Hoihoi,
we hebben kortgeleden "ontdekt" dat Gazeerah zeer waarschijnlijk aan diabetes type 2 oftewel 'ouderdomsdiabetes' oftewel insuline resistentie lijdt.
Kort uitgelegd:
zie Paard Natuurlijk (natuurlijke voeding>voedingssupplementen>en dan vind je daar wel een linkje naar magnesiumtekort>insulineresistentie)Bij insulineresistentie wordt er wel genoeg insuline aangemaakt, maar de cellen in het lichaam reageren niet meer goed op de insuline; ze zijn er ongevoelig voor geworden. Er is dan steeds meer insuline nodig om de cellen de glucose te laten opnemen. Deze vorm van diabetes ontstaat pas later in het leven en wordt "diabetes type II" genoemd. Bij mensen wordt vaak de term "ouderdomssuiker" gebruikt.
Gazeerah ís een ouder paard en vertoond verschillende symptomen die men in Paard Natuurlijk opnoemt.
Nu kan zo'n insulineresistentie ontstaan door een magnesium tekort. We hebben dan ook een magnesium-chelaat besteld en zullen haar een kuur geven zoals aangewezen op Paard Natuurlijk. Het is ook belangrijk om paarden met overgewicht zo snel mogelijk terug te brengen naar een normaal gewicht. Daarom hadden we gedacht aan een graaskorf; zo heeft ze én nog sociaal contact met soortgenoten én kan ze 24op24 in de wei zodat ze voldoende beweging heeft en terwijl niet teveel gras binnenkrijgt..
Wat ik eigenlijk wou weten: Of er iemand hier ervaring mee heeft, en zoja, wat die ervaringen dan wel zijn. Dit is compleet nieuw voor mij, en iedereen die hier íets over weet (al dan niet in de praktijk) kan me altijd wijzer maken![]()
Bladwijzers