Wist niet helemaal waar ik het moest plaatsen, dus hoop dat het hier goed staat.
Ik loop met mijn pony tegen een voor ons geheel nieuw probleem aan. Sinds enige tijd is mijn pony erg kijkerig en schrikt hij snel van doodnormale dingen als we met de sulky rijden. Met doodnormale dingen bedoel ik bijvoorbeeld zo'n reclamebord langs de weg, iemand die in zn tuin aan het werk is en gisteren zelfs het stuk vangrail waar we al jaren zonder problemen langsrijden. Vreemd, want dat deed hij vroeger helemaal niet.
Wanneer ik met hem ga fietsen of wandelen is er niets meer aan de hand.
De pony loopt voor de sulky met een schoft-tuig (geen borsttuig!) met staartriem. Hij draagt een ongebroken kunststof bitje of zn liverpoolstang op de 1e sleuf of de leidsels in de bril. Verschil in bit maakt voor zn gedrag niet uit. Voor mijn andere wagen lijkt hij minder kijkerig, maar daar heb ik ook minder gevoel met mn pony. Het kan dus ook zijn dat ik het gewoon minder merk. Hier loopt hij wel met een borsttuig met strengen, en altijd op de liverpoolstang met de leidsels in de 1e sleuf. Omdat ik zelf minder gevoel met de pony heb op deze wagen, vraag ik dan ook minder van hem. Voor de sulky gaan we ook echt dressuurmatig aan het werk.
Met het grondwerk merk ik nu dat hij opnieuw probeert hogerop te komen in onze rangorde. Dit merk ik doordat hij minder fijn op mn hulpen reageert, en vooral bij wijken voor druk en achterwaarts gaan flink pissig wordt (en de oefening vervolgens toch gewoon doet op een kleine hulp)
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit gedrag? Is het een leiderschaps-kwestie, ligt het tuig/de sulky voor hem niet prettig (sulky is in evenwicht, tuig + tuigonderlegger lijkt goed te liggen volgens instructrice), is het lichamelijk ongemak, of heeft iemand een andere mogelijke oorzaak voor ons probleem?
groetjes, Lacuna
Bladwijzers