Oorspronkelijk Geplaatst door
Mafhaf
Oorspronkelijk Geplaatst door
libertyodessa
Als je inwerkt op de neus kun je dat vergelijken met de trens omdat er geen hefboomwerking van toepassing is , maar juist door die hefboomwerking stretch het paard zijn nek waardoor de werfels netjes op elkaar komen te staan wat toch nodig is voor de algehele losgelatenheid van het lijf.Bij de inwerking op het neus gaat de hefboomwerking verloren omdat de waardoor je meer een duwende beweging tegen je hand krijgt waardoor je sneller valse knikken krijgt met alle gevolgen van dien.
Toch moet (wil) ik hier nog even op reageren.
Ik heb het boek van Gerd Heuschmann EN ik heb een 2-daags seminar van hem gevolgd.
Desondanks wil ik me geen expert noemen, maar goed, ik heb de man gehoord (en zien rijden).
Wat jij zegt over een hefboom die soort van nodig is "waardoor de werfels netjes op elkaar komen te staan". Niet in zijn boek, noch in zijn seminar, heb ik hier ook maar iets over gehoord van Gerd.
zie hier het plaatje wat hoe de hefboom werking zijn werking heeft op het paard (zie de pijltjes)
Sterker nog: Gerd legde ons uit, dat door de constructie van ons 'hoofdstel' en de inwerking en plaatsing ervan, de kracht die op het bit (trens dan nog he???) wordt uitgeoefend, FACTOR 10 achter de oren uitkomt. Misschien iets om rekening mee te houden?
Voeg daar een stang met hefboom aan toe en..... AU!
Ten eerste rijden wij op AR manier niet meer met het gewone hoofdstel waarbij de mond de kaken worden dichtgesnoerd.Je kunt het zo zien het hoofdstel is van de neusriem en de sprerriem ontdaan zeg, daar komt bij dat de kandare tamelijk anders in de mond ligt als een trens , de kandare ligt verder naar voren dus het hoofdstel zit een stuk losser met name achter de oren.
De hefboomwerking ontleent zijn werking met name aan de kinketting en niet doormiddel van druk achter de oren , als dit wel het geval zou zijn is er geen sprake van een hefboomwerking meer,
Hoe je de wervels "netjes op elkaar wilt zetten" met deze constructie is me een raadsel.
Echt totaal raadsel. Misschien kun je het nog eens in andere woorden uitleggen voor deze simpele ziel (die alsmaar die S-bocht van de hals voor zich ziet)...
Bladwijzers