Resultaten 1 tot 3 van de 3

Topic: Equifyt

  1. #1
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Equifyt

    Ik ben van plan om wanneer casandra eenmaal verhuisd is en een beetje gewend is daar, over te stappen van voer. Wij mogen nl zelf kiezen welk voer de paarden krijgen. We mogen dat zelf gaan halen en dat wordt dan afgetrokke van de pensionprijs.

    Omdat casandra in de zomer al eens last heeft van schuren, ben ik op zoek gegaan of dat niet kan komen van de voeding. Na wat opzoekwerk bleek dat je dan vooral een voeding moet kopen die weinig suikers en eiwitten bevat.

    Momenteel geef ik de aveve voeding (recreamengeling) en de heeft volgende samenstelling:
    Inhoud:
    VREp 96 g
    VEP 815
    ruw eiwit 12,30%
    ruw vet 4,50%
    ruwe celstof 9,50%
    vit A 10.800 IE
    vit E 130 mg
    vit D3 2.200 IE
    biotine 0,20 mg
    calcium 0,90%
    fosfor 0,60%
    suiker & zetmeel 35%
    Hiervan moet ik 0,75kg per 100 kg lichaamsgewicht geven, dat betekent dat ik voor een paard van 600 kg 4,5 kg per dag moet geven. Ze krijgt hiervan ongeveer 3,5 kg per dag, in de winter, in de zomer maar een handje omdat er dan voldoende gras is. verder krijgt ze nog een grote schep geplette gers in de winter (krijgt ze in de zomer niet).

    Nu wil ik ivm die teveel aan eiwitten en suikers overstappen op het voer van equifyt.
    Het zou de herbs zijn die ik zal geven in combinatie met de natural base.
    De herbs daar moet ik voor een gewicht van 600 kg 3,5 kg geven en 100 gr natural base, omdat je hiervan 80% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid moet geven en 20% natural base.

    De herbs heeft volgende samenstelling
    INFORMATIE PER KG
    Ruw Eiwit 8.7 %
    Ruw Vet 2.2 %
    Ruwe As 6.6 %
    Ruwe Celstof 30%
    Nu vraag ik me af of hier mensen zijn die met deze voeding ervaring hebben. Is dat voldoende voor een paard dat nauwelijks werkt en 24/7 op de wei staat. Ik ben wel van plan om in de weekends toch vaker te gaan wandelen als trainingen voor endurance, maar mijn ambitie in de endurance ligt niet echt hoog. Wil het recreatief houden.

  2. #2
    Actief Forumlid Vulcan's Avatar
    Aangemeld
    May 2008
    Locatie
    Zemst-Laar
    Leeftijd
    41
    Berichten
    100

    Re: Equifyt

    Ik weet niet of het je bedoeling is, maar de Herbs is een ruwvoer en geen krachtvoer, kijk maar eens op de site bij ingrediënten, t zijn allemaal grassen. http://www.equifyt.com/voeders-herbs.html
    Ik dacht ook eerst dat het een krachtvoer was, in de eerste regel staat toch 'brok', nogal verwarrend vind ik, maar in de winkel zeiden ze ook dat het hooi was.

    Ik gaf vroeger ook de aveve mengeling maar ben overgestapt op de recreamengeling van Havens, om dezelfde reden, en die bevat ook minder suikers en eiwitten. Bij Equifyt vond ik ni direct iets naar mijn zin van krachtvoer, al is dat een persoonlijke mening he Daarbij geef ik Zupa, grasmix en een schepje Natural Base, en constant ruwvoer natuurlijk.
    Of het schuren beter gaat zijn als vorige zomer valt nog af te wachten, ik hoop het in elk geval...

    Oh ja, mijn persoonlijke endurancetrainer zei dat Sharoun gerust tot 40km kan lopen zonder haver in zijn eten, dus geen zorgen maken! (Of was het nu 60? Nog eens vragen, ik weet alleen nog dat ik me dit jaar geen zorgen hoef te maken, selectief geheugen... )

  3. #3
    Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Hasselt (B)
    Leeftijd
    41
    Berichten
    3.718
    Dagboek Berichten
    3

    Re: Equifyt

    Ik weet dat herbs eigenlijk puur ruwvoer is, maar ik denk niet dat ze al die krachtvoer nodig heeft.
    Die herbs lijkt me een goede aanvulling op het hooi dat ze dan krijgt. En dan is het ook niet zo erg als ze eens een dag geen voer krijgt (vb in de zomer, als er gras genoeg staat).

    Inderdaad, voor die endurance hoef 'k het niet te doen... die 20 en 30 km zullen het niet echt maken. En moest ze echt moe zijn kan 'k haar vlak na een trainingsrit of endurance rit een schepje natural balance geven.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •