen kan dat allerlei mensen van alles over natuurlijk bekappen melden, terwijl ze er gewoon heel weinig van weten. Door al die slecht gefundeerde (voor)oordelen schrijf je in een keer een methode af die voor heel veel paarden heel veel goeds heeft gebracht en nog steeds brengt.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten