Gisteren weer even gereden met Shanna, en al rijdend kwamen bij mij allemaal vragen bovendrijven waar ik me even geen raad mee weet.
Ik ben begonnen met bit, maar daar ging Shanna nogal tegenin, dus al gauw gingen we terug naar het touwhalster met onderaan de teugels bevestigd.
Shanna is behoorlijk overbouwd, en daarnaast soms nog wel erg RB. Enerzijds wil ik haar hoofd graag wat lager hebben om haar te laten ontspannen, anderzijds wordt Shanna's rug dan net een glijbaan en kukelt ze gewoon over haar benen. Meestal wissel ik dus even af met laag en dan even iets hoger door haar wat voorwaarts te vragen en van voren eventjes iets op te houden.
Ik lees hier veel over dat je contact MOET hebben om je paard behoorlijk te verzamelen. Immers moet je hem van voren opvangen om de kracht in de achterhand te krijgen. of iets dergelijks.
Ik heb met les Shanna geleerd de overgang te maken van draf naar stap bv door mn bovenbenen iets aan te spannen en haar "in mn kruis te trekken" (rotterm!). Hierdoor gaat ze direct langzamer, en afhankelijk van hoeveel ik aanspan gaan we terug in draftempo, of maken we een overgang naar stap of halt, zonder mn teugels hierbij nodig te hebben. Daarnaast bolt ze haar rug hierdoor meer op, waardoor ze naar mijn gevoel prima op de achterhand terugkomt en "verzamelt".
ik merkte gisteren dat ik, door hiermee te spelen, kwa houding een prima nagefelijkheid kreeg zonder echt contact te hebben op de teugels. of het verzameling is, dat zal wel niet. maar er gebeurde wél wat.
Maar WAT gebeurt er dan? En KAN het wel, dat je je paard kunt verzamelen zonder teugelcontact?
Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die me hierbij even wat duidelijkheid kunnen geven.
De discussie is dus niet direct bit/bitloos, maar meer of verzameling te bereiken is zonder dat je hiervoor het hoofd beïnvloed.
(volgens brenda's omschrijving van mijzelf stel ik situaties mooier voor dan ze zijn, dus hou dat maar even in je achterhoofd )
Bladwijzers