ik had de perfekte stal gevonden maar ze gaan hier helaas stoppen met het verhuren van pensionstalling.
ik kan nu terug naar een plek waar ik eerder al gestaan heb met haar,daar ben ik super blij mee.
zit alleen met 1 probleem,ze komt daar in de paddock te staan met een shet en 2 paarden.
deze worden alle 3 al snel te dik,die van mij valt juist heel snel in.
op het moment krijgt ze onbeperkt hooi (denk een kg of 15 per 24uur,sochtends heeft ze vaak nog wat over),
en dit krijgt ze per dag,verdeelt over 2 voerbeurten:
-400gr lucerne
-200gr granenmix,
-scheutje zonnebloemolie en appelazijn,
-kruidenmix (ongeveer 2el per dag,ingredienten: Tijm,knoflook,foenegriek,zeewier,brandnetel,paarde bloem,anijszaad,goudsbloem,kamille,
Rozenbottel,wortel,bijenpollen.Bevat vit A,B1,B2,B3,B5,B6,B11,B12,C,D,E,K.)
-4 grote wortelen.
ze krijgt ook wat pavo vital brokjes bij,maar dat is slechts een kwart van de aanbevolen hoeveelheid,dus net een beetje extra zeg maar.
op de nieuwe stal staan de paarden snachts op stal,dus snachts kan ze zoveel hooi eten als ze wil,overdag in de paddock krijgen ze zo'n 2 plakken per paard.
het voerschema wat ik nu heb wil ik graag aanhouden,maar ik zat te denken om misschien sochtends,voordat ze naar buiten gaan naast de lucerne en granen ook wat grasmix of grasbrok te voeren,zodat ze toch wat meer maagvulling heeft,ze is namelijk erg gevoelig op de buik als ze aan paar uur zonder eten staat.
een andere optie is de paddock in 2en te delen,zo kan ze ook overdag eten wat ze wil,maar staat ze dus wel apart van de andere paarden.
probleem is wel dat mijn paard nogal een snelle eter is,die 2 plakken hooi (en misschien nog wat meer wat ze van de rest meepikt) zal ze binnen een uurtje wel op hebben,ze krijgen dit sochtends op het moment dat ze naar buiten gaan,rond 9 uur,en moeten het daarmee doen tot een uur of 19 savonds.
ik vind dit een veel te lange periode om haar zonder voer te laten staan,en overweeg daarom om haar maar gewoon apart te zetten van de andere paarden,ze heeft dan wel over het hek heen kontakt met de anderen,en kan evengoed eten wat ze wil/nodig heeft.
mijn paard is sowieso nogal op zichzelf dus ik denk niet dat ze hier grote problemen mee zal hebben,en haar gezondheid vind ik toch ook wel belangrijk.
van de zomer gaan de paarden wel dag en nacht naar buiten,komen dan ook op het gras te lopen als het weer het toe laat,dus ook dan zit ik met het voerprobleem,echt heel veel gras staat er namelijk niet.
Bladwijzers