Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: insuline resistentie

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

insuline resistentie

Hoihoi,

we hebben kortgeleden "ontdekt" dat Gazeerah zeer waarschijnlijk aan diabetes type 2 oftewel 'ouderdomsdiabetes' oftewel insuline resistentie lijdt.

Kort uitgelegd:

Bij insulineresistentie wordt er wel genoeg insuline aangemaakt, maar de cellen in het lichaam reageren niet meer goed op de insuline; ze zijn er ongevoelig voor geworden. Er is dan steeds meer insuline nodig om de cellen de glucose te laten opnemen. Deze vorm van diabetes ontstaat pas later in het leven en wordt "diabetes type II" genoemd. Bij mensen wordt vaak de term "ouderdomssuiker" gebruikt.
    zie Paard Natuurlijk (natuurlijke voeding>voedingssupplementen>en dan vind je daar wel een linkje naar magnesiumtekort>insulineresistentie)

Gazeerah ís een ouder paard en vertoond verschillende symptomen die men in Paard Natuurlijk opnoemt.
    Nu kan zo'n insulineresistentie ontstaan door een magnesium tekort. We hebben dan ook een magnesium-chelaat besteld en zullen haar een kuur geven zoals aangewezen op Paard Natuurlijk. Het is ook belangrijk om paarden met overgewicht zo snel mogelijk terug te brengen naar een normaal gewicht. Daarom hadden we gedacht aan een graaskorf; zo heeft ze én nog sociaal contact met soortgenoten én kan ze 24op24 in de wei zodat ze voldoende beweging heeft en terwijl niet teveel gras binnenkrijgt..

Wat ik eigenlijk wou weten: Of er iemand hier ervaring mee heeft, en zoja, wat die ervaringen dan wel zijn. Dit is compleet nieuw voor mij, en iedereen die hier íets over weet (al dan niet in de praktijk) kan me altijd wijzer maken
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Re: insuline resistentie

Hoe heb je dat 'ontdekt'? Heb je bloed laten prikken?

Pavo schrijft er ook iets over:

http://www.pavo.nl/alle-vragen-van-d...sistentie.html

Heb je ook grondonderzoek laten doen? Misschien zit er wel chronisch te weinig magnesium in je grond (zoals bijna overal) en kan je het veel simpeler (en goedkoper) oplossen dan die dure chelaat.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

geen ervaring met insuline-resistentie. Wel wil ik je adviseren niet zonder aanwijzingen van de dierenarts magnesium te voeren, aangezien dat de opname van andere mineralen zoals calcium tegen kan werken.
    Een bloedonderzoek kan je vertellen of het inderdaad door een magnesium tekort komt.

Aangemeld
    Apr 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Hoe heb je dat 'ontdekt'? Heb je bloed laten prikken?

Pavo schrijft er ook iets over:

http://www.pavo.nl/alle-vragen-van-d...sistentie.html

Heb je ook grondonderzoek laten doen? Misschien zit er wel chronisch te weinig magnesium in je grond (zoals bijna overal) en kan je het veel simpeler (en goedkoper) oplossen dan die dure chelaat.
    Nou, ik had er al eerder over gelezen en een aantal dingen vielen me op bij Gazeerah zoals bv. vetophoping in de nek,... Eigenlijk past ze perfect in het plaatje om ouderdomsdiabetes te hebben het kan ook heel goed dat ze een magnesiumtekort heeft, want zoals jij zegt trea, zit hier wsl noppes van magnesium in de bodem. En..hoe zou jij het dan wel simpeler (en goedkoper) oplossen? Geld is niet zo erg van belang voor mij..Ik wil vooral het beste voor m'n paard.

@sandra: Een magnesium supplement kan geen kwaad maar moet je idd niet zomaar aan gelijk wel paard voeren. Aangezien we er sterk van overtuigd zijn dat ze het écht wel heeft (insulineresistentie) en dat dit heel waarschijnlijk is dat het door een magnesiumtekort is ontstaan hebben we gelijk zo'n chelaat besteld.

Behandeling van een (vermoed) magnesium tekort brengt geen risico's met zich mee wanneer je met beleid te werk gaat. Magnesium is niet giftig en een teveel wordt simpelweg door de nieren uitgescheiden. Bij erg hoge doseringen verandert magnesium de pH in de darmen. Bij langdurig gebruik kan een overschot aan magnesium osteoporosis veroorzaken. Het beste kun je magnesium dan ook aanbieden gedurende een "uitprobeerperiode" van enkele weken om te zien of het enig effect heeft.
    <knip> De bepaling van de magnesiumwaarde door metingen uit te voeren blijkt dus lastig. Het beste kun je daarom uitgaan van de symptomen. Een tijdelijke "magnesium-kuur" is niet schadelijk en kan worden gebruikt om te onderzoeken of de symptomen verminderen. Als dat zo is kun je na een initiele herstel-dosis overgaan op een onderhoudsdosis.

En bij veelgestelde vragen:

- Als ik stop met het geven van calcium, krijgt mijn paard daar dan geen tekort van?
    Het is uiterst onwaarschijnlijk dat je paard in een paar weken tijd een tekort ontwikkelt aan calcium. Calcium komt sowieso voldoende voor in ruwvoer en hoeft eigenlijk nooit bijgevoerd te worden. De overmaat aan calcium heeft meegewerkt aan het ontstaan van een magnesiumtekort, en heeft je paard uiteindelijk dus geen goed gedaan. Zonder die extra calcium is je paard echt beter af.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Ja helaas heb ik bij Jasmijn ervaring met insulineresistentie.

Even een korte voorgeschiedenis, Jasmijn is toen ze net 4 was op de pensionstal waar ze toendertijd stond hoefbevangen geraakt, ze stonden met een kudde van 50 paarden op 22 ha weiland. Ondanks dat ze niet te dik was, overmatig gevoerd werd en ze gewoon aan het werk was. Gelukkig is ze van de eerste bevangenheid goed hersteld (heeft wel even geduurd), in dat najaar is ze meeverhuisd naar ons nieuwe huis waar onze paarden thuis staan. We hadden geen grasland aan huis, maar konden wel een weiland bijhuren, alleen dorst ik dat nog niet zo snel na de bevangenheid. Wel kregen ze de hele dag door hooi en hadden nog wel wat kruiden, riet en takken te knabbelen.

Afgelopen winter hadden we het net met onze buurman overgrasland voor de paarden en had zoiets van nou laten het van de zomer maar weer eens langzaam aan proberen. Helaas toevallig de volgende morgen weer hartstikke hoefbevangen en waarvan ...... aan gras hadden we alleen nog maar gedacht, krachtvoer krijgen ze niet.....vertel het maar?

Net als bij de eerste bevangeheid had ze behalve zere voeten ook weer een keiharde kap en de vetophopingen op schouders, billen en nek waren na de eerste bevangenheid nooit meer verdwenen. Aan de hand hiervan (de vetdepot's en bevangenraken van weinig voer) adviseerde de veearts om zodra ze beter was en van de medicijnen af was haar te laten testen op i.r.

Twee maanden later is ze hier via de v.a. en de GD op i.r. getest [attachment=0:eed6e]GD626 Flyer Insuline Paard 9.pdf[/attachment:eed6e] de uitkomst: een insulinewaarde van 89 terwijl een 'normaal' paard onder de 10 hoort te zitten . Balen dus...het verklaarde wel de hoefbevangenheid! Oke nu ik wist dat de i.r. was begon de zoektocht naar hoe verlaag je die waarden weer of nog beter is het te genezen?. Als antwoord hierop kreeg ik in eerste instantie dat er geen therapie/medicijn voor bestaat en er nog heel weinig onderzoek naar is gedaan.

Op advies van de v.a wordt ze nu langdurig gedraineerd met de drainagecompositum van de Groene Os, tevens i.v.m. de hoefbevangenheid de podocomplex en toch ook staat ze sinds februari op magnesium na (ook na overleg met de v.a.). Daarnaast krijgt ze een heel sumier dieet van geweekt hooi (om de suikers te verwijderen) wat stro voor de ruwe vezels en een handje Save and sound van Dodson & Horrel (een soort ruwvoermix) om haar magnesium en volledig supplement door heen te geven (hier ontkom je niet aan omdat er in geweekt hooi veel te weinig voedingstoffen overblijven). Grasland is voor haar nu echt uit den boze want die suikers kan haar lichaam niet verwerken. Het is de bedoeling dat haar stofwisseling weer een beetje op orde moet komen.

Verder is het belangrijk dat ze blijft bewegen en het liefst een duurtraining van stap of draf, naast dat ze de hele dag zelf buiten haar gang kan gaan natuurlijk. Helaas zat de beweging er de eerste tijd niet in vanwege de hoefbevangenheid, daarna een hoefzweer waarvan ze stokkreupel was en toen ze na de doorbraak nog niet lekker uit de voeten kon heb ik haar voeten op rontgenfoto's laten zetten waaruit bleek dat ze gekantelde hoefbeentjes heeft .

Klinkt allemaal heel ernstig en dat is het ook wel, maar inmiddels is ze weer rad en zijn we de trainingen weer aan het opbouwen .
    En wat betreft de i.r. want daar gaat dit topic natuurlijk over (hoewel hoefbevangenheid en i.r. vaak hand in hand gaan, net als i.r en cushing overigens) gaat ze erg goed! De vetdepot's zijn ontzettend geslonken, harde manenkam is ook geheel verdwenen evenals haar rasp waar ik al sinds haar eerste bevangenheid niet vanaf kwam ondanks welke behandeling dan ook (teken van ophoping van afvalstoffen ). Verder is ze helemaal een stukje slanker en ondanks haar minimale dieet is ze vrolijk en energiek! Van de zomer wil ik haar nogmaals laten testen op de insuline om te kijken of er nu wat veranderd is.

Om het nog even kort samen te vatten, hoewel dat per paard ook weer heel individueel is, laat eerst je paard testen op i.r. en dan wel met een speciale test, uit een gewone bloedproef kunnen ze dit niet halen n.l. Dan neem je dieet eens heel goed onder de loep, veel paarden zijn veel te dik en niet ieder paard is geschikt voor een gehele dag weidegang op ons hollandse koeiengras (leuk voor de melkproducktie van koeien, niet voor paarden en zeker niet voor de soberdere rassen zoals die van mij Haflinger+Noriker ).
    Daarna komt ook de beweging om de hoek kijken, hoeveel beweegt je paard daadwerkelijk per dag, vrije beweging en ander doe-gerelateerd zeg maar.
    Dan pas komen de hulpmiddelen zoals evt magnesium en andere supplementen, en als je nog een stapje verder gaat zijn er voor de paarden die steeds i.r. gerelateerd hoefbevangen raken medicijnen als schildklierhormomen (Levrothyroxine en Metformin).
    Hoe dan ook paarden met i.r. hebben een heel gevoelige stofwisseling (en waarom dat zo is, of is gekomen is nog geen antwoord... helaas), als daarvan een radertje van het geheel uit de pas loopt (eten, bewegen, ziekte) loopt de hele boel vast, je zult daar gewoon heel oplettend in moeten blijven.

Na veel gelees en onderzoek ben ik er wel inmiddels achter dat ze in Amerika wel veel verder zijn met onderzoek naar i.r bij paarden, daar kun je wel al een hoop info vinden! Het is teveel omdat zo even allemaal in dit topic te plaatsen maar een heleboel onderzoeken en ervaringen kun je terug vinden in een topic bij de blauwe buren http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=98&t=1046578& vooral na de eerste helft van het topic komen veel onderzoeken aan bod.

Nog een paar links:

http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20...et%20paard.pdf

http://www.equinemedsurg.com/ir1.html

En nog een filmpje: http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

Wow Jasmijn, jij bent een heuse expert!
    Dat filmpje.. hoe interessant en hoeveel herkenning. Wij voeren onze paarden in de winter al te vet, waardoor ze al vet de wei opgaan.. sja.. kan ik wel beamen. En inderdaad is dat tegendraads met hoe het in de natuur gaat.
    Ben hier echt blij mee, wat een info!
    Een van je links doet het niet, misschien even opnieuw plaatsen nu tussen URL misschien, dan kort het forum hem niet af.

@Horsefreakje: magnesium kan je gewoon toevoegen aan je grond dmv magnesiumpoeder (net als calcium als daar tekorten in zijn) Hier is dat gewoon te krijgen bij welkoop/boerenbond, dierenspeciaalzaak (tenminste die hier in het dorp). Weet niet hoe het bij jullie is??
    Je kan je gras/hooi laten testen bij de GD http://www.gddeventer.com/nl/2522268...--04--22,and,A (onderzoek op mineralen) dan weet je of je voedingsaanbod wel voldoende mineralen bevat.
    En verder zou ik inderdaad de links van Jasmijntje eerst eens heel goed doorlezen en je paard gericht laten testen, want 'zomaar' magnesium bijvoeren omdat het paard in het klinisch beeld past lijkt me niet zo'n goed plan, zeker niet omdat je de oorzaak niet aanpakt maar enkel symptomen bestrijdt.

Actief Forumlid Jasmijntje's Avatar
    Aangemeld
    May 2006
    Leeftijd
    57

Graag gedaan....nou expert , noodgedwongen ervaringsdeskundige dan maar!

Heb de link veranderd, was te groot om hem als bijlage te doen, het is een uitgave van een medischtijdschrift mbt "DE ENDOCRINOLOGIE VAN HET PAARD", taaie kost misschien maar we interessant mbt tot dit soort problemen .

En idd dat filmpje en zoiezo i.r en aanverwanten zetten je voedingsbeleid wel in een heel ander daglicht. Zo is op de site van Pavo ook wel info te vinden alleen (en dat snap ik ergens ook wel....[size=99px]of eigenlijk toch niet )[/size] dan prijzen ze de 'nature's best' aan, leuk dat lage suikergehalte maar kijk eens naar het zetmeel gehalte

Actief Forumlid Auky's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Als je een account hebt op Bokt, kun je SuperRoos een PBtje sturen, die weet er ook aardig wat van.
    There's nothing you can't do when the horse becomes a part of you.

Aangemeld
    Apr 2006

@Jasmijntje: Bedankt voor de uitgebreide informatie en links!! Ben ik zeker wat mee
    Magnesium chelaat is ondertussen toegekomen, we zullen morgen beginnen aan de kuur. Ik houd jullie op de hoogte van hoe het er mee gaat

@Auky: ook bedankt voor de tip!
    Groetjes
    Ariane xxx

Bladwijzers

Forum Rechten