Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 28

Topic: IJzers --> geen ijzers

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

IJzers --> geen ijzers

Om te beginnen; ik heb misschien, na ontzettend lang zoeken eindelijk een paardje gevonden!
    Hij moet nog gekeurd worden, maar als hij goed gekeurd is; laat maar komen!

Alleen één probleem; hij heeft ijzers. Hoeft natuurlijk nog niet zo erg te zijn, maar hij heeft nog nooit ( wel toen hij veulen was natuurlijk) in een kudde gelopen, hij staat altijd alleen op stal en in een weitje, en zou bij mij met drie andere pony's komen te staan.
    Omdat hij achter slidingijzers heeft, achter extra ver doorlopend dus, vind ik het niet zo'n lekker idee als hij die nog heeft als hij zo bij de andere pony's komt.
    Nu ben ik niet iemand die erg veel van hoeven afweet dus vraag ik jullie maar even wat slim is om te doen. Misschien een natuurlijk bekapper erbij laten komen? Gelijk voor én achter de ijzers eraf halen of eerst alleen achter? Is het dan niet handiger als de ijzers er pas bij mij afgehaald worden? ( hij kan best even alleen staan, er zijn meerdere weitjes en stallen bij mij)

Is het niet handig als dan dezelfde bekapper de ijzers eraf kan halen en de hoeven daarna ook bij blijft houden...
    Even voor de duidelijkheid, het paardje staat nu bij Zaanstad en komt in Vorden te staan.
    Heeft iemand een tip? Wat is het handigst om te doen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: IJzers --> geen ijzers

Leuk joh !!!

In ieder geval MOETEN die ijzers eraf . In hoeverre hij gevoelig zal gaan lopen hangt van zijn hoeven af en hoelang hij al op ijzers staat. Hier moet je dus ook rekening mee houden. Wil je hem voorlopig in het land hebben staan of wil je meteen met hem aan de slag? Haal er iig een goede bekapper bij die jou goed kan adviseren. Stel dat hij heel gevoelig gaat lopen of zijn hoef wil maar niet groeien, moet je ervan uitgaan dat hij wel hoefschoenen nodig heeft. Dit hangt er natuurlijk ook vanaf wat je plannen met hem zijn.

Ik zou dus de ijzers eraf halen en hem gewoon bij de andere paarden zetten. Ik neem aan dat hij zelf weet dat hij een paard is dus dan kan hij zelf wel de problemen met de andere paarden oplossen. Maar laat dus eerst een goede bekapper komen die die ijzers eraf haalt en de hoeven netjes bekapt.

Succes met je nieuwe paardje!!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Dankjewel voor je reactie! Hij word in de zomer 5 en is ingereden toen hij 3,5 was. Ik denk dat hij toen ijzers heeft gekregen.

Zou je de ijzers er daar al af laten halen of bij mij? Wat is slimmer? Of maakt het weinig uit...
    Het lijkt mij fijn om het gewoon thuis te doen, zodat één persoon ze er af kan halen en de hoeven ook bij kan houden. De hoeven dan een beetje leert kennen, als je dat zo kan zeggen.

Oja, hij Ã*s nog niet goedgekeurd, dus eerst maar hopen dat dat goed komt!

En oja, ik wil wel gelijk met hem beginnen eigenlijk. Wel rustig, maar gewoon beetje grondwerk, beetje wandelen op de weg oefenen, als dat gaat eens naar de bak van een kennis van mij, misschien eens een lesje van haar...

Niet heel fanatiek dus, maar ik heb geen zin om hem eerst maanden lang in de wei te laten staan...

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

van hoeven weet ik zo goed als niets dus daar ga ik niets over zeggen. ja ijzers eraf! ik weet welk effect ijzers op een hoef hebben en dat is niet zo goed. voor de rest ben ik een hoevenleek.
    wat ik nog wel even wilde zeggen, maanden zou ik hem idd niet in de wei laten staan. maar geef hem toch even tijd om aan de andere paarden en de omgeving te wennen voor jij ook nog gaat beginnen met grondwerk zodat er ook nog metteen die indrukken bij komen. de eerste week kan dat echt te veel van het goede zijn. zeker voor een paardje dat nog nooit bij andere paarden op de wei heeft gestaan. ja zal zelf wel zien wanneer hij zich heeft gesetteld en dan kan je rustig aan beginnen. maar de eerst of de eerste 2 weken zou ik zeker niet metteen beginnen. hangt er maar vanaf hoe snel ie zich thuis voelt hoor.
    succes met je paardje.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Dankjewel, ik wil inderdaad zeker niet metéén beginnen. Ik denk dat ik wel gewoon elke dag ga kijken, misschien even bij hem in de wei zitten, kijken wat hij doet, beetje aaien...
    Dan kan hij me al wel een beetje leren kennen zonder dat we echt aan het werk gaan.
    Én om naar je eigen paardje te kijken zonder iets te doen is ook al super!

Nouja ik zie het wel, het komt wel goed, ik ga hem woensdag laten keuren, dus spannend! Ik heb er heel veel zin in in ieder geval!

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Super spannend! Wat is het voor paardje? Is ie 'gewoon' of NH-beleerd?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Jaa spannend he! Vooral omat ik al lang op zoek ben naar een paardje en al twee paardjes die ik wou kopen op het laatste moment niet door gingen.
    Een werd afgekeurd en een eigenaresse trok zich op het laatste moment terug. Als deze ook word afgekeurd baal ik dus heel erg!

Hij heet Jack, quarterruintje van bijna 5. Hij is niet nh beleerd maar "gewoon" western. Vrij fanatiek gereden, niet echt mijn stijl, maar dat maakt het leventje bij mij extra leuk voor hem he!
    Ik heb al even op hem gereden, en het klikte echt super! Hij reed heel fijn, licht aan de hulpen, en het voelde gewoon super goed!
    Het is zo'n schatje, echt een super lief paardje!
    Ik heb super zin in woensdag, de keurdag!

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hoi
    Wat geweldig zeg!
    Ik zou zelf dus een prof bekapper uit je buurt zoeken en de ijzers er bij je thuis af laten halen voordat hij de wei in gaat. Je hebt dan gelijk een goede bekapper gevonden die je paard direkt van het begin af aan kan doen en waar je dus later weer advies van kunt krijgen en op terug kunt vallen.
    Nu nog even duimen dat hij goed wordt gekeurd.
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2005

Alles is denk ik wel gezegd;
    Goed laten keuren
    naar huis halen
    ijzers er onder uit
    de kudde in
    een beedje met rust laten om te wennen
    en dan lekker aan het werk
    enne...heel erg veel plezier maken natuurlijk!

Ik zou dus ook in de eerste week (of weken, afhankelijk van hoe het gaat) niet te veel doen. Ga lekker de kudde in en maak zo contact met hem. Als een lid/leider van de kudde.

Klinkt hartstikke goed, leuk hoor! Foto!!!!!!!!!

May the horse be with you!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Dankjewel voor jullie leuke reacties weer! Ik ga inderdaad de eerste week zeker gewoon lekker de wei in, kijken wat hij doet, beetje aaien...
    Oh heerlijk, ik zie mezelf al lekker in de zon liggen in de wei paardjes kijken...!

Waar ik alleen nog wel rekening mee moet houden; hij loopt nu nooit op gras. Hij staat op stal of in een paddockje. Het in de wei- staan moet denk ik nog wel een beetje opgebouwd worden...
    Geen idee hoe, je hebt daar alleen maar wei, maar misschien nog even een deel van de dag/nacht op stal ofzo..?

Ik heb wel een foto, maar dit is alleen van z'n hoofdje. Ik zet hem hier toch even neer, kunnen jullie alvast even van zijn geweldig lieve hoofdje genieten, en geef toe, hij is lief!:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=LBC76WZC

http://www.mijnalbum.nl/Foto=SVUWLUWQ

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ZOTQCI37

Ik ga er woensdag weer heen voor de keuring. Misschien kan ik dan nog wel leuke foto's maken van het hele paardje i.p.v alleen hoofdje.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    41

oh, wat een mooi paardje. ik vind dat hij er echt uitziet als een westernpaard... echt een heel mooi beestje hoor, hij ziet er supper eerlijk uit.

Prachthoofdje, heel prettige uitstraling, lijkt mee een heel fijn paard! Succes met de keuring!!!!!

May the horse be with you!

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door deEf
    Waar ik alleen nog wel rekening mee moet houden; hij loopt nu nooit op gras. Hij staat op stal of in een paddockje. Het in de wei- staan moet denk ik nog wel een beetje opgebouwd worden...
    Geen idee hoe, je hebt daar alleen maar wei, maar misschien nog even een deel van de dag/nacht op stal ofzo..?
    Rustig opbouwen met de wei hoor!
    1e dag een half uurtje
    2e dag een half uurtje
    3e dag uurtje
    4e dag 2 uurtjes etc

Misschien kun je een stukje paddock creeeren?
    Is prettiger dan op stal!

succes en veel geluk met je pardje

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2004

Hm.. een paddockje word lastig; overal is gras! Er is wel een soort bakje, waar het gras voor een deel weg is. Misschien kan ik daar wel iets mee regelen, maar dat stukje grenst niet aan de stal. Als ik voor Jack een stukje wil afzetten dat aan de stal grenst hebben óf de andere paardjes ook maar een klein stukje, als ik die bij Jack wil zetten, óf de andere paardjes hebben geen stal.
    Daarbij zijn die andere niet mijn paardjes, dus kan ik die niet zomaar uit de stal of uit een stukje verbannen

Ik regel wel even iets met de eigenaresse van de wei. Dat lukt wel...

Nu eerst maar afwachten tot woensdag, hopen dat het goed gaat.

Dankje voor de leuke reacties op de foto's trouwens! Lief hoofdje hè, ik viel ook gelijk op zijn lieve uitstraling. Zoals hij op de tweede foto kijkt is hij in de omgang ook echt. Heel toeschietelijk en vriendelijk...

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten