Ik doe parelli met mijn beetje-verzorgpaard Loenie. We zijn nu bezig met de friendly game en de porcupine game. Bij allebei de games stuit ik op 'problemen'.
Friendly game
Het grootste probleem is dat Loenie zich snel gaat vervelen en dan gaat ze grazen (al staat er maar weinig gras).
Een voorbeeld: de eerste keer dat ik de paraplu mee had, besnuffelde ze die uitvoerig en ging toen grazen. Ik vatte dit op als het moment om een stapje verder te gaan en deed de paraplu open. Weer hetzelfde: even snuffelen en dan grazen. Toen heb ik de paraplu omhoog gedaan. Ze zette grote ogen op, snuffelde eraan en na enkele minuten vond ze het al niet echt eng meer om met haar neus onder de paraplu te komen om mijn hand aan te raken. Toen ben ik traag de paraplu open en dicht gaan doen. Allemaal geen probleem, ze was alleen een beetje kijkerig. Het engste was de klik op het einde toen de paraplu helemaal open ging.
De nieuwigheid is er dus blijkbaar nogal snel af voor haar. Kan ik best elke keer nieuwe voorwerpen meenemen die ze nog niet kent, of is de friendly game gewoon niets voor haar?
Porcupine game
Bij de porcupine game raakt ze snel geïrriteerd. Haar achterhand kan ze al in een halve cirkel draaien, in beide richtingen, terwijl haar voorbenen min of meer blijven staan. Als ik hetzelfde wil met haar voorhand gaat ze of achteruit of probeert ze mij te bijten.
Achteruit gaan met druk op haar borst is geen probleem. Als ik hetzelfde wil proberen met haar neus, lukt dat niet. Ze houdt haar neus absoluut niet stil. Wat wel lukt is het touwhalster aan haar kin vastpakken en dan richting haar borstkas trekken. Ik weet alleen niet of dit wel zo'n goede manier is?
Wat ik hier dus uit afleid is dat Loenie meer motivatie nodig heeft. Ik heb al geprobeerd om een plekje te zoeken waar ze graag gekriebeld wordt, maar er komt nergens een duidelijke reactie. Eten is voor haar de ideale oplossing, want ze is een vreetzak. Maar éénmaal ze één snoepje/worteltje heeft gehad wordt ze opdringerig en zenuwachtig tot ze het volgende krijgt. Ik heb een tijdje met een clicker gewerkt, maar de link tussen het geluid en beloning leek niet te komen.
Moet ik meer geduld hebben en doorgaan met de clicker of is er nog een alternatieve manier om te belonen?
Bladwijzers