Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Mischa is een appart geval..

  1. #1
    Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    31
    Berichten
    409

    Mischa is een appart geval..

    Ik weet 't. Er zijn al zo veel topics over voeding voor paarden die te dun zijn ect. Maar mijn paard moet weer appart zijn natuurlijk.

    Iets over Mischa en zijn leefomstandigheden:
    Mischa is een flinke haflinger ruin van 14 jaar oud.
    Hij staat 24/7 op het weiland van een kwart hectare . Zonder deken ect. In de winter in de winter onbeperkt hooi/kuil (zit dr een beetje tussen in) en in de zomer op volledig gras.
    Hij wordt gemiddeld 2 keer per week gereden. Wat en hoelang verschilt erg, maar zeker in de zomer lekker het bos in en een uur of 1/2 weg.

    Zijn probleem:
    Mischa is qua bouw echt een boerenknol. Maar toch valt hij redelijk snel af. Ik ben dus op zoek naar een lekkere dik maker die ik 1x per dag kan voeren.

    Het probleem is, dat hij dit in 1x op moet kunnen eten, want ik kan hem niet alleen laten staan met zijn voer, dan eet de andere pony mee. (kuil ect is dus geen optie)
    Een volgend probleem is dat Mischa zomereczeem heeft. Vanaf maart wil ik dus écht geen extra suikers en granen gaan voeren dan nodig heeft omdat dat weer jeuk op wekt.

    Tsja, brokken. Ben erg eigenlijk niet zo voor. Maar wat moet dat moet hé? Vanaf half februari ben ik ook van plan om Veba-star poeder te gaan proberen voor ZE. Dus het moet zowiso ergens doorheen.

    Iemand een idee wat ik mischa het beste kan geven? Hoor het graag!

  2. #2

    Re: Mischa is een appart geval..

    Bietenpulp. Goede dikmaker zonder rotzooi, en ook nog met lekker veel ruwe stof. Wel goed weken voordat je het voert. Weet niet zeker of het geschikt is voor ZE-paarden...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  3. #3
    Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    31
    Berichten
    409

    Re: Mischa is een appart geval..

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Bietenpulp.. daar hoor je (ik in iedergeval) niet veel over! Waar kan je dat kopen en hoe moet je het 'klaarmaken'?

  4. #4

    Re: Mischa is een appart geval..

    Tja, gewoon bij de diervoerhandel denk ik. Boerenbond of zoiets. Mijn stalhouder koopt het altijd in, want dat hoort bij het standaard voeraanbod bij ons op stal. Het zijn gedroogde brokken die je bijvoorbeeld 's morgens in een emmer doet, water erbij en 's avonds kun je het voeren als het water is opgenomen. Weken is echt noodzakelijk, anders zet het uit in de buik en dat is niet fijn. Het wordt hier in de omgeving vrij veel gevoerd, maar misschien is dat iets regionaals? De meeste paarden bij ons reageren er goed op, een enkeling schijnt er wat fris van te worden, maar mijn arabiertje heeft daar geen last van. Qua voedingswaarde houdt het een beetje het midden tussen krachtvoer en ruwvoer, kan dat allebei deels vervangen. En het is echt een gekend middel om te dunne paarden wat dikker te maken, zonder ze enorme hoeveelheden kracht- of ruwvoer te geven.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  5. #5
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.727

    Re: Mischa is een appart geval..

    Bietenpulp word ook geadviseert in het boekje: zomerexceem verhelpen met voeding (ik weet niet hoe de titel precies is) Bietenpulp moet je eerst een hele tijd van de voren weken ik dacht min 24 uur weet het niet zeker... je kan het gewoon bij een fouragehandelaar kopen..
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  6. #6
    Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    31
    Berichten
    409

    Re: Mischa is een appart geval..

    http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=297676
    Oud topic, maar hier zag ik toch wat commentaar op bietenpulp. Maar ik vertrouw mensen hier meer dan op bokt, hier denken mensen beter na haha.

    Ok, bedankt. Ik ga er eens wat over op zoeken. Hoeveel voer je er per dag van?

  7. #7

    Re: Mischa is een appart geval..

    Als je wilt, heb ik wel een informatief artikeltje over bietenpulp. Stuur dan even je e-mailadres door.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  8. #8

    Re: Mischa is een appart geval..

    Tja, hoeveel? Mijn paard krijgt twee keer per dag een schep geweekte bietenpulp. Hoeveel je per dag kunt voeren zal ook wel op de verpakking staan. Hij krijgt het nu een aantal jaren (naast haver, luzerne en hooi) en doet het er prima op.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  9. #9
    Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    31
    Berichten
    409

    Re: Mischa is een appart geval..

    Graag!
    wat een snelle reacties allemaal, perfecto!

    Hier mn mail jilly__@live.nl
    Op dit forum vertrouw ik iedereen wel dat ze geen vervelende zeik mailtjes gaan sturen ofzo, dus ik plaats het gewoon openbaar.

  10. #10
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Mischa is een appart geval..

    Hoi

    Is dit altijd al zo geweest dat hij snel terug valt in gewicht, ikvindt het eigenlijk een beetje vreemd voor een gezonde haflinger, mijn kruizing haflinger zou te dik worden wordt op zo,n voer aanbod. Vooral omdat hij ook niet veel arbeid verricht. Zou er ook nog iets anders aan de hand kunnen zijn?? (gebit, wormen, dat soort dingen)
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  11. #11
    Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    31
    Berichten
    409

    Re: Mischa is een appart geval..

    Nee. Dat vind ik ook juist zo raar. Hij was altijd dik.

  12. #12
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Mischa is een appart geval..

    Dan zou ik in ieder geval willen weten of hij verder gezond is, kan ook best zijn dat het lichaam weer tijd nodig heeft om te herstellen.
    Maar weet je zeker dat hij geen wormen heeft bv, en dat zijn gebit ok is, kan hij op het land ook echt bij het eten, is er niet teveel concurentie van een ander paard, hoe is hij emotioneel, heeft hij de rust om te eten. Dat soort dingen.
    Succes in ieder geval,
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  13. #13
    Actief Forumlid Jill's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2007
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    31
    Berichten
    409

    Re: Mischa is een appart geval..

    Sorry, ik las m'n bericht net na en ik zag al dat ik je vraag eigenlijk helemaal niet beantwoorde

    Mischa verzorg ik nu ongeveer 2 jaar. Hij was in het begin heel dik (z'n hele leven al stevig) maar sinds hij op een die stalling stond is hij erg afgevallen. Zo erg zelfs dat ik hem daar genootzaakt heb weg moeten halen omdat al z'n ribben te tellen waren. Door slechte voeding, dacht en denk ik. Daar heeft hij ook voor het eerst zomereczeem gekregen, z'n hele stofwisseling is overhoop gehaald.

    Gebit is okee, in oktober nog gecontroleerd.
    De da heeft hem meerdere malen gezond verklaard toen ze kwam kijken voor het ZE.

    Hij heeft een leuk vriendje waar hij wel de baas over is. Hij krijgt 1x per dag een volle bak met hooi/kuil wat hij met Sando deelt. Dat gaat prima, maar hij jaagt hem ook wel eens weg als hij dat nodig vind. Sando is overigens wel helemaal gezond

    Verder staat hij de laatste tijd vrij veel stil vanwege tijd gebrek. Nog steeds vind ik het lastig om zijn emoties te zien, hij is vaak erg nuchter. Alleen als ik zó erg is dat hij er zó veel last van heeft laat hij het merken. Hij is wel vrij rustig, ik heb hem de laatste tijd ook niet veel zien spelen (wat hij vroeger ook niet vaak deed,hoor )
    Met rijden laatst zag ik wel een emotie, en dat was geweldig. Hij had het héérlijk naar z'n zin. Samen om het hardst met zn vriendje lekker ontspannen.

  14. #14
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Mischa is een appart geval..

    Bij mij op stal geven een aantal mensen Subli EM. Om ze voldoende energie te bieden en te voorkomen dat terugvallen in gewicht. Je geeft er kleine volumes van, dus dat is goed te doen bij een dagelijks voerbeurt. Het werd voor Vash ook geadviseerd als hij wat meer aan het werk gaat, ook omdat het gebaseerd is op 41% plantaardige olie.
    http://www.subli.nl/Assortiment/nl/81/E ... n-Mix.html

    Ze hebben hun website vernieuwd zie ik....mooi!

  15. #15
    Actief Forumlid Ginny's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Locatie
    tussen Assen en Emmen
    Berichten
    706

    Re: Mischa is een appart geval..

    voor bietenpulp wil ik ook even waarschuwen. Ik wilde ons paard Lad ook bietenpulp gaan voeren en heb getest hoeveel zand er tussen bietenpulp zit. Ik schrok toch zodanig dat ik er vanaf heb gezien ! Er zit flink zand in !!!
    Mocht je het gaan gebruiken dan adviseer ik je de pulp goed te spoelen. Succes !

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •