Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Loenie motiveren

Loenie motiveren

Ik doe parelli met mijn beetje-verzorgpaard Loenie. We zijn nu bezig met de friendly game en de porcupine game. Bij allebei de games stuit ik op 'problemen'.

Friendly game
    Het grootste probleem is dat Loenie zich snel gaat vervelen en dan gaat ze grazen (al staat er maar weinig gras).
    Een voorbeeld: de eerste keer dat ik de paraplu mee had, besnuffelde ze die uitvoerig en ging toen grazen. Ik vatte dit op als het moment om een stapje verder te gaan en deed de paraplu open. Weer hetzelfde: even snuffelen en dan grazen. Toen heb ik de paraplu omhoog gedaan. Ze zette grote ogen op, snuffelde eraan en na enkele minuten vond ze het al niet echt eng meer om met haar neus onder de paraplu te komen om mijn hand aan te raken. Toen ben ik traag de paraplu open en dicht gaan doen. Allemaal geen probleem, ze was alleen een beetje kijkerig. Het engste was de klik op het einde toen de paraplu helemaal open ging.
    De nieuwigheid is er dus blijkbaar nogal snel af voor haar. Kan ik best elke keer nieuwe voorwerpen meenemen die ze nog niet kent, of is de friendly game gewoon niets voor haar?

Porcupine game
    Bij de porcupine game raakt ze snel geïrriteerd. Haar achterhand kan ze al in een halve cirkel draaien, in beide richtingen, terwijl haar voorbenen min of meer blijven staan. Als ik hetzelfde wil met haar voorhand gaat ze of achteruit of probeert ze mij te bijten.
    Achteruit gaan met druk op haar borst is geen probleem. Als ik hetzelfde wil proberen met haar neus, lukt dat niet. Ze houdt haar neus absoluut niet stil. Wat wel lukt is het touwhalster aan haar kin vastpakken en dan richting haar borstkas trekken. Ik weet alleen niet of dit wel zo'n goede manier is?

Wat ik hier dus uit afleid is dat Loenie meer motivatie nodig heeft. Ik heb al geprobeerd om een plekje te zoeken waar ze graag gekriebeld wordt, maar er komt nergens een duidelijke reactie. Eten is voor haar de ideale oplossing, want ze is een vreetzak. Maar éénmaal ze één snoepje/worteltje heeft gehad wordt ze opdringerig en zenuwachtig tot ze het volgende krijgt. Ik heb een tijdje met een clicker gewerkt, maar de link tussen het geluid en beloning leek niet te komen.
    Moet ik meer geduld hebben en doorgaan met de clicker of is er nog een alternatieve manier om te belonen?

Actief Forumlid Free rinny's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005

Re: Loenie motiveren

Oefen je alleen op weide/ grasland?

Je zou kunnen proberen obstakels neer te zetten.

Een zeil vinden ze vaak wel spannend het ritselt wat en is natuurlijk wel heel raar!
    Iets verder of vlakbij het zeil zou je bijvoorbeeld tonnen neer kunnen zetten, rechtop maar ook liggend. Ook zou je een paraplu in een hindernisstaander kunnen zetten. Noem maar op. Ook zou je de stick en string boven je kunnen houden en er dan mee zwaaien, dit geeft een raar zwiepend geluid.. Hoe reageerd ze daarop?

De omgeving is dan spannend.

Echter denk ik dat je een stapje met haar verder kunt. De friendly game doe ik zelf niet te lang. De friendly game is voor mij een basis die eventjes, maar wel met regelmaat terugkomt. Kort maar krachtig.

Wat betreft de porcupine.
    Hoe lang oefen je op de oefeningen met deze game?
    Wanner ze aanstalten maakt om te verplaatsen of wanneer ze ook maar een stapje verplaatst, stop dan en beloon haar uitbundig. Dit is natuurlijk al hardstikke goed!
    Waar houd je de stick als je de voorhand wilt verplaatsen? En vertoont ze hetzelfde gedrag (dus achteruit lopen of bijten) wanneer je in plaats van de CS je handen gebruikt?
    No one can teach riding as well as a horse.

Aangemeld
    Aug 2005

Overigens zag ik dat je per september bezig bent met Parelli bij Loenie? Klopt dat?
    Welke games hebben jullie al gedaan?

Bedankt voor de informatie en tips.
    Ik ben inderdaad ergens in september begonnen, maar tot enkele weken geleden deden we net regelmatig aan parelli. Dat komt vooral omdat ik in mijn eerste jaar aan de universiteit zit. Nu heb ik een beter overzicht over mijn beschikbare tijd en doe ik minstens één en meestal twee dagen in de week parelli met haar. We oefenen in de piste (zand) als die vrij is en anders op een weiland waar nog een beetje gras staat.
    Nu doe ik friendly en porcupine game. De twee dagen dat ik met haar parelli doe begin ik met friendly met stick en string en met mijn handen, daarna doe ik friendly met een ander voorwerp of oefen ik porcupine. Ook met mij mee stappen, stoppen en achteruit gaan oefen ik. Hier is vooral het achteruit gaan een probleem.
    Friendly heb ik al met verschillende dingen gedaan, zoals een regenjas en een paraplu. Obstakels neerzetten zou moeten lukken. Ik kan een zijl gebruiken waar het hooi in zit en er zijn ook tonnen. Voor de paraplu kan ik wel iets verzinnen. Met de stick en string boven mij zwaaien zal ik eens proberen, ik ben benieuwd naar haar reactie.
    Bij porcupine oefen ik de druk uit met mijn handen. Bij haar achterhand is dat geen probleem, dat gaat steeds beter, maar bij haar voorhand dus wel. Ik zal daar eens met de stick druk uitoefenen ipv met mijn hand.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    3

Ik zou gewoon verder gaan, hoe vlugger je door je level 1 bent, zeker met een paard dat zo LB is, hoe beter!
    Nu is het vooral jij die alles moet leren. Jou paard kent dit al en daarom is dat bijgevolg ook zo saai.
    Heb je ook de patterns van parelli? dat geeft je misschien een betere kijk op welke patterns je kan doen en geloof me, je games worden er alleen maar beter door!
    Bovendien hebben zowel jij als je paard dan een 'doel' wat het dan ook véél interessanter maakt voor beide.

De patterns heb ik niet. Staan ze ergens online?
    Verslagje van vandaag staat hier.

Aangemeld
    Aug 2005

Persoonlijk denk ik dat je te lang blijft hangen op deze games. Probeer verder te gaan.
    Je hoeft niet alles tot in de details goed te hebben om door te gaan naar de volgende game.

Ik ga maandag met de driving game beginnen. Het lijkt me moeilijk, ik ben benieuwd naar hoe het zal gaan.
    De friendly game lijkt mij een game die lang gedaan kan worden, omdat er zoveel verschillende voorwerpen zijn om het mee te doen. Gaat het te traag vooruit gaan als ik elke 'sessie' een nieuw voorwerp meeneem voor de friendly game en kan ik dit dus beter niet doen, of moet ik gewoon meer tijd in de nieuwe game steken en de rest ook een beetje blijven doen?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Ookami
    Ik ga maandag met de driving game beginnen. Het lijkt me moeilijk, ik ben benieuwd naar hoe het zal gaan.
    De friendly game lijkt mij een game die lang gedaan kan worden, omdat er zoveel verschillende voorwerpen zijn om het mee te doen. Gaat het te traag vooruit gaan als ik elke 'sessie' een nieuw voorwerp meeneem voor de friendly game en kan ik dit dus beter niet doen, of moet ik gewoon meer tijd in de nieuwe game steken en de rest ook een beetje blijven doen?
    Elke sessie een nieuw voorwerp meenemen kan zeker wel, hardstikke goed juist! Wat je ook kan doen is om verder te gaan met je games en na elke game weer even friendly doen. Houd games zo als de porocupine game kort of oefen het bijvoorbeeld voordat je haar halster om doet even, even tijdens het poetsen ect ect, ik kan me goed voorstellen dat een sessie lang porocupine game erg saai voor haar wordt. Of ga een stukje wandelen en speel zo tussendoor eens wat games of zet haar op een zeil en speel daar de games. Houd het vooral interessant voor haar, dan zal ze er meteen ook twee keer zo veel input in steken. Daarnaast zijn de patterns inderdaad erg goed en op de savvyclubsite staat ontzettend veel leerzame flimpjes. Veel succes!
    He who thinks he can and he who thinks he can't, they are both right.
    www.paardopzijnbest.nl

Okee, bedankt voor de tips. Ik zal eens info zoeken over de patterns.

Bladwijzers

Forum Rechten