Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 46

Topic: zadel voor ijslander met korte rug

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    zadel voor ijslander met korte rug

    Daar ben ik dus naar op zoek. Ik ben erachter dat mijn Barefoot mt 1 en mijn Ghost te lang zijn voor haar.
    Na verkoop van deze 2 wil ik een ander zadel terugkopen, maar welk? Liefst ook voor een redelijke prijs, max rond 1000 euro.
    Ik zit maar steeds op internet te zoeken, en massimo zadels lijken me wel mooi, ook goede berichten over gelezen. Maar hoe lang een massimo tolt is kan ik niet vinden. Misschien een startrekk ijslander van 45 cm, maar als ik het goed heb, is er maar ruimte voor 40 cm op haar rug.
    Kan dat kloppen voor een ijs van zo'n 1.35 m schofthoogte?
    Wie weet een merk/type dat geschikt zou kunnen zijn?

  2. #2
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    M'n zusje heeft hetzelfde probleem met haar IJs, ieder zadel is te lang voor hem (ook 1.35m hoog). Voor ruglengtes zou je de leveranciers kunnen mailen en vragen om de zadels op te meten.

    De barefoot en Ghost hebben geen druk op de rug achter de plek waar jij zit, dus dan is het niet zo erg dat ze wat langer zijn.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  3. #3
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    M'n zusje heeft hetzelfde probleem met haar IJs, ieder zadel is te lang voor hem (ook 1.35m hoog). Voor ruglengtes zou je de leveranciers kunnen mailen en vragen om de zadels op te meten.

    De barefoot en Ghost hebben geen druk op de rug achter de plek waar jij zit, dus dan is het niet zo erg dat ze wat langer zijn.
    Leveranciers mailen kan ik idd doen.
    Aangezien ze niet lang in draf wil gaan, en ze mij er één keer af gegooid heeft en één keer bijna, denk ik toch dat die zadels niet geschikt zijn voor haar.

  4. #4
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Heb je dat probleem met eerdere/andere zadels niet? (eraf gooien en niet willen draven)
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  5. #5

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Ik heb hetzelfde probleem met mijn ijslander. Die is 1.32 m ongeveer en ik heb nog niet eens 40 cm ruimte op haar rug voor een zadel. Ik heb met iemand van msfc een zadel geprobeerd te vinden, maar niets paste. Ik moet er een op maat laten maken, of boomloos gaan zodat er inderdaad minder druk op de achterkant van het zadel is. De Thorowgood kwam het meest in de buurt, heb je die wel eens geprobeerd? Voor mijn paard nog steeds te lang, maar het scheelde echt niet veel.

  6. #6
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Los van of beide zadels wel of niet geschikt zijn.... ik vraag me net als Callippo af, of het probleem met draven niet (ook) ergens anders van komt? Ik zou haar voor de zekerheid eerst eens na laten kijken door een chiro. Het is ook niet wat om zadels te passen/testen als ze wellicht (toch) ergens anders last van heeft...

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Atli wilde ook niet meer draven met een Barefoot op zijn rug, dus dat kan wel degelijk aan het zadel liggen hoor! (Overigens heb ik ook nog nooit een ruiter gezien die goed kon zitten op een Barefoot, maar dat terzijde.)

    Verder heb ik met Menglöd hetzelfde probleem: geen enkel standaard zadel past op haar. Ik moet nu waarschijnlijk ook een zadel op maat laten maken (16,5 of heel misschien 17") en ik denk daarbij aan een Hulsebos zadel.

    Overigens vraag ik me af hoe erg het nou is als het zadel een paar cm achter die laatste rib uitkomt. De MSFC'er zal je zeggen dat dat idd erg is, maar ervaren IJslandermensen zeggen dat het wel kan, MITS de pasvorm goed is en het zadel niet achteraan in de rug drukt...

  8. #8
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    *even O.T.*
    Goh Marja,
    Hoeveel ruiters heb jij op Barefoots gezien dan? En ALLEMAAL beroerd zittend??? DA's nou toch ook wat!

    Zoals je het schrijft klinkt het als een waarheid ( "Goed zitten op een Barefoot bestaat niet" ) , ik neem maar aan dat je het zo niet bedoelt?...

    Hoewel je mij zeker niet zal horen roepen dat BF de beste zadels ooit maakt, heb ik wel degelijk ruiters gezien die prima zitten op een Barefoot... Zoveel mensen, zoveel 'smaken'

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Er zullen best wel mensen zijn die goed kunnen zitten op een Barefoot; e.e.a. hangt ook af van de rijkunst en de bouw van de ruiter.
    Alleen heb *ik* ze nog niet gezien en ik heb er toch een heel aantal gezien. Zelf heb ik ook meermalen op een Barefoot gereden (niet alleen op Atli) en alhoewel ik van mezelf best durf te zeggen dat ik een goede zit heb, lukt het me niet om goed op een Barefoot te zitten. Je mist steun, met name bij de knieën. Door de vorm van het zadel (plat) draaien je knieën automatisch naar buiten en is het erg moeilijk om je bovenbenen (en dus ook je knieën) goed aan het zadel te houden. Daarbij zit de beugelophanging niet op een ideale plaats, waardoor veel ruiters grote moeite hebben om goed rechtop te zitten. Een stoelzit is dan ook vaak het resultaat.

    Tijdens de Centered Riding opleiding hadden we enkele studentruiters op Barefoots en die hebben we uitgebreid bekeken om te zien hoe wij die ruiters konden leren beter te zitten. Maar geen van die ruiters kregen wij correct in het zadel... omdat het zadel zich daarvoor nou eenmaal erg slecht leent!

    Het is misschien ook maar net wat je onder 'prima zitten' verstaat... Ik heb ook een lesklant die vindt dat zij prima zit op haar Barefoot (prima in de zin van: ik zit fijn) maar ze zit wel in stoelzit en er is ruimte tussen haar knieën en het zadel... En dat maakt toch dat het minder makkelijk is om fijne (lichte) hulpen te geven, en goed mee te gaan in de bewegingen van het paard...

    Dus nee, ik heb nog nooit iemand gezien die écht goed op een Barefoot kan zitten. Als jij er eentje weet, dan zou ik die graag eens ontmoeten!

  10. #10
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Ach ja Marja.. dan zullen we een verschil in defenitie van 'goed zitten' hebben...
    Ik bedoel met goedzitten mooi op je balancepoint met recht en soepel afhangende benen (dus zeker GEEN stoelzit!) .. Die knieen die wat wijken, tenen die uitsteken..... dat kan mij dan weer geen barst schelen...

  11. #11
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Dan verschilt onze definitie van 'goed zitten' inderdaad.

    Knieën die uitsteken maken dat je meer op de achterkant van je benen zit, in de richting van je kont. Terwijl je meer op de binnenkant van je bovenbenen hoort te zitten. Je kunt met uitstekende knieën veel moeilijker goede (subtiele) zithulpen geven. Bovendien zit je met losse knieën veel onstabieler, wat veel meer van de ruiter vraagt om dan tóch rustig en in balans in het zadel te kunnen zitten. En veel ruiters hebben daar nou eenmaal moeite mee, en dan is het fijn als het zadel daarbij helpt in plaats van tegenwerkt.
    Dus ja, ik vind aansluitende knieën wel degelijk van belang.

    En ik denk dat onze uitgangspunten nogal verschillen. Jij verkoopt de zadels; ik geef rijles aan degenen die ermee rijden.

  12. #12
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    [size=99px]En zó is het Marja! Zo kan je het ook bekijken... financieel gewin bij het verkopen van een zadel tegenover wat jij doet (?)..

    (al weten degenen die mij kennen dat ik allesbehalve een 'die-hard' zadelverkoper ben, een klant echt adviseer om geen zadel te kopen als het niet goed zijn/liggen ookal wil de klant het en uit ga van wat goed is voor het paard! Geldt dat ook voor jou als lesgeefster? )

    Maar goed... ik vraag alleen wat nuance van jou... jij geeft dat (met een soort sneer op de koop toe, geen idee waar dat voor nodig is.. maar goed ) . Nu lijkt het me hoog tijd om weer on Topic te gaan![/size]

    Marion: Nogmaals.. los van of het zadel wel of niet goed is.. ik ben het met Callippo eens, dat het best wijs zou zijn om iemand naar je paardje te laten kijken als dat nog niet gebeurd is.. je zal de eerste niet zijn die met alle beste bedoelingen van zadel naar zadel gaat, als blijkt dat het daar niet (alleen) aan ligt!

  13. #13

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    De nieuwe wintec dressuur (mogen bewonderen op Equitana) is slechts 42cm lang (16,5 inch) en 43cm (17 inch).
    http://www.wintec.net.au/products/dr...ntourbloc.html

  14. #14

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Marja, ik vind jouw redenatie ook niet helemaal kloppen. Jij zegt in feite dat je alleen maar met goede balans kan rijden als je je knieën kan goed aansluiten. Ik ben van mening dat balans ontstaat vanuit je navel en dat je eigenlijk zou moeten kunnen rijden zonder aansluiting van je benen. Kijk maar eens naar mensen die heel goed kunnen rijden zonder zadel, prima balans en veel minder storend voor het paard dan aangeknepen/aanliggende/steunzoekende knieën.

    Trouwens Parelli heeft over het aanleggen van knieën ook heel andere theorieën dan jij. Zou het kunnen dat je teveel vanuit je eigen standpunt kijkt?

    Bovendien wil dat zeggen dat alle endurance en westernzadels (grofweg gezegd alle zadels zonder zweetbladen) in de cathegorie vallen waarin je knieën niet goed kan aanleggen.

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007
    Locatie
    Noordoostpolder
    Berichten
    846

    Re: zadel voor ijslander met korte rug

    Mijn ijs is drie kwart jaar geleden nagekeken door een chiropractor. Was niets aan de hand.
    Vlak daarna ben ik eraf gegooid, toen ik de Ghost erop had. Dat zal ook aan mijzelf hebben gelegen, ik heb wrs teveel druk uitgeoefend (ik wil nu eens wat meer van je), maar ook met de Barefoot erop wilde ze nooit langer dan een rondje draven.
    Daarna heb ik niet meer op haar gereden. Ik voel me niet zo zeker meer op de Ghost, en de Barefoot vind ik zelf een stuk minder prettig zitten dan bijv de Startrekk comfort die ik voor mijn andere pony heb. Ik hou kennelijk niet van een brede zit.
    De Startrekk heb ik ook op Svetla gehad, maar ik vond 'm erg wiebelig op haar liggen. Ze is erg rond bij de schouders, en ik had het gevoel dat hij heen en weer "draaide". Dat had ik niet bij de Barefoot. Op andere zadels heb ik niet gereden op haar.
    Een MSFC zadelpasser zei me dat beide zadels te lang waren, en de pommel van de Barefoot was te krap. Een Thorowgood was ook te lang, had ze bij zich en gepast. Omdat ik er zelf ook al over twijfelde, wil ik toch een ander zadel. Zij van MSFC kon wrs wel een passend zadel bestellen, maar dat kostte 1600 euro. Ik wil toch eens kijken of het ook goedkoper kan.....
    Bedankt voor de Wintec tip, ik zal eens kijken.

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •