Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Verhoogde Gamma-GT waarden HELP!

Actief Forumlid Gea's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2008

Verhoogde Gamma-GT waarden HELP!

Hoi iedereen,

Ban n u al een tijdje op de sukkel met mijn paarden. Begin december had ik bij beide paarden een bloedonderzoek laten doen, gewoon ter controle. Nu bleek een lichte stijging in de gamma GT waarden. Begni Januari opnieuw laten nakijken en de waarden waren deze keer bijna verdubbeld. Afgelopen vrijdag weer bloed laten trekken en helaas weer gestegen.
    De DA had gezegd dat deze waarden wel eens kunnen schommelen, maar ik, of beter gezegd mijn paarden,heb dus weer pech. Nu verder zien mijn paarden er prima uit. Ook zijn alle andere bloedwaarden en leverwaarden perfect normaal. Het zijn dus enkel die GT-waarden die blijven stijgen.
    Het probleem is nu een oorzaak te vinden. Ik word echt gek, want ik blijf me heel de tijd afvragen wat ik verkeerd doe. Mijn paarden krijgen enkel hooi (ad-lib) en een schepje cavalor strucomix s'avonds. Bij het laatste onderzoek hadden de andere paarden geen verhoging van deze waarden. Dus enkel de mijne. Woensdag gaan we bloed trekken bij de andere paarden en checken of er bij hen een verandering is opgetreden.
    Dus ligt het nu aan voeding of iets anders? Ben al een hele tijd op het internet info aan het opzoeken, maar ik word er enkel nog ongeruster van. Ik vermoed dat Piarg (die staat bij ons sinds mei) iets mee in de stal heeft binnen gebracht. Zou dit kunnen? Is er een vorm van besmettelijke hepatitis bij paarden?
    Oh ja, voor leverbot zijn ze al behandels en dat heeft dus niets opgeleverd.

Groetjes Gea
    "The horse knows when you know and he knows when you don't"- Ray Hunt

Aangemeld
    Oct 2008

Re: Verhoogde Gamma-GT waarden HELP!

Ik moet echt eens leren schrijven. Wat een fouten

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Vervelend voor je joh,ik kan je jammer genoeg niet helpen. Wat zegt de da ervan dan, heeft die een idee, of helemaal niet?
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2008

Eerst was het vermoeden leverbot. Maar aangezien ze behandeld zijn en geen daling kunnen we dat dus uitsluiten. Er zijn nu extra ttest voor de galzuren te meten aangevraagd. Het kan variëren van galstenen tot levertumoren. Het vreemde is dat mijn beide paarden het hebben. Er werd ook al gedacht aan JKK, maar het hooi blijkt ook in orde. We zitten dus in het raadstraatje. Woensdag worden de andere paarden getest en dan zullen we vandaar verder gaan onderzoeken. Waarschijnlijk starten met een echo.

Aangemeld
    Oct 2008

De dierenarts is vandaag terug langs geweest en heeft bij de andere paarden ook nog een keer bloed getrokken ter controle. Het grootste vermoeden blijft toch die leverbot, aangezien al hun andere waarden goed zijn. Het zijn enkel dus de Gamma's die de pan uit swingen. Klinisch gezien zien ze er ook alletwee prima uit. Goed in het vel, blinken.
    Aangezien deze stijgingen nu toch al drie maanden aan de gang zijn, zouden er bij de meeste leverafwijkingen ook klinische verschijnselen moeten zijn en zouden na verloop van tijd de andere bloedwaarden ook moeten gaan afwijken. Wat dus niet het geval is.

Mysterie dus.
    Als morgen de uitslagen van de twee andere bekend zijn wordt er dus verder beslist wat er gedaan moet worden. Waarschijnlijk een echo volgende week

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Akelig allemaal hoor, en waardoor wat dat dan veroorzaakt, leverbot??

Sterkte met je paarden!!
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Oct 2008

Leverbot is een parasiet die voornamelijk op natte weides voorkomt of op een weide waar schapen hebben gestaan. Veroorzaakt uiteindelijk veel schade aan de lever.
    Ze zijn hier in eerste instantie wel voor behandeld geweest. De echo kan hierover wel uitsluitsel geven. Blijkbaar zouden er dan cystes moeten te zien zijn. In het ergste geval moet er een biopsie genomen worden. Moest dit het niet zijn gaan we het water, voer en hooi ook nog eens een keer laten analyseren.

Inderdaad akelig. Het is vooral de onzekerheid. Niet wetende wat dit nu veroorzaakt.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Even over de leverfunctieonderzoeken in het algemeen. (knip en plak van kiesbeter.nl)
    ASAT: dit is een enzym dat zich in de cellen van de lever, het hart en andere spieren bevindt. Bij schade aan deze cellen, komt het enzym in het bloed terecht.
    ALAT: dit is een enzym dat zich voornamelijk in de cellen van de lever bevindt. Bij schade aan deze cellen, komt het enzym in het bloed terecht. Met name de leverparenchymcellen (hepatocyten) bevatten veel ALAT. Bij een virale ontsteking van de hepatocyten (Hepatitis) komt er veel ALAT in het bloed terecht.
    Alkalische fosfatase: dit is een enzym dat zich voornamelijk in de cellen van de lever bevindt. Met name bij aandoeningen aan de galwegen, zoals bv. bij een afsluiting van de galwegen door galstenen, komt er veel alkalische fosfatase in het bloed terecht.
    GGT: dit is een enzym dat zich voornamelijk in de cellen van de lever bevindt. Met name bij overmatig alcoholgebruik en aandoeningen aan de galwegen, zoals bv. bij een afsluiting van de galwegen door galstenen, komt er veel GGT in het bloed terecht.
    Bilirubine: dit is een afbraakproduct van de rode kleurstof (hemoglobine) in de rode bloedcellen (erythrocyten). Bij een verhoogde afbraak van erythrocyten, of bij een slechte functie van de lever, neemt de hoeveelheid bilirubine in het bloed toe (geelzucht, icterie).
    LDH: dit is een enzym dat zich in de cellen van de lever, het hart en andere spieren bevindt. Bij schade aan deze cellen komt het enzym in het bloed terecht.
    Albumine: dit is een van de eiwitten die door de lever worden gemaakt en bij het normaal functioneren van de lever in voldoende hoeveelheden in het bloed wordt afgegeven. Bij het niet goed functioneren van de lever (of bij ondervoeding) kan er te weinig albumine in het bloed gemeten worden.
    PT: de lever maakt veel eiwitten die een functie hebben bij de bloedstolling. Bij het niet goed functioneren van de lever kan het voorkomen dat er te weinig stollingseiwitten worden gemaakt, waardoor er een kans bestaat op bloedingen. De PT meet de effectiviteit van dat deel van de bloedstolling dat afhankelijk is van de stollingseiwitten die in de lever worden gemaakt.

Wat ik van mijn DA leerde: Als alleen het Gamma GT verhoogd is en alle andere leverwaarden normaal zijn dan wijst dit vaak op andere oorzaken dan een direct probleem aan de lever zélf. Bij voorbeeld verhoging van de waarde als gevolg van bijv. medicijngebruik, bij mensen ook door alcoholgebruik. Neem een paar glazen en de GammaGT schiet omhoog. Mijn DA zei toen (bij Ollie) ook dat dat door allerlei oorzaken flink verhoogd kan zijn, ze keek er nooit naar om de leverfunctie alszodanig sec te beoordelen. De andere waarden vond zij belangrijker en keek niet naar de GT. Alleen in de context ván, maar niet als waarde apart van de rest.
    Misschien stelt het je wat gerust..? Zeker als je paard verder geen klachten heeft.

Aangemeld
    Oct 2008

Ja, in eerste instantie maakte de DA zich ook geen zorgen. Ze zei dat deze waarden wel vaker fluctueren. Maar het probleem is dat in de laatste 3 maanden de Gamma's verdrievoudigd zijn.

Bij Ibran:125
    Bij Piarg: 260

Dus echt wel heeeeeeel hoog. Het feit dat ze zo blijven stijgen moet dus ergens een oorzaak hebben. JKK is zo goed als uitgesloten omdat dan in de loop van drie maanden andere waarden ook verstoord moeten geraken en er na verloop van tijd toch klinische symptomen moeten zijn.

Toch heel erg bedankt om me een beetje gerust te stellen. Kan het wel gebruiken.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Gea,

Ik zie dat je bij mij in de buurt woont.

Heb een heel vraag. In welk lab wordt het bloed onderzocht? Je kan je dierenarts eens vragen of ze een bloedstaal naar een ander lab stuurt.
    Ik heb ook ervaring met zoiets en we hebben toen bloed naar andere labs gestuurd en die waarden waren wel normaal.

Ook omdat je zegt dat je paarden er heel gezond uitzien.

Ik hoop dat je het raadsel kunt oplossen.

Groetjes Inge
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Aangemeld
    Oct 2008

Hey Inge,

Tielen is inderdaad net om de hoek.
    Aan die optie had ik zelf ook al aan gedacht, maar zou het niet ongeloofelijk sterk zijn dat dit dan 3 keer op rij zou gebeuren. De resultaten van de andere paarden zijn gisteren ook binnengekomen en ook bij hen waren de Gamma's verhoogd. De DA vermoed nu dat er toch iets in het hooi moet zitten dat deze verhogingen veroorzaakt. Rode klaver of een myotoxine (of zoiets). Dinsdag gaat Piarg dus naar de kliniek voor een echo en een leverpunctie omdat de waarden bij hem enorm gestegen waren. Pfff, hopelijk brengt dit iets meer duidelijkheid.

Groetjes

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Ik dacht aan het lab, omdat deze soms verkeerde referentiewaarden gebruiken, of de toestellen niet goed spoelen na een test ... Tja, het is mij ook overkomen.

Er kan inderdaad iets in het eten zitten, maar zoveel positieve lab resultaten van verschillende paarden ... er kan in het lab ook iets structureel fout gaan. . .

Ik hoop echt voor jou dat het niet te erg is. Kan je ondertussen al geen ander hooi voederen als de DA dat verdacht vind? Gaat Piarg naar Kasterlee of naar Gierle naar de kliniek?

Aangemeld
    Oct 2008

We zijn ondertussen al ander hooi aan het voeren. Komt wel van dezelfde leverancier, maar van een andere weide. Hoewel ik zelf mijn twijfels heb over het hooi. We laten altijd hooi leveren met de 250 pakken. Hier komen we daar 6 weken mee toe. Deze waardenstijgingen zijn ondertussen al 3 maanden bezig en ondertussen is er misschien al wel 4 of 5 keer opnieuw hooi gebracht.
    Het krachtvoer is van cavalor (strucomix). Ben een beetje bang dat iemand misschien iets in hun weide gooit. Maar, wie gaat zich daar nu mee bezig houden.

Piarg gaat naar Kasterlee. Met de kliniek in Gierle heb ik persoonlijk niet zo'n goede ervaringen.

Groetjes

Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey Gea,

Kasterlee stuurt het bloed naar het Lab in Herentals. Dit is hetzelfde lab waar ik problemen mee gehad heb. Elke maand werd er bloed getrokken bij één van mijn paarden en de witte bloedcellen waren altijd veel te laag, en lager en nog lager ... . Paard was op dat moment wel ziek (lusteloos en geen energie), maar die waardes waren extreem. Ben toen met hem naar Gent gegaan omdat mijn DA niet meer wist wat te doen en daar hebben ze ook bloed afgenomen en daar waren de waardes tegen de minimumgrens. Dus wel heel laag maar nog binnen de grenzen en vonden ze die waardes niet echt heel abnormaal. Er bleek achteraf wel een probleem te zijn bij de aanmaak van die cellen, maar het verschil in labresultaten was toch heel erg frappant.

Misschien kan je toch eens vragen om een staal naar een ander lab te sturen. Er zijn nog dieren labs in de buurt en in Antwerpen ook, voor dat er een leverpunctie gedaan wordt. In de lever prikken is toch weer een ingreep, hé.

Heb je enig idee waar het eventueel nog aan kan liggen in de voeding? Wat zouden ze eventueel in de weide kunnen gooien? Of één of ander plantje of onkruid of takken dat ze opeten? Kunnen ze gevoederd worden door voorbijgangers of wandelaars? Door welke planten kan het veroorzaakt worden?

Ik probeer maar mee te denken hé. Ik vind het zo'n vreselijk ambetante situatie, omdat je niet juist weet wat er nu aan de hand is.

Aangemeld
    Oct 2008

Wij zijn hier ook volop aan het brainstormen. Het kan gaan om een onkruid. JKK, rode klaver, maar het kan ook een miotoxine zijn. Een schimmelspoor dat niet zichtbaar is met het blote oog.
    De wei waar ze tot januari hebben gestaan kunnen eventueel wandelaars er iets in gegooid hebben, maar de weide waar ze nu staan is achter het huis gelegen.

Ben zelf ook niet zo een voorstander van de punctie. Eerst gaat er wel sowieso een echo gedaan worden om te kijken of er iets zichtbaar is. Ik zal het eens voorstellen aan de DA om een bloedstaal naar een ander lab te brengen.

Ben heel blij met alle helpende denkers. Misschien komen we zo toch bij iets uit waar ik nog niet aan gedacht had. Het moet ongeveer in oktober begonnen zijn. Dus we zijn hier volop aan het denken wat er sindsdien veranderd is. Het vreemde is niets. Pfff, wordt er zo stillaan gek van.

Groetjes

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten