Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: barefoot zadel en andere boomloze zadels

barefoot zadel en andere boomloze zadels

ik overweeg om straks een boomloos zadel te kopen voor mijn paard.
    ik ga haar zelf beleren,en ik wil het liefst een zadel wat dus meteen goed ligt,en ook goed zal blijven liggen,vandaar de keuze voor een boomloos.

ik heb helaas niet de mogelijkheid om een boomloos zadel te testen op een ander paard,dus dat wordt dan gewoon passen op mn paard en kopen,en dan maar zien wat ik er zelf van vind.
    het punt waarom ik een beetje twijfel is dat ik niet zo lenig ben met opstappen,uiteraard zal ik wel een opstapje gebruiken,maar ik vraag me af of een boomloos dan niet heel erg schuift bij het opstappen (vooral als je dus niet al te lenig bent).
    hoe ervaren jullie dat?en welk boomloos zadel bleef bij jullie het beste liggen?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: barefoot zadel en andere boomloze zadels

Ik heb zelf een barefoot. Deze blijft meestal heel redelijk liggen met opstijgen. Hij schuift tijdens het rijden alleen wat naar voren vanwege de overbouwdheid van mn paard. Ik weet niet of je er verstandig aan doet boomloos te beginnen met inrijden als je zelf nooit boomloos hebt gereden. Het is toch een heel ander gevoel, je zadel helpt je een stuk minder met balans en in een barefoot heb je bijna altijd toch wel een stoelzit. Lichtrijden voelt heel anders en je benen hanger breder naar beneden.

Ik heb overigens zelf wel mn paard ingereden ermee, maar ik reed toen al ruim een jaar met dit zadel op een ander paard.

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Als een zadel je in stoelzit zet, dan is het niet geschikt om mee te rijden! Niet voor een jong paard, maar ook niet voor een volwassen paard. Als je in stoelzit zit, blijf je altijd achter in de bewegingen van je paard.

En boomloos is nog geen garantie voor een goed passend zadel!

Bij de Barefoot is het nogal eens zo dat de voorboom teveel druk geeft. En de drukverdeling onder de stijgebeugelophanging en de singelbevestiging laat ook te wensen over.

Een boomloos zadel kan idd meer schuiven bij het opstijgen, maar als je met een opstapje opstapt, hoef je niet per se je voet in de beugel te zetten en als je dat niet doet, zal het zadel ook niet schuiven.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Gelukkig zijn er meer smaken als het om boomloos gaat, want wat Marja zegt, lang niet elk boomloos zadel ligt goed op elk paard!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Bij de Barefoot is het nogal eens zo dat de voorboom teveel druk geeft. En de drukverdeling onder de stijgebeugelophanging en de singelbevestiging laat ook te wensen over.
    Gelukkig is ook Barefoot geen statisch bedrijf en doen ze ook daar veel aan onderzoek en innovatie. Zo zijn er ook voor de BF tegenwoordig meerdere pommelbreedtes te krijgen (waaronder een zachte die heel erg mijn eigen voorkeur heeft ) is er veel gesleuteld (met resultaat! ) aan de verbetering van singel- en beugelophanging en heeft BF tegenwoordig ingebouwde stevige kussens, allemaal zeer ter vermindering van drukpuntbelasting!

De stoelzit.. tja.. dat is een veel voorkomend probleem. Ik heb er zelf niet zo heel veel last van bij de cheyenne maat 1. Dat zadel past me goed. Als je dunner bent dan ik, is de zitting in verhouding snel te groot. De kans zit er dan in dat je met je billen naar achter schuift, waardoor de beugels relatief ver naar voren hangen.
    Het is overigens wèl één van de redenen waarom ik zo blij ben met het flexibele systeem van de Ghost, waar je de plek van je beugelriembevestiging zelf kan kiezen!

Zowel de BF als de Ghost schuiven trouwens niet bij mij.

Wat betreft balans. Tja.. een boomloos zadel zoals de BF of de Ghost geven weinig 'steun'.. je moet echt wel stevig op je eigen billen zitten .. het zadel 'verraad' je dus snel als je die balans van jezelf mist ... Als ik heel eerlijk ben, vind ik eigenlijk dat als je een paard in gaat rijden, je moet zorgen dat je zelf goed in balans en conditie bent en een f]/images/smilies/wink_smile.gif[/img]

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja Nienke, dat ben ik helemaal met je eens: als je een zadel nog nodig hebt voor je balans, dan moet je je afvragen of je wel zelf een paard in moet rijden!
    Van de andere kant helpt het natuurlijk wél als je een zadel gebruikt dat je helpt met je balans.

Wel goed om te horen dat BF zoveel verbeteringen heeft aangebracht!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Misschien is het een idee om je paard eerst te beleren ZONDER zadel (evt met barebackpad). Ik vind dat toch veiliger en fijner dan met zadel starten, om verschillende redenen. (en als je bang bent dat ze gaan bokken of rennen terwijl je erop zit, ben je nog NIET klaar om erop te zitten!)

Als je paard eenmaal gewend is aan een ruiter en singel, dekje etc, geeft dat jou de mogelijkheid om direct een goed passend zadel voor hem aan te schaffen, of dat nu boomloos is of met boom.

De verschillende types boomloze zadels liggen op ieder paard weer anders, dus welke het beste blijft liggen, is ook afhankelijk van de rug van jouw paard.

En natuurlijk heb jij wel de mogelijkheid om een boomloos zadel te testen op een ander paard! Er zijn vast mensen te vinden bij wie je zo'n zadel eens mag proberen Of anders kun je zoeken naar een manege waar ze boomloze zadels hebben (die zijn er ook al).
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

ik ga haar zelf beleren,en ik wil het liefst een zadel wat dus meteen goed ligt,en ook goed zal blijven liggen,vandaar de keuze voor een boomloos.
    Naast alle goede dingen die gezegd zijn over boom- en boomloos, wil ik nog even zeggen dat wintec ook heel fijne aanpasbare zadels heeft MET boom.
    Ik heb nu zelf een jong paard, nog lang niet aan inrijden toe, maar heb wel met mijn andere paarden véél ervaring opgedaan in boomloze zadels omdat ik ooit ook dacht dat die altijd pasten. Van die ervaring heb ik veel geleerd. Boomloze zadels passen meestal wel, maar liggen zelden perfect. Als je paard ook maar een beetje een 'afwijking' heeft, zoals ergens overbouwd of onderbouwd, een hoge of lage schoft, scheef is, gaan ze bijna altijd schuiven. Naar voren, achteren of zijwaarts.

De voordelen wegen mi. niet op tegen de nadelen en een goed boomloos zadel is niet goedkoop!

Op mijn paard komt straks een wintec (met cair) in ieder geval. Daar kan ik een paar jaar mee vooruit (door de verwisselbare voorboom-systemen) tot hij volgroeid genoeg is om een maatzadel te laten maken. en je hebt ze al voor zo'n 500€ (volgens mij zelfs voor minder, hangt een beetje af van het type)

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Ik heb toevallig mijn merrie boomloos beleerd.
    Alle boomzadels die ik had liggen pastte niet en gleden op haar buik.
    De Wintec nog het ergste, die kreeg ik voor geen meter passend.
    Dus toch nog maar eens de boomloos erop. En ze was er het braafste mee, en die bleef liggen.

Ik stap ook op zonder opstapje zonder problemen, schuift niets.

Ik heb een Barefoot Cheyenne trouwens. Ondertussen al een ouder zadel, jaar of 4 oud denk.
    Ik heb hem eerst op een bijrijdpony gehad. En het was voor mij opstappen en wegrijden.
    Ik heb er nooit nadelen van ondervonden, toch blijkbaar wel een goede zit.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Actief Forumlid Lintjuuuh's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Dagboek Berichten
    14

Mijn pony heb ik ook boomloos ingereden. Ik had een Randoll's zadel, lag prima. Na een half jaar toch verkocht omdat pony ineens witte haren kreeg bij de beugelophanging, toen tijdelijk met boomzadel gereden maar toen ook dat niet meer paste nu een barefoot met VPS gekocht. Hier tot nu toe geen witte haren

Een goed evenwicht en balans is belangrijk, maar dat geldt voor zowel boom- als boomloos. Ik denk dat er niet zoveel problemen zijn als het boomloze zadel gewoon goed past. Misschien wel verstandig om eerst eens boomloos op een ander paard te rijden, straks bevalt het niet of zit het toch erg ongewennig.

voordat ik mn paard ga beleren zorg ik wel dat ik eerst weer een paar keer in het zadel heb gezeten,desnoods een paar manege lesjes meehobbelen ergens,zodat het gevoel er weer is.

over het zadel blijf ik twijfelen,gelukkig heb ik nog even bedenktijd.
    vind het wel belangrijk dat mn paard geen vervelende ervaringen op doet met een slecht passend boomzadel,zit ook nog te denken om er msischien de eerste tijd een wintec op te gooien,maar helaas kan je alleen het kopstuk aanpassen bij dit zadel en moet je maar hopen dat de rest wel goed past.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

idd wintec past ook niet altijd, maar kan wel door iemand aangepast worden die er verstand van heeft, als je paard dan meer bespriering krijgt kun je de boom aanpassen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

ik heb bij arin de eerste stapjes, zonder zadel gedaan, was zelf gewend om veel zonder zadel te rijden.
    ben daarna over gegaan naar boomloos, nadat ik er een zadelmaker bij had gehad, die rade mij boomloos aan. ik heb er maar 3 keer op kunnen zitten maar het zat heel stevig en goed. het zadel schoof ook niet.

Bladwijzers

Forum Rechten