Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: paard neemt alles in haar mond

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

paard neemt alles in haar mond

Casandra is de laatste week enorm happerig. Niet in de negatieve zin zoals zitten happen aan kleding ofzo... ze heeft veel respect voor mijn ruimte, maar vind echt ALLES interessant de laatste dagen. Ze wil alles in haar mond nemen. Vanochtend stond te ineens te zwaaien met het visnetje/zeef die wij gebruiken om hooi dat in de watertobbes gevallen is eruit te vissen.
    Toen ik haar dat afnam had ze ineens de handvaten van de kruiwagen in haar mond toen ik de stal aant mesten was, en natuurlijk gooide ze de kruiwagen omver. Ik moest er eerlijk gezegd wel om lachen over hoe verbaasd ze stond te kijken toen dat ding omver viel en alle mest eruit viel hahahaha

Toen ze haar interesse in de kruiwagen verloren was stond ze ineens met de borstel te zwaaien...

Nu was ik aan het denken om juist dat gedrag op een constructieve wijze te benutten. Ik denk hierbij om haar aan te leren om mij dingen aan te geven zoals halster, leadrope, voerbak, enz... Soort van apporteren.

Ik ben een beetje bang dat als ik dat gedrag zou gaan bestraffen dat ze zoals in het verleden juist weer in zichzelf zal keren.... En eigenlijk vind ik het wel leuk dat ze initiatief toont op 1 of andere manier ipv altijd af te wachten.

Maar nu de vraag, hoe begin ik aan zoiets? Was aan het denken om daarvoor eventueel clickeren te combineren met parelli... Zijn er mensen die ervaring hebben met zulke dingen?

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

Re: paard neemt alles in haar mond

dit is iets dat je vrij eenvoudig kan clickeren he, vermits ze het toch al zelf doet... ik weet wel niet of ze het systeem kent? ze moet eerst snappen dat click wil zeggen beloning voor je echt iets nuttig kan leren... eens ze dat kan is het een kwestie van telkens te klikken als ze wat in haar mond neemt. op de duur ga je aanduiden wat je wil dat ze vastneemt en dan click je pas, of je pakt hetgene ze vastheeft van haar aan en klikt dan pas, al naar gelang waar je naartoe wil
    Hinnik!

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

Ik ga me er eens rustig in verdiepen. Heb hier het boek van inge teblick nog liggen dat ik enkele jaren geleden aan de kant heb gelegd omdat ik er niets mee kon. Misschien komt het me nu nog goed van pas.

Ik combineer het ook, ik was al begonnen met clickeren voor ik parelli ging doen en dus had ik al een ernstig goed hulpmiddel om mijn paardje te vertellen wanneer hij doet wat ik bedoelde! Ik heb het ook geleerd met hetboek van inge teblick en vind het super, zo veel nuttige informatie bij elkaar in 1 boek

Leuk man, dat je paard vanalles zelf gaat verzinnen; meer zelfvertrouwen, super! Helemaal als ze het dan ook mag gaan doen van jou en er een pluim voor kan verdienen, succes!
    Don't make or teach assumptions

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ja ik moet zeggen, sinds ze nu die bachbloesems gekregen heeft omdat ze altijd zo gesloten en zwaarmoedig was, is ze echt nog meer open gebloeid! Ik dacht altijd dat ik een introvert typetje had, maar blijkbaar eens je door die dikke muur heen bent schuilt daar eigenlijk toch wel een vrij extrovert paardje diep vanbinnen in haar! Ze verrast me keer op keer! Ik vind haar hoe langer hoe meer echt een uitdaging voor mij! Zo anders dan alle andere paarden waar ik tot hiertoe al mee gewerkt heb.

hihi willeke mijn nicky doet dit ook.. gisteren stond ik te praten met eveline die misa vast had en ik nicky.. trekt nicky ineens de rits van me borst zakje los..

maar volgens mij is zoiets heel simpel op comando te zitten.. nicky en sophie krijgen pas een snoepje bij goedzo.. eerder niet..
    dat is dus het zelfde als clikkeren.

Ja Willeke ! Dat "happen" is een super uitdaging want je kan er echt héél toffe dingen mee doen.

Je hebt toch gezien (of was dat Simone ?) dat Batall zijn emmer opneemt en brengt zodra hij gedaan met eten heeft ? Als ik zeg "pak halster", brengt hij me ook het halster. Enz enz enz ... Simpel aangeleerd met clickeren.

Batall neemt ook altijd alles in zijn mond : borstel, spade, leidtouw, ... en dus ook het handvat van de kruiwagen ... bij voorkeur als die volgeladen is met mest ... en dan met een onnozel gezicht naar mij kijken : "Hoe ? Heb ik iets mis gedaan ? Moet je nu opnieuw beginnen ? Och, spijtig !"
    En ja, het idee kwam al snel om daar "iets" mee te doen. Ik heb ook het boek van Teblick gekocht, maar dat was me wat moeilijk om te starten (nu is het wel handig !). Ik heb dan het boekje van Schöning (Clickertraining voor paarden) gevonden en dat was, om te beginnen met clickeren, héél nuttig; Het staat trouwens te koop, hier op het forum : http://74.54.169.172/~nhforum/viewto...f83cae2afa3f61

Groetjes !

Jamie doet dat ook! Van mij blijft ze af, maar verder pakt ze zo'n beetje alles in haar mond. Ik vind het soms wel vervelend, en had er nog helemaal niet aan gedacht dat ik het zou kunnen gebruiken om haar iets nuttigs aan te leren. Leuk idee, ga ik ook proberen

mijn pony neemt ook alles in de mond! hij is dan ook er nieuwschierig en wil het dan met zijn mond onderzoeken. (daar gebruiken wij onze handen voor) ook wil hij graag op die manier spelen met mij, nooit met de tanden maar hij kan z"n lippen maar niet stilhouden. ik zorg er natuurlijk wel voor dat ik het spel win! verder maak ik er ook gebruik van, ik laat hem op commando dingen oppakken en aangeven... (nadeel hiervan is wel dat hij alles wat hij kan vinden naar mij komt brengen)

Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

hahahaha eigenlijk zou ik juist héél erg blij zijn met dat initiatief van haar... Bij het grondwerk biedt ze nu ook vanalles aan wat ik niet vraag en vaak sta ik dan te lachen...
    Het is fijn dat ze zo open wordt. Ik heb het gevoel dat ik beetje bij beetje steeds dichter naar haar toegroei en dat is echt zoooo'n fijn gevoel!

gaaf he, zo kan je echt heerlijk spelen! hij wordt dan steeds fanatieker en haalt alles uit de kast, waar ik de humor van inzie! ik vraag me wel eens af op zo"n moment wie er het meeste plezier heeft.... ik merk ook aan mijn pony dat hij het geweldig vind als ik zijn spelletje meespeel, als teken dat ik hem begrijp! als je dan die ogen ziet, hij voelt zich dan zo trots en ik mezelf ook dankzij hem

Bladwijzers

Forum Rechten