Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: waarom rijden met/zonder zweep?

  1. #1

    waarom rijden met/zonder zweep?

    ik zou graag willen weten waarom je met of zonder zweep rijd! ik rij zelf meestal met, voor mijn gevoel komen sommige oefeningen dan net wat beter uit de verf. ik gebruik hem op de volgende manier; na geen of weinig reactie op mijn vraag fluit ik op een bepaalde manier, dit om hem op mij te laten letten daarna herhaal ik mijn vraag. bij geen reactie komt het fluitje in combinatie met in ritme tikjes met de zweep op mijn bovenbeen. daarna tik ik hem met ritme op de schouder. soms als ik te ongeduldig ben sla ik alles over en tik hem op de bil soms harder dan nodig , hierop volgt een boos huppel/sprongetje van hem. ik ben hier hard mee aan de slag, maar soms gebeurd het nog.

  2. #2

    Re: waarom rijden met/zonder zweep?

    ik rij met stick maar gebruik die eigenlijk bijna niet haha.. steek hem dan in me zadel en daar hangt die dan vaak
    zweep heb ik niet

  3. #3

    Re: waarom rijden met/zonder zweep?

    ik rij meestal met zweep, maar voor eigen veiligheid, omdat ik weet dat senna wegdraait van een zweep en ik altijd met neckrope rijd.
    als hij dan echt niet wilt luisteren gebruik ik hem, maar heb het nog nooit moeten doen.
    voor het verfijnen van oefeningen doe ik het ook zoals jou, ritmisch hele lichte tikjes, zeker niet te hard. als ie echt niet wilt probeer ik eerst te kijken waarom hij zo tegenwerkt.
    ik het koppigheid? heeft hij schrik of pijn? irriteert de druk hem?
    ik durf soms ook wel eens een tik op de bil te geven als hij gewoon niet wil luisteren, maar niet echt hard

    senna,venus en kenzy

  4. #4

    Re: waarom rijden met/zonder zweep?

    Ik rijd altijd met zweep. Het dient bij mij als aanwijsstok en als verfijning van de hulpen. Ik geef liever 1x een tik achter de kuit dan 10 schoppen met de kuit.

    Een paard wat altijd met sporen is gereden en daardoor afgestompt rijd ik ook met zweep (meestal 2 ) om ze weer gevoelig op het been te maken. Dat werkt super. Het paard leert om weer fijntjes naar de kuithulpen te luisteren.
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

  5. #5
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: waarom rijden met/zonder zweep?

    Ik rijd ook vaak met zweep, ook omdat ik liever 1x een tikje geef dan steeds aan zou moeten drijven.
    En op buitenritten meer om agressieve honden uit de buurt te houden, dan voor het paard zelf

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •