Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: Reward the slightest try..

  1. #1
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Reward the slightest try..

    Komt het principe van ' reward the slightest try' overeen met dat van 'belonen voor de intentie' van Karen Rohlf??

    Reward the slightest try daaronder versta ik; je paard belonen voor het gedrag wat hij laat zien wanneer dit ook maar een beetje in de richting komt van hetgeen je graag wil zien. Met name wanneer je iets nieuws aan het aanleren bent of wanneer het paard de oefening moeilijk vindt.

    Belonen voor de intentie is toch je paard belonen wanneer hij gedreven/actief meedenkt en vooral meeDOET? Bijvoorbeeld je vraagt voorwaarts op de volte en je paard reageert daarop door vlot te vertrekken, dan is die intentie een beloning waard. Ik begreep van Anna (tijdens haar les aan Dinka) dat het er dan niet om gaat dat je paard drie cirkels draaft, maar dat hij vlot reageert op jouw aanwijzing en met actie vertrekt... dus eigenlijk ook een beetje 'reward the slightest try' ?????....zoiets dacht ik

    Graag tips, meningen, suggesties, feedback

    Yvonne

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Reward the slightest try..

    Intentie betekend: bedoeling; voornemen.
    Dus je beloont als je ziet dat je paard voornemens is te doen wat je vraagt, en ik denk dat dat precies hetzelfde is als "reward the slightest Try". Het is gewoon een kwestie van taalgebruik. Wat is een "try"?? Da's niet echt een zelfstandig naamwoord, maar het is typische Parelli taal. Da's het enige verschil denk ik.

  3. #3

    Re: Reward the slightest try..

    Ja, zoiets dacht ik ook.

    ik ken het niet van Karen Rolf (weet niet in welk zinsverband en welke situatie zij het gebruikte), maar puur letterlijk als woorden gezien zou ik zeggen dat het exact hetzelfde is.

    Bovendien is Karen toch erg close met Parelli, dus ik vermoed dat ze ook figuurlijk gezien wel in die richting denkt.

    Belonen voor de intentie klinkt als belonen voor de gedachte alléén al.

    En zó begin je ook met een nieuwe oefening. De (juiste) denkrichting belonen, en later uitbouwen naar meer.

  4. #4
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Reward the slightest try..

    Een try = een poging = een zelstandig naamwoord volgens mij

    En ik denk zeker dat hetzelfde wordt bedoeld. Vraag jij achterwaarts en je paard leunt alleen al naar achter, belonen!

  5. #5
    Actief Forumlid Yvonne P's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Locatie
    Zwartewaal
    Berichten
    851

    Re: Reward the slightest try..

    OK duidelijk
    Ik probeer in mijn hoofd alle theorie die ik heb gehoord (ook tijdens de les van Anna) even op en rijtje te krijgen. Dit was een klein kinkje in de kabel: "Huh is dit nu echt hetzelfde of begrijo ik het verkeerd?"
    Maar ik snap het principe en het klopte dus dat het in principe om hetzelfde beeld gaat wat je beloond.

    Bedankt voor de reactie

  6. #6
    Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Maarsbergen
    Berichten
    3.534

    Re: Reward the slightest try..

    Precies, het gaat niet zozeer om het zetten van die ene pas naar achter, maar om de intentie die ene pas te willen zetten als antwoord op jouw vraag! Uiteindelijk wil je die pas uiteraard wel zien En ik denk dat je dat sneller bereikt door in eerste instantie de intentie te belonen en niet de daadwerkelijke pas!

  7. #7
    Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Locatie
    Schierensee
    Berichten
    4.356
    Dagboek Berichten
    6

    Re: Reward the slightest try..

    ehhhh
    Ik wil er nog wel even aan toevoegen dat Karen heel erg werkt met een intentie/vraag/plaatje in haar hoofd wat voor het paard uitdagend maar zeker haalbaar is.

    Je stelt je vraag en je bekijkt meteen of het antwoord jou vraag matcht. In geval van JA ga je belonen voor het feit dat je paard de vraag heeft begrepen en dus zonder twijfel, hapering what ever precies dat heeft gegeven wat je vroeg...Als het nee is dan DOE je daar direct iets aan en beloont op het moment dat het paard wel overeen komt met de vraag.

    Hierbij moet je dus wel kunnen inschatten wat het paard kan en als het niet lekker wil kan je natuurlijk altijd de vraag/plaatje/intentie aanpassen.

    Dus in feite is het wel hetzelfde alleen wordt geprobeerd om veel meer met intentie te werken en beelddenken dan met technieken en actie....daarvoor heb je wel de technieken en actie soms nodig en moet je die dus wel beheersen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill


  8. #8
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Reward the slightest try..

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nacino
    Een try = een poging = een zelstandig naamwoord volgens mij
    Even gechecked ( ) maar je hebt helemaal gelijk!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •