Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 46

Topic: zadel voor ijslander met korte rug

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: zadel voor ijslander met korte rug

Hmm.. het blijft super lastig he.. dat hele zadelgedoe ...
    Fijn dat er in iedergeval naar haar rug gekeken is! Nu maar hopen dat er snel een mooi kort en passend zadel voorbij komt!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Nienke ik denk op zich dat het niet verkeerd is om in zo,n topic te vermelden dat je deze zadels zelf verkoopt, daar is helemaal niets mis mee. Maar de info die je geeft als verkoper van een zadel zal altijd anders zijn dan die van een gebruiker of van iemand zoals Marja die lesgeeft, dat lijkt mij ook logisch.
    Kijk ik weet bv wel dat je deze zadels verkoopt maar weten andere mensen dat ook, gewoon voor de helderheid lijkt mij dat wel goed.

Ik zie info die ik van een verkoper krijg altijd anders dan die van een gebruiker, er is nu eenmaal een ander belang.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je kúnt wel in balans rijden zonder dat je knieën goed aansluiten, maar het is veel moeilijker.

Ik rij Menglöd momenteel met barebackpad, wegens gebrek aan een passend zadel. Mijn benen maken daarbij vanaf zo'n 15 cm boven mijn knie geen contact meer met het paard. Ik rij dus puur op mijn bovenbenen en zitbeenknobbels, mijn knieën komen nog niet in de buurt van mijn paard. En ja, dan zit ik prima in balans (na veel oefening, want zo simpel is het nog niet om in alle gangen goed in balans te kunnen blijven zitten zonder zadel).

Maar als ik op een zadel rij dat vrij laag en plat is (net als de bbpad), zoals o.a. de Barefoot, dan heb ik beugels onder mijn voeten. Als ik ga lichtrijden, moet ik wel op die beugels steunen om omhoog te kunnen komen. Als ik echter op een zadel rij dat wat hoger is, waardoor ik dus minder wijdbeens op mijn paard zit, kan mijn gehele been tegen het paard aanliggen, zo voor meer steun en balans zorgen, en dat maakt dan weer dat ik minder op mijn beugels hoef te steunen.

Ik heb het overigens ook niet over aangeknepen knieën, maar over knieën die rustig tegen het zadel aan liggen. Maar je mag daar geen kracht voor hoeven gebruiken, om die knieën daar te krijgen. Ze zouden als vanzelf al in die positie terecht moeten komen, tenminste, als je een zadel hebt dat je helpt goed te zitten.

En wat een rare opmerking, dat ik teveel vanuit mijn eigen standpunt zou kijken. Kijkt niet iedereen via zijn eigen referentiekader? Ik vertel hier zoals ik de dingen zie naar aanleiding van wat ik zie bij mijn lesklanten, van wat ik geleerd heb in mijn opleidingen en ook van wat ik zelf ervaar.

Overigens rij ik momenteel op een westernzadel (paard van een klant) en ook daar liggen mijn knieën niet helemaal mooi aangesloten. Bijkomend probleem is dat de beugels geen gelijke druk onder de voeten geven, door de manier waarop ze zijn opgehangen (fenders). Dit maakt het ook weer moeilijker om correct te zitten. En ook dit heb ik inmiddels al bij meer westernruiters gezien... Maar of het voor álle western en endurance zadels geldt, weet ik niet.
    Wel is het natuurlijk zo dat die zadels met een heel ander doel zijn ontworpen, namelijk om comfortabel langere tijd in het zadel te kunnen zitten. Niet om precisiewerk (dressuur) met je paard te doen.

Maar het is ook maar net waar iemand naar op zoek is. Iemand die dressuur wil rijden, hecht vaak hele andere belangen aan zijn manier van zitten dan iemand die alleen lekker door het bos wil rijden en die zich niet zoveel bemoeit met het precisiewerk (hoe het paard precies beweegt, bedoel ik). De laatstgenoemde ruiter gebruikt zijn lijf vaak ook heel anders en minder subtiel, omdat dat ook niet nodig is als je alleen maar vooruit, links, rechts harder of zachter wil (no offense, overigens). En dan merk je het niet zo als je wat minder correct zit.

En met 'minder subtiel' bedoel ik niet dat die recreatieruiter grovere hulpen zou geven, maar dat hij minder verschillende soorten hulpen hoeft te kunnen geven omdat hij ook minder verschillende soorten bewegingen van zijn paard vraag.

Kijk ik ben op zoek naar een zit waarbij het zo min mogelijk spierkracht kost om rechtop te blijven zitten, een zit waarmee je makkelijk goed in balans kunt zitten en waarmee je dus het paard zo min mogelijk stoort, en waarmee je makkelijk subtiele hulpen kunt geven, waarbij het geven van juiste zithulpen m.i. alleen maar kan als je goed in balans zit. En sommige zadels helpen je om die zit te vinden, en andere zadels maken je dat moeilijker. Moeilijk is nog niet per se onmogelijk... Maar ik denk dan: waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik hoop dat ik mezelf zo wat duidelijker heb uitgedrukt, want ik merk dat ik het lastig uit te leggen vind zonder paard en ruiter voor mijn neus.

Maar volgens mij zijn we dit topic aardig aan het vervuilen inmiddels.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Dan verschilt onze definitie van 'goed zitten' inderdaad.

Knieën die uitsteken maken dat je meer op de achterkant van je benen zit, in de richting van je kont. Terwijl je meer op de binnenkant van je bovenbenen hoort te zitten.
    Zegt wie?

De balance-point-zit van Parelli geeft een heel andere 'ideale zit'. En daarbij zit je juist wel op je kont (pockets).
    Niet dat ik dat mooi vindt of zelf zo zit, maar het is ook maar net wat je geleerd hebt qua zitten. Er is niet 1 goede zit, enkel een bepaalde manier van zitten volgens een bepaalde stroming/denkwijze. Dus noem die informatie er dan ook zo bij.

Ik ben zelf erg tevreden over m'n barefoot, voor buitenritten en freestyle rijden (in soort-van-Parelli-zit ) is hij ideaal. Ik zit er lekker in, krijg eindelijk eens geen last van m'n knieën (met andere zadels met vastere knie-ligging wel). Voor dressuur of springen pak ik toch liever een ander zadel (pegaso of startrekk dressuur) maar de barefoot blijft toch mijn favoriet. Het is ook maar net wat je ermee wil doen hè?! Voor sommige toepassingen is een Barefoot prima geschikt, voor andere wat minder. Maar dat maakt het nog geen slecht zadel

Fijn dat je IJs al nagekeken is door de chiro en dat je er een MSFC bij hebt gehad Jammer ook dat zij geen advies kon geven over een goedkoper korter zadel, je zou verwachten van een MSFC dat ze dit probleem regelmatig tegenkomen en ook veel weten over allerlei merken en typen zadels (dat zou althans mijn verwachting zijn van een MSFC, als ik die erbij zou halen)

Zoals je het nu beschrijft, klinkt het bokken niet enkel als 'veroorzaakt door het zadel', maar wellicht is het wel onderdeel van de oorzaken. (jij zit minder lekker op de barefoot, misschien teveel druk uitgeoefend, wellicht nooit geleerd om goed door te draven?).

Met welk zadel reed je voordat je met de barefoot of Ghost ging rijden? Of heb je alleen nog daarmee gereden?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Whoopie: Het is ook geen geheim hoor Het staat niet voor niets levensgroot in mijn onderschrift
    De bijbehorende insinuatie, alsof je daardoor niet goed naar ruiter en paard zou kijken (en als lesgeefster van één 'stroming' blijkbaar wel? ) gaat me alleen 'iets' te ver

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

[quote="Callippo
    Zoals je het nu beschrijft, klinkt het bokken niet enkel als 'veroorzaakt door het zadel', maar wellicht is het wel onderdeel van de oorzaken. (jij zit minder lekker op de barefoot, misschien teveel druk uitgeoefend, wellicht nooit geleerd om goed door te draven?).
    Met welk zadel reed je voordat je met de barefoot of Ghost ging rijden? Of heb je alleen nog daarmee gereden?[/quote]

Ik heb zelf wel op andere zadels gereden; ik had een Podium en en Torsion, maar die zijn gestolen voor ik haar ging rijden. De podium had haar ook nooit gepast trouwens. Ook hiervan vond ik de Podium het prettigst zitten.
    Ik denk idd dat het zadel onderdeel is van het niet willen draven. Maar ik wil alles uitsluiten, en voor mezelf weten dat dat het iig niet kan zijn.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Whoopie: Het is ook geen geheim hoor Het staat niet voor niets levensgroot in mijn onderschrift
    De bijbehorende insinuatie, alsof je daardoor niet goed naar ruiter en paard zou kijken (en als lesgeefster van één 'stroming' blijkbaar wel? ) gaat me alleen 'iets' te ver
    Nienke, ik had jouw eerdere reactie nog niet gezien toen ik mijn vorige berichtje postte dus vandaar nu even een wat verlate reactie.

Ik denk dat ik me wat onduidelijk uit heb gedrukt, ik wilde niet insinueren dat je niet goed naar ruiter en paard zou kijken, of dat je willens en wetens zadels zou verkopen die niet goed passen bij paard en/of ruiter.
    Maar wel dat je wellicht vanuit een andere hoek kijkt dan iemand die opgeleid is om mensen te leren juist te zitten.

Ik heb zelf ook de ervaring met een zadelpasser die een speciaal ontworpen IJslanderzadel voor korte ruggen had. Dat lag idd aardig op Menglöd, maar ik kon er écht niet goed op zitten omdat het te plat was en ik er dus te breed op zat. Maar nee, dat lag niet aan het zadel, het zadel was prima, ik moest anders leren zitten... Tja, dat dat domweg niet gíng op dat zadel, kreeg ik haar niet duidelijk gemaakt...

Waarmee ik overigens helemaal niet wil zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb, zoals ik al zei spreek ik vanuit mijn ervaring, opleiding en van wat ik tegenkom in mijn lespraktijk. En dat stukje kennis en ervaring probeer ik te delen...

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je hebt gelijk Nienke is idd duidelijk, op een of andere manier kijk ik daar dan helemaal overheen
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Zegt wie?
    Ik ga uit van de zit zoals die in de klassieke dressuur gebruikt wordt.

De balance-point-zit van Parelli geeft een heel andere 'ideale zit'. En daarbij zit je juist wel op je kont (pockets).
    Niet dat ik dat mooi vindt of zelf zo zit, maar het is ook maar net wat je geleerd hebt qua zitten. Er is niet 1 goede zit, enkel een bepaalde manier van zitten volgens een bepaalde stroming/denkwijze. Dus noem die informatie er dan ook zo bij.
    Tja die balance-point van Parelli heb ik nooit goed begrepen. Volgens mij zit je dan veel te veel op je kont, en dus in stoelzit. Ik tenminste wel, als ik de plek probeer te vinden die Linda omschrijft.
    En als je teveel op je kont zit, ben je zeker met lichtrijden altijd achter in de beweging van je paard waardoor je zwaar in het zadel valt. Lijkt me toch niet echt wenselijk.

Er is niet 1 goede zit, enkel een bepaalde manier van zitten volgens een bepaalde stroming/denkwijze. Dus noem die informatie er dan ook zo bij.
    Dat ik Centered Riding instructrice ben en dus vanuit die hoek denk is volgens mij wel duidelijk, dat staat ook luid en duidelijk in mijn onderschrift.

Fijn dat je IJs al nagekeken is door de chiro en dat je er een MSFC bij hebt gehad Jammer ook dat zij geen advies kon geven over een goedkoper korter zadel, je zou verwachten van een MSFC dat ze dit probleem regelmatig tegenkomen en ook veel weten over allerlei merken en typen zadels (dat zou althans mijn verwachting zijn van een MSFC, als ik die erbij zou halen)
    Probleem is dat er gewoon geen goedkopere korte zadels zijn!
    Ik zit nl. met hetzelfde probleem en heb ook al aardig wat afgezocht. Alle standaard zadels zijn gewoon te lang voor IJslanders met een korte rug. Althans, te lang volgens de maatstaven van een MSFC´er (de meningen over wat nu te lang is verschillen toch nog wel, is mij gebleken'. En ja, dan kom je dus uit op maatwerk, en dat is prijzig...

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Ik begreep van Blue Balance dat een Massimo tolt van 17,5 inch 42 cm lang/kort is.
    Een startrekk dressuur of ijslander is 45 cm.
    Zijn er mensen hier met ervaring met deze zadels?

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Volgens mij heeft Bea (hoe heet ze hier ook weer? ) een ijslanderzadel van Startrek?

Forum Meubilair Antheman's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Dagboek Berichten
    6

Mijn weidegenoot heeft een Stubben ijslands zadel wat echt heel erg kort is.
    Haar ijs heeft een werkelijk onmogelijke rug en dit ligt er echt goed op. En dat zeg ik niet snel.
    Hoe dit type heet, weet ik niet, maar t komt bij Atorka vandaan.

Bea is op vakantie. Ik had ook al bedacht dat haar zadel een goed idee zou zijn.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Nog even over voorbij de 18e borstwervel (DUS NIET 18e RIB!!) liggende boomzadels: ja dat is WEL erg!!

Het ruggebied waar de ribben zitten (dus tot en met de 18e borstwervel), is totaal anders van constructie dan het gebied erachter (de lendenen). Tot en met 18e borstwervel is een redelijk stabiel gebied: de ribben(kooi) zelf, veel extra ligamentjes die de ribben stevig vasthouden, etcetera (spieren en banden bepalen 80% van de stabiliteit van een gewricht...)
    En de ribben lopen schuin naar beneden weg.

Bij de lendenwervels heb je te maken met dwarsuitsteeksels die horizontaal liggen.
    Daar op liggen dan de rugspieren...
    Als daar een boom 'druk op verdeelt', heb je een sandwich!
    Dan sandwich je de rugspieren... op een zwak onderstel...
    Niet doen!

Op de foto (©Gerd Heuschmann) zie je een paardenrug van bovenaf.
    Boven op de foto is richting hoofd van je paard, beneden op de foto zie je een stuk bekken.
    Bovenin links en rechts de schouderbladen van je paard, dan de borstwervels met de ribben en dan ineens de lendenwervels, met die dwarsuitsteeksels...

Als je goed kijkt, zie je dus ook, dat de 'achterkant' van de 18e rib ongeveer ter hoogte van de 2e lendewervel ligt. Als je boomzadel zover komt (18e rib), is het dus behoorlijk te lang!!

[attachment=0:27142]scan0003.jpg[/attachment:27142]
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

May the horse be with you!

Thanks Karianne! Interssant!

Bladwijzers

Forum Rechten