Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 24

Topic: Hengst die er nikst van snapt

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Hengst die er nikst van snapt

Hoi Hoi,

Nu ik eindelijk meer tijd heb ga ik proberen weer vaker op dit forum te komen. Dus ik dacht ik begin meteen maar met een topic.

We hebben nu een hengst staan die er echt helemaal niks van lijkt te begrijpen. We hebben 2 merries die alle 2 nou al een paar keer goed hengstig zijn geweest. Hij vind het heerlijk ruiken maar meer eigenlijk niet, hij ziet het meer als een spelletje.
    Nou was het de bedoeling dat hij ging dekken maar ik krijg er een steeds harder hoofd in.
    De ene merrie doet wel altijd lief tegen hem en de andere niet maar dat maakt voor hem dus geen verschil uit.
    Hij is nu 2,5 jaar bijna 3. Hij staat met nog andere paarden in de paddock waaronder alleen ruinen en dus de 2 merries.
    Ik heb hem nu met 1 van de merries apart gezet maar hij snapt het nog niet.
    Het was de bedoeling dat hij dit jaar zou gaan dekken, daarom heeft mijn schoonvader hem eigenlijk ook gekocht.
    Hebben jullie nog wat tips hoe ik zijn manlijkheid wat kan verhogen.

Dank je

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Hengst die er nikst van snapt

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Joylover
    Hoi Hoi, Nu ik eindelijk meer tijd heb ga ik proberen weer vaker op dit forum te komen. Dus ik dacht ik begin meteen maar met een topic.
    Strak plan, maar we stellen het op prijs als je dat in het voorstel topic doet
    Zodat we weten wie je bent, welk ras jullie fokken of wat je met je paarden doet of waain je geinteresseerd bent.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Forum Meubilair Jess's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Laten jullie hem gewoon bij de merrie en dan zien jullie wel? Of doen jullie ze echt aan de hand nemen zodat ze echt op elkaar gericht worden?
    In mijn ervaring is het voor een onervaren hengst makkelijker als de merrie echt recht voor zijn neus wordt gezet en hij er aan de hand achter wordt geleid. En zeker zonder verdere afleidingen.
    Zo voorkom je ook dat hij maar op elke merrie springt die hij ziet. Maak er een duidelijk ritueel van voor hem. En een (letterlijk) handje helpen kan ook nooit kwaad.

Hi,

Ik heb je bericht gelezen en eens nagedacht over wat ik het beste kan adviseren.

De hengstenhouder waar ik heb gewerkt hanteert als gouden regel dat hengsten alleen bij het fantoom volgens een vast protocol mogen dekken. Dit zorgt enerzijds voor routine zodat de hengst weet wat er van hem wordt verwacht. Maar nog belangrijker is de veiligheid. De hengsten die hij had moesten op topniveau in de sport gaan lopen en gewoon tussen de merries rustig in de omgang zijn. Om een paard te leren wat hem wanneer wordt gevraagd is routine wederom belangrijk, anders nemen zijn hormonen het over van zijn verstand.

In jouw geval zou ik ook voor de hengst duidelijk laten zijn wanneer er van hem wordt verwacht dat hij gaat presteren. De methode die Jess omschrijft is een goede manier om de hengst vertrouwd te maken met zijn taak. Doe dat ook in een rustige prikkelarme omgeving om afleiding te voorkomen.
    Na verloop van tijd kan je ervoor kiezen om hengst en merrie los te laten. Gevaar is wel dat de merrie de hengst kan blesseren door te trappen. Mocht er ruzie komen dan ben je er minder makkelijk bij om het te kunnen stoppen.

Succes!

Gwen
    Fijnmazig hooinet te koop: http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=30210.0

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Mijn mening....als je dit niet weet, dan moet je er niet aan beginnen. Stel je inderdaad eerst eens voor, dan weten we een beetje waar het over gaat. Als ik nu op je bericht moet afgaan denk ik alleen maar: hoeveel ervaring hebben jullie eigenlijk? Als je wil gaan fokken, maar niet weet hoe dat in z'n werk gaat met een jonge hengst? Dus stel je even voor in het daarvoor bedoelde topic en vertel wat voor paarden je hebt enzo. Maakt het allemaal een stuk duidelijker.

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Inderdaad, wat Gwen ook zegt over het eventueel kunnen blesseren als je de merrie en hengst los bij elkaar gooit: ook als je ze beide aan de hand hebt, kluister de merrie. Als is ze nog zo rustig en de hengst nog zo onervaren, een goede rake klap en je kan je hengst castreren.

En ik ga verder ook met Lilia mee. Ik wil graag jullie achtergrond weten en als je sowieso geen ervaring hebt met dekken.......zoek het eerst uit of zoek een proffesioneel die jullie kan helpen.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hij is pas 2,5 en wordt in een kudde van volwassen paarden gezet....
    Ik vind het niet zo gek dat hij niet dekt hoor. Hengstje is nog lang niet volwassen en zou in de natuur op deze leeftijd nog geen eigen kudde hebben en merries bevruchten.

Een merrie kluisteren tijdens een dekking aan de hand, brrrr, dat zal best de normale praktijk zijn, maar ik vind dat echt heel naar. Gewoon in alle rust en ruimte bij elkaar in de wei, zodat de hengst kennis kan maken met de merrie en ze zelf aan kan geven wanneer ze gedekt wil worden, is toch veel natuurlijker. En als de hengst niet wil (niet in dit geval, maar bij een hengst die het kunstje wel kent), misschien is er dan iets mis met de match en is het helemaal niet gezond om die twee te kruisen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Helemaal eens met Callippo!!!!!!!!! Dit hengstje is nog maar een kind! Mag hij misschien zelf ontdekken hoe het werkt? Laat hem rustig puberen en volwassen worden, dan komt het vanzelf goed. Ik heb zelf verschillende hengsten gereden en heb meer dan eens meegemaakt dat het kwartje opeens kan vallen.

En een merrie kluisteren?? Getverdemme! Als een merrie uitslaat naar de hengst, wil ze niet gedekt worden, is ze er nog niet klaar voor, vindt ze hem niet aardig of niet goed genoeg.... Laat ze inderdaad rustig kennis maken, geef ze de tijd, dan komt het wel goed. Of niet, en dan moet je een andere combi zoeken. In plaats van je merrie onder dwang te laten dekken. Brrrrrr.... In de mensenwereld is daar een woord voor.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Ik ga mee met Calippo, niet elke hengst is vroegrijp, geef het tijd.

En kluisteren, bah dat vind ik echt vreselijk! Hoe kan een merrie dan aangeven als ze iets niet wil. Een goede ervaren dekhengst zal enkel dekken als een merrie goed hengstig is. Een onervaren hengst zal dit moeten leren en soms hoort een goede klap daarbij. Als de merrie geen ijzers draagt en er niets geforceerd wordt dan zal het allemaal wel los lopen.
    Stal Anam Cara

Aangemeld
    Feb 2006
    Leeftijd
    46

Shiva is een keer tijdens een dekking gekluisterd en alhoewel ik dit in eerste instantie ook echt niet wilde, viel het allemaal reuze mee.
    Het enige wat gebeurde was dat ze via zachte touwen haar benen niet uit kon slaan. Optillen en ook lopen was geen probleem, het moet alleen voorkomen dat ze niet naar achter kan slaan.
    En als je merrie goed hengstig is, nou dan wilt ze echt wel hoor. Het is alleen een voorzorg, want je wilt echt niet dat je hengst daar geraakt wordt.
    En als je merrie echt niet wilt, daar gaan natuurlijk al meerder signalen aan vooraf. En dan is het natuurlijk logisch dat je er op tijd mee stopt.

Als een merrie gedekt wil worden, zal ze de hengst niet slaan, dus is kluisteren niet nodig. Ook niet uit voorzorg.

Actief Forumlid caira's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Nee idd, een merrie moet ruimte hebben en als de merrie goed hengstig is dan gaat alles in perfecte harmonie en is een kluister echt niet nodig. Ik dek zowiezo liever los met een ervaren hengst, alleen al om van het voorspel te genieten. Ze komen met veel bombarie binnen en dan begint de tederheid van het verleiden, prachtig om te zien.
    Stal Anam Cara

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Mijn hengstje is nu 2 jaar.
    Staat in een groep, waar ook een merrie bij staat die hij mag dekken.

Ik zeg daar bewust bij MAG dekken...niks moet hij is nog eeen peuter die lekker zelf mag experimenteren. Als ik dit jaar perse een presterende dekhengst had willen hebben dan had ik een bewezen volwassen hengst moeten kopen.

Andere fokkers die ik ken kiezen ervoor om eerst een keer aan de hand te dekken om de hengst daarna lekker bij de merrie in een paddock te zetten.
    Ook ken ik een hengstje van 2 die aan het veulenhappen was tijdens zijn eerste dekking. Die stonden gewoon al 2 jaar samen in de paddock en de (zeer ervaren) merrie schoof zichzelf er gewoon onder.

Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Bedankt voor jullie reacties, ik zal me zo snel mogelijk even voorstellen als ik tijd heb. Mijn zusje en ik zijn hier een hele tijd terug even actief geweest en dan vooral mijn zusje.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Mijn mening....als je dit niet weet, dan moet je er niet aan beginnen. Stel je inderdaad eerst eens voor, dan weten we een beetje waar het over gaat. Als ik nu op je bericht moet afgaan denk ik alleen maar: hoeveel ervaring hebben jullie eigenlijk? Als je wil gaan fokken, maar niet weet hoe dat in z'n werk gaat met een jonge hengst? Dus stel je even voor in het daarvoor bedoelde topic en vertel wat voor paarden je hebt enzo. Maakt het allemaal een stuk duidelijker.
    Maar dat zal dan betekenen dat ik helemaal niet om hulp of suggesties mag vragen. Iedereen vraagt toch wel eens om hulp en dat betekend toch ook niet meteen dat ze maar geen paarden moeten nemen. We hebben voldoende mensen om ons heen die er ook verstand van hebben en ons helpen. Maar ik ben benieuwd naar andere mensen hun mening en suggesties. En zoals ik hierboven al schreef zal ik me nog weer even voorstellen zodra ik daar tijd voor heb.

Het is bij ons zeker de bedoeling dat het gewoon allemaal vanzelf gaat, als hij er straks nog niks van snapt is dat geen probleem. We willen niks forceren maar willen wel graag weten of we er iets (zo natuurlijk mogelijk) aan kunnen doen. We laten ze gewoon lekker zo staan en ook aan de hand proberen we het niet, want anders was hij er al op gekund als hij had gewild.

Het was ook niet helemaal mijn idee om deze hengst te kopen (niet dat ik er iets op tegen heb want het is een schat van een beest, en ben ook stiekem verliefd op hem), mijn schoonvader heeft hem gekocht omdat hij zo leuk is. En daarbij had hij idee dat hij zou mogen dekken. Heb hem toen ook verteld dat hij nog vrij jong was en het misschien nog wel even kon gaan duren. Er is dus ook geen haast bij maar als het wel zou lukken dit jaar zijn we daar erg blij mee. Oh en hij wordt trouwens over een maand alweer 3 jaar. De tijd vliegt, maar meneer mag nog lekker van zijn jeugd genieten en hoeft nog niks te doen. Behalve dekken dan

Nou, wees niet bang, dan komt het allemaal vanzelf goed. Als het paardje doorkrijgt dat hij ook nog wat anders kan doen met dat slurfje dan plassen en er een leuke hengstige merrie voorhanden is, zal hij het echt wel gaan uitproberen. De ene is nu eenmaal wat later dan de ander. Helemaal niet erg, kunnen die merries hem misschien nog wat leren.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten