Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 27 van de 27

Topic: natuurlijk bekappen altijd verstandig?

Re: natuurlijk bekappen altijd verstandig?

Neemt niet weg dat een ieder zijn kanttekeningen mag zetten. Het is algemeen geaccepteerd dat mensen de "reguliere" manier van bekappen en beslaan bekritiseerd, maar op zoiets als een hoefnatuurlijk mag je geen commentaar hebben. Dat er dus wel degelijk negatieve reacties worden gewist heb ik met eigen ogen gezien toen een vriendin kritische vragen stelde op de site.
    En nog even "jouw woorden" achter dat "lulverhalen" plakken terwijl ik al gereageerd heb is niet echt heel netjes.

Ik weet niet wat je met die laatste zin bedoeld. Je hebt toch onder je eerste reactie het woord lulverhaal gezet of niet? Daar heb ik niets achter geplakt en mijn eigen posten heb ik ook niet bewerkt nadat jij gereageerd hebt. Je noemt me laag en niet netjes, terwijl ik alleen maar reageer op wat jij hebt geschreven. Fraai.
    En natuurlijk mag je je kanttekeningen zetten. Maar doe dat dan op een gefundeerde manier.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik ben het met Bubbels eens, dat er té makkelijk gedacht wordt over de 'cursus' zelfbekappen. Het komt gewoon té vaak voor dat mensen na zo'n 'cursus' teveel zelf doen bij hun eigen paard, of zelf ook nog gaan 'klooien' aan andermans paard
    Beetje bijwerken van de hoeven van je EIGEN paard tussen de reguliere bekapbeurten door, prima! Daar heb je overigens niet specifiek een cursus nodig, je eigen bekapper (al dan niet natuurlijk) zal je met plezier wegwijs maken met de hoeven van JOUW paard... en ook melden als je er beter NIET aan kan zitten!!! De mensen die zelf volledig, of met minimale (1 tot 2 x per jaar) begeleiding van een goede bekapper de hoeven van hun paard (en daarmee het hele beest) in goede staat weten te houden zijn wat mij betreft op één hand te tellen.. en dat zijn mensen waarvan ik wéét dat ze méér gedaan hebben dan een 'cursus'!!

Maar goed.. daar gaat het in dit topic feitelijk niet over

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn mening is dat natuurlijk bekappen goed is voor elk paard. Lekker extreem he

Er zijn helaas vele bekappers die niet goed kijken naar t paard, ze te laag in 1 keer zetten, of een endurancepaard zo van de ijzers afhalen

Allles met beleid en mate. Het is heel moeilijk om een goede bekapper te vinden. Heb je er 1 gevonden, wees er dan heel zuinig op.
    Volg vooral Zijn of Haar advies op en ga niet zelf tussendoor lopen rommelen als dat niet de opdracht was.

Mijn mening over de steunsels weghalen heb ik bijgesteld. Dit moet je niet doen, tenzij je een paard hebt wat nergens gevoelig op reageert. Je trekt de vorm uit de hoef, maakt het paard er soms gevoelig mee.

Weet gewoon heel goed waar je mee bezig bent, of wat je bekapper staat te doen.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

(zegt één van de weinige mensen die ik ken, die de hoeven van haar paarden PRIMA zelf kan onderhouden, maar danook wel méér dan een 'cursus' NB gedaan heeft )

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    (zegt één van de weinige mensen die ik ken, die de hoeven van haar paarden PRIMA zelf kan onderhouden, maar danook wel méér dan een 'cursus' NB gedaan heeft )

Er valt zoveel te zeggen over hoeven en hoefonderhoud..... Maar voordat je het weet zit je in een wellus nietus spel en daar heb ik zooo geen zin in.

Het heeft nogal wat losgemaakt, mijn vraag. Zegt eigenlijk genoeg. Alles heeft z'n voors en tegens. Ik weet wat me te doen staat. Ik ga opzoek naar een tradionele hoefsmid die een gedegen opleiding heeft omtrend de anatomie van het paard en tevens openminded is ten opzichte van nb.
    Zomers vormen mijn voeten een eeltlaagje op mijn hakken. Ik heb weleens wat teveel weggesneden dat voelde niet fijn

Dank jullie voor de reacties.

Ik heb geen problemen met natuurlijk bekappen, in tegendeel, maar ik heb problemen met mensen die het na een summiere cursus zelf gaan doen. Vooral als de hoefsmid het vervolgens mag komen opknappen of het beest beland op een kliniek of erger.
    Ik heb ergens wel spijt dat ik hier gereageerd heb. Ik weet dat er bijna altijd heftige reacties komen. Maar als je met eigen ogen hebt gezien wat zo'n cursist kan aanrichten bij een paard, ondanks dat het met de beste intenties is gedaan, of misschien juist ómdat het met de beste intenties is gedaan, dan blijft je dat altijd bij.

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

RH.. ik (en velen met mij hier) kan je Marco Krul van harte aanbevelen!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Moet je nog wel een plekkie in zijn schema weten te bemachtigen. Hij heeft ons nu 3 weken uitgesteld, omdat het zo druk was
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bubbels
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    En bedankt, namens zo'n zelfbekapper. Die toevallig een paardje heeft met bijzonder gemakkelijke hoeven. Daar is die cursus overigens ook voor bedoeld. NIET om zelf je paard met probleemhoeven onder handen te nemen. Dat is ook het eerst dat je in die cursus leert. Die overigens wel wat meer inhoudt dan 'een middagje'. Met dit soort 'lulverhalen' (jouw woorden) krijg je die vooroordelen wel de wereld in.
    Ik heb de gevolgen gezien, dat waren geen "lulverhalen" maar levende wezens. Ik snap die extreem felle reacties van voorstanders van deze manier van bekappen ook niet. Op http://www.hoefnatuurlijk.nl wordt elke negatieve reactie gewist. Alsof ze daar het octrooi hebben op de waarheid.
    En niet in elke cursus wordt dat gezegd, er zijn meerdere cursussen. Fijn voor je dat jij blijkbaar wel een fatsoenlijke cursus hebt getroffen, maar doen alsof ik een lulverhaal ophang vind ik echt heel laag.
    Dat is niet waar. Er zijn wel een keer reacties verwijderd van iemand die 20 relpostst had geplaatst die nergens op sloegen.

Natuurlijk bekappen is meer dan een NB-er laten komen ipv de hoefsmid. De levensomstandigheden, voeding en regelmaat van bekappen moeten worden aangepast.

Om NB goed te laten slagen ontkom je als eigenaar bijna niet aan zelf ook onderhoud plegen, tenzij je het geen enkel probleem vind om een aantal keren per maand een bekapper te laten komen.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

ik onderhoud de hoeven van mijn paard nu al een tijdje zelf...

Eerst deed ik Pipa, mijn ex-verzorgpaardje. Zij had altijd last van een afbrokkelende hoefwand en als de smid geweest was liep ze altijd een hele tijd gevoelig op oneffen harde ondergrond.
    Toen ik haar ben beginnen bekappen waren haar brokkelhoeven verleden tijd en ook liep ze niet meer gevoelig.

De paardjes die ik sinds deze zomer heb bekap ik ook zelf.
    Na enkele weken op de weide te hebben gelopen begon Aliyana opeens te manken.
    We wisten niet echt wat het zou kunnen zijn en besloten dus om maar even af te wachten. Als het echt niet beterde zouden we er een DA bijhalen, tot Cindy (de zus van Amalia, de mede-eigenaresse van Gazeerah&Aliyana) zo slim was om Aliyana eens te bekappen...Ze liep plots een heel stuk beter en toen we eens beter keken zagen we dat dr witte lijn heel erg breed was geworden, wat dus overduidelijk op hoefbenvangenheid wees. Ze staan nu al weer een tijdje op stal en krijgen enkele hooi, en we hebben ze enkele daagjes geleden ze nog bekapt, en beide merries lopen prima.

[size=99px]Ik veranderd nooit iets aan de structuur van de hoef..Maar alles wat te lang is, vijl of snij ik gewoon een beetje bij. Ik kom nooit aan de straal of zool, hou de steunsels kort, zet de hielen iets lager, en zorg ervoor dat er mooie kwartierboogjes zijn en rond de hoefwand altijd goed af voor een goede afwikkeling.
    Na het bekappen ligt er altijd maar een klein hoopje hoef op de grond, ik doe er nooit overdreven veel af. Moest ik iets vreemds aan de hoef zien of moest mijn paard raar/slecht/kreupel beginnen lopen ofzo na een bekapping, zou ik van dr hoeven afblijven, informeren wat het probleem zou kunnen zijn of hoe het zou kunnen ontstaan zijn, en evt. een hoefsmid opbellen.[/size]

Dusseeuh zover ik zelf ervaren heb is NB best wel verstandig, ja. Maar ik kan begrijpen dat dit niet in alle gevallen zo is, of dat het ook goed fout kan gaan.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten