Resultaten 1 tot 12 van de 12

Topic: build confidence

  1. #1
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    build confidence

    Ben een beetje aan het surfen naar extra filmpjes en ideetjes en kwam op http://www.horsechannel.com/horse-exclu ... relli-tips
    uit. Met leuke '10-minuten' tips van Pat voor iedereen

    Ik was wat aan het zoeken naar tips om een paardje wat gewoon te maken aan wat meer bruuske bewegingen en kwam dit tegen:

    "Build your horse’s confidence and courage by desensitizing him to your movements with this easy tip. It’s actually a variation of Game No. 1, The Friendly Game, or as Pat Parelli likes to call it, the Confidence Game. Start with your horse in halter and lead line, stand at his shoulder and simply hop lightly. This will give you an idea of your horse’s reaction. If your horse reacts, reduce your motion, then increase it again. Or move further away from your horse to hop. You can even hop outside of his stall if that’s where you feel safe. As your horse’s confidence builds and he is able to stand quietly, increase your motion. Build to the point where you can skip circles all the way around your horse without him being bothered, reacting, pinning his ears or moving away."

    Ik heb in het vet gezet waar ik mijn vraag bij heb.
    Ik zou eerder als het paard reageert, zachtjes blijven springen, tot ie stil blijft staan en dan belonen met stoppen met springen... en naar verloop van tijd, als hij meer vertrouwen heeft, wat harder springen enzo, maar telkens aanhouden tot ie stil kan staat. Dat is toch ook hoe de frienly werkt?

    Wat zouden jullie doen? (Of heb ik de tekst misschien verkeerd geïnterpreteerd, want misschien bedoelen ze dit met reduce your motion?)

  2. #2

    Re: build confidence

    Dit werkt volgens het principe van approach en retreat, waarbij vooral de retreat ontzettend belangrijk is. Bij de extreme friendly (waar je dit onder kan verstaan) gebruikt Pat juist de retreat. Hij loopt weg (met de stick en string om zich heen meppend) van het paard, de lengte van de leadrope gebruikend.

    Zo gauw jij stopt met springen (reduce your motion) of verder weg gaat staan (move further away), retreat je 'het enge' waardoor je paard's zelfvertrouwen groeit.

    Zo ga je ook om met tresholds. Retreat, zo belangrijk.

  3. #3
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: build confidence

    Maar wanneer stop je dan juist met de beweging? Als je paard in staat is stil te staan of meteen bij de eerste reactie en daarna terug beginnen springen? (zoals ik afleid uit "If your horse reacts, reduce your motion, then increase it again.")

  4. #4
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: build confidence

    je paard in staat is stil te staan of meteen bij de eerste reactie en daarna terug beginnen springen?
    Dit is approach and reatreate, je doet iets, stopt als paardje kalm(er) wordt en dan begin je opnieuw...

    En veel enge dingen weg laten gaan van het paard: zoals friendly met wegwandelen en laat je paard volgen op de afstand die hetzelf verkiest, ook met plastic wegwandelen, met bal wegwandelen... zodat je eigenlijk de nieuwsgierigheid van het paardje opwekt...
    "Dromen komen uit..."

  5. #5
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: build confidence

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Liesbet
    Dit is approach and reatreate, je doet iets, stopt als paardje kalm(er) wordt en dan begin je opnieuw...
    ah ok, dus toch zoals ik het in gedachten had.

    Merci!!!

    Ik zag approach en retreat trouwens wat te "eng" dan: ik dacht dat ze daarmee bedoelden hoe je bv een paard uit de wei haalt of benaderen van "wantrouwig" paard: naderen en als paard tekenen vertoont van wegdraaien ofzo stoppen en beetje terugtrekken tot die uiteindelijk zelf nieuwsgierig wordt naar wat je doet en afkomt. Had het nog niet toegepast bekeken op bv die enge voorwerpen.

  6. #6
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: build confidence

    Graag gedaan, en veel succes, en de resultaten lezen we in je dagboek... ik ben alvast benieuwd!!!
    "Dromen komen uit..."

  7. #7
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: build confidence

    ik ook
    ik heb zo'n klein vermoeden dat ik de eerste keer dat touw maar goed zal vasthouden, of ik kan ze weer van stal gaan plukken
    maar evengoed staat ze perplex, wie weet!

    Ik ben al de hele avond in men boekje aan het noteren wat ik nog allemaal kan doen en hoe het aan te pakken.. Die level1 DVD's toch nog maar eens boven gehaald, verbazend wat je mist als je enkel kijkt naar hetgeen je nodig hebt (met een koudbloedje)!!!! ...kheb blijkbaar nogal veel gefilterd toen ik ze bekeek om met Margriet te spelen...how interesting

    Dit ga ik wel pas doen als we wat gespeeld hebben en er voor de rest geen afleidingen zijn zodat ze zich op mij kan concentreren.

    Ik ben hier dus volop men koker vol pijlen aan het vullen, in de hoop niet te snel zonder te vallen

  8. #8
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2009
    Locatie
    2440 Geel
    Berichten
    172

    Re: build confidence

    Zal ik de trampoline al klaar zetten?

  9. #9
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: build confidence





    dan is zelfs magriet weg denk ik...

  10. #10
    Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Geel-België
    Berichten
    3.127

    Re: build confidence

    Hey Liesbet als je de LB en HB nog eens wil lenen, daar staat ook nog veel info in, laat maar weten.
    "Dromen komen uit..."

  11. #11
    Actief Forumlid Lies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Olen
    Berichten
    421

    Re: build confidence

    merci momenteel ben ik bezig met men level1 +2, dus nog even zoet, maar als ik daar mee klaar ben...

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: build confidence

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lies
    reduce your motion, then increase it again.
    Ik denk dat ze hier met 'reduce your motion' niet bedoelen stoppen met springen. Reduce = verminderen, je maakt je beweging kleiner/minder.
    Als je paard reageerd, verminder je je beweging. Als hij weer stil staat voer je het weer op (= increase). Is ook approach en retreat.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •