Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 16 to 30 of 53

Thread: HELP! Mok!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Blog Entries
    6

Re: HELP! Mok!

Nou ik denk dat een paard dat van binnen niet in balans is veel vatbaarder is voor die bacteriele infectie dan een paard wat wel helemaal gezond is van binnen...

De buitenkant is voor mij ALTIJD een spiegel van de binnenkant. Tenzij het een wond is die is toegebracht door iets wat niet in of aan het paard zelf zit!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Ik heb niet heel veel ervaring met mok maar ik wil je wel even attenderen dat mok altijd van binnenuit komt
    Ik ben het hier niet mee eens. Kan je dan verklaren waarom paarden met sokken zoals friezen, tinkers en belgische trekpaarden bijna altijd mok hebben? Die zijn toch niet allemaal ongezond??
    Bij deze paarden (met sokken dus) is het bijna altijd een kwestie van broeien en schimmels/bacteriën.

Actief Forumlid caira's Avatar

Nee Trea, dat is bijna altijd een gevolg van ons veel te rijke voerbeleid. Mijn merrie had ALTIJD mok, zomer, winter maakte niet uit. Zo erg dat ze gapende etterende wonden had. Ik heb in 10 jaar 5 dierenartsen gezien en allemaal hebben ze een andere behandeling gegeven. Pas toen Irish haar lever ernstig beschadigd raakte kwam ik in contact met Annette de Vogel. Zij was de eerste die vroeg naar mijn voedingspatroon. En zij was de eerste die mij vertelde dat ik mijn koudbloed langzaam vergiftigde met brok en kuil van bemest land.
    Ze legde uit dat wij onze koudbloeden veel te rijk voeren en dat daar veel problemen vandaan komen, en idd. Ik heb hier 3 koudbloeden staan ( 2 Irish Cobs en 1 belgisch trekpaard) en sinds die van de brok af zijn en alleen nog hooi en voordroog van onbemest land krijgen heeft geen van de paarden meer mok. ZELFS Irish niet meer na 10 jaar.
    Stal Anam Cara

Caira, staan jouw koudbloeden ook niet meer op het gras dan? Want behalve weidegang (in de zomer, gedurende 8 u p/d) krijgt mijn tinker niets bijgevoerd, maar ze heeft al 9 jaar rasp. Kuil voer ik al helemaal niet, ze staat op een dieet van grof hooi en stro.
    Ook wordt ze regelmatig gezien door een chiro, krijgt ze eens per jaar een reinigingskuur maar af en toe blijft het de kop opsteken, en altijd met weersomslagen. Weersomslagen is een externe factor, toch?

Actief Forumlid caira's Avatar

Ze staan wel 24/7 op gras, maar daar gaat alleen een beetje paardemest overheen. Weeromslagen kunnen het fructaangehalte in gras doen schommelen. Dus dan kom je weer op die interne factor uit.

Wat voor reinigingskuur geef je?
    Stal Anam Cara

Ze staat op een onbemeste weide. Fructaan lijkt me sterk, dat schommelt bijna dagelijks. Bij weersomslagen heb ik het over seizoensweeromslagen, van vorstperiode naar zachtere regenperiode, van hittegolf terug naar regenweer.. zoiets. Volgens mij heeft het met warmte en vocht in de haren van de sokken te maken. Lekkere broeinesten voor bacteriën. Als het aan fructaan lag, zou ze er 's winters ook geen last van moeten hebben, dan staat ze niet op de wei.

Ik geef drainage compositum en vorig jaar heb ik de kruidenkuur van huppa gegeven (met heel goed resultaat trouwens)
    Groene leem-kuur heb ik ook wel eens gegeven, maar die vond ik te heftig. Ze was er een paar dagen niet goed van.

Forum Meubilair nienke07's Avatar

Nog even een aanvulling:
    Als je gaat smeren met een vettige creme, zou ik bij droge mok géén sucocreme gebruiken van wege de licht uitdrogende werking (is op basis van zink) en geen pure vaseline, omdat dat de huid wat afsluit. Zoek een niet geparfurmeerde creme of zalf zoals bijvoorbeeld cremor lanette of cremor cetomacrogol. De (mensen )apotheek kan je zeker verder helpen!

Forum Meubilair peaches's Avatar

thnx allemaal..

Het word wel ingewikkeld enzo...want wat is doormeten? en is het osteo zo jong al van belang? Zo'n kruidenkuur van huppa lijkt me dan wel intressant...daar had ik ookal over gelezen.

De da heeft trouwens geen monster genomen...ook niet gevraagt wat ze te eten krijgen. Max krijgt 2 keer hooi en 1 keer koeienmais..is het verstandig om hier zoiezo mee te stoppen? Het zal dan wel lastig zijn omdat ze samen staan, maar volgends mij wilde ze er zoiezo mee stoppen als het op was...of misschien kan ik vragen dat de jonkies (3) ze zoiezo niet meer krijgen.

@trea als ik met jou plan zou beginnen..moet ik die sebacil dan alleen gebruiken..en pas daarna met de cremes?

Blog Entries
    6

wij hebben genoeg paarden laten checken die net 3 zijn en 1 had al behoorlijke blokkades en last van een darm parasiet. Daardoor kreeg hij een karper rug en trok hij zijn buik op...en er was weinig met hem gedaan tot dan toe...alleen maar in de wei en zo nu en dan een halster om.

Ik denk dat je met paarden met huid problemen altijd moet laten kijken naar de innerlijke toestand...en dan zo precies mogelijk.
    De huid is namelijk 1 van de grootste schoorstenen van het lichaam en als die iets aanmaakt wat er niet hoort te zitten (kortstjes, mok, rainrot) betekend het vaak dat een andere schoorsteen (lever, nieren enz) minder goed werkt en de huid overuren moet draaien en de rotzooi niet meer kan verwerken.

De huid is dus een hele duidelijke spiegel van de gezondheid van het paard....

Ik zou zelf zeker niet zomaar met kruiden gaan werken als ik niet precies weet WAT er niet goed functioneert.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Quote Originally Posted by nienke07
    Nog even een aanvulling:
    Als je gaat smeren met een vettige creme, zou ik bij droge mok géén sucocreme gebruiken van wege de licht uitdrogende werking (is op basis van zink) en geen pure vaseline, omdat dat de huid wat afsluit. Zoek een niet geparfurmeerde creme of zalf zoals bijvoorbeeld cremor lanette of cremor cetomacrogol. De (mensen )apotheek kan je zeker verder helpen!
    Ikzelf gebruikte altijd de vetramil zalf http://www.paardendrogist.nl/index.a...roductID=34186 ben daar heel erg gelukkig mee. Was ook een tip van iemand anders (ik geloof Marianne) en heb sindsdien geen andere meer gehad.
    Maar weet je wat het is met zalven? Iedereen heeft wel een andere favoriet, de één zweert bij dit, de ander bij dat. Dus laat ik het altijd maar een beetje in het midden.

Lieke, éérst moet de eventuele mijt eruit. Heb je sebacyl? Want als je die niet hebt.. je kan hem volgens mij niet meer kopen in Nederland. Als jij eraan kan komen zou ik dolgraag weten waar, want ik ben al een paar jaar op zoek naar een nieuwe fles. Mijn andere heb ik 9 jaar geleden bij de boerenbond gekocht en hij is nou bijna leeg. Maar ik kan er niet meer aankomen!
    Pas daarna beginnen met smeren. Want alle cremes zijn vettig en zorgen dat het mijtenspul (welk middel je dan ook neemt) niet meer op en in de huid komt.

Ik denk dat je met paarden met huid problemen altijd moet laten kijken naar de innerlijke toestand...en dan zo precies mogelijk.
    De huid is namelijk 1 van de grootste schoorstenen van het lichaam en als die iets aanmaakt wat er niet hoort te zitten (kortstjes, mok, rainrot) betekend het vaak dat een andere schoorsteen (lever, nieren enz) minder goed werkt en de huid overuren moet draaien en de rotzooi niet meer kan verwerken.
    Ja... dat ís misschien wel zo, maar meestal krijg je het niet opgelost. Neem nou al die paarden met zomereczeem, men 'zegt' dat dat ook van binnenuit komt. en je kan nóg zovaak laten doormeten en kruiden en toestanden geven, ik ken nog geen enkel paard dat genezen is van zomereczeem.
    Ik denk dat het veel breder is dan dat. Het is ook iets genetisch, en dat verhelp je echt niet. Het is natuurlijk wel goed om een paard van alle kanten te laten doorlichten, zou het zéker niet ontraden. Met zaken zoals mok, allergiën en eczeemklachten wordt ook vaak maar wat geroepen en geprobeerd. Echt medisch is er geen oplossing voor, dus blijven de kruidenprobeersels en wichelroedes stand houden. Soms baat het, soms ook niet. Echt wetenschappenlijk is het niet en als je geld genoeg te besteden hebt is het het proberen waard.

Als je weide beleid goed is, je paard van de brok af, af en toe een chiro oid erbij, ben je al een heel eind op weg denk ik zo.

Met Amy en haar hoestallergie heb ik ook zóveel geld uitgegeven aan de Silverlinde en hun theorieën, zo ook met Troy en zijn eczeem, en het is bij allebei nooit gebeterd. Wel tijdelijke oplevingen, maar wie zegt dat ze die niet evengoed zouden hebben gehad? Tsja.. sommigen zweren bij die dingen, ik vind het vooral heel erg duur, met weinig resultaat.

en wat houd doormeten dan presies in..wat gebeurt er dan?

Volgends mij ken ik iemand in de buurt die het doet. Mijn vriendin is er voor haar paard en haarzelf al eens geweest en als ze weer voelt dat er iets niet goed zit is zij de eerste waar ze naartoe gaat. Het kost 65 euro. Is dit veel?

volgends mij is er dus geen sebacil meer in nederland..drom is er neocidol gebruikt voor de schurftmijt, robin (tinkerboerderij) vertelde dat ze gebruikt wat er op de markt is.

ik lees nu trouwens bij de buren dat je sebacil nog kunt krijgen via de veearts

Blog Entries
    6

Annemarie vraagt 60 Euro voor een osteopatische behandeling en 20 euro voor het doormeten van het haar.

Dan komen de kruiden er nog bij.

Ik beweer niet dat zomerexceem te genezen is....en van mok heb ik ook niet zoveel kaas gegeten laat staan van sokken paarden.
    Ik weet wel dat Zippy elke zomer zijn staart afschuurde, nu een mooie staart begint te krijgen.
    Bij hem was het dus geen exceem maar wel een vervuiling van de lever en nieren waardoor de huid overbelast werd en hij begon te schuren aan zijn staart...

Echte exceem kan je inderdaad niet veel aan doen....en ik weet niet in hoeverre mok en rasp bekend staan als genetisch overdraagbaar.

Page 2 of 4 FirstFirst 1234 LastLast

Bladwijzers