Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: LBI en leiden vanuit zone 3

  1. #1
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    LBI en leiden vanuit zone 3

    Mijn jonge ruin is meestal LBI en als we gaan lopen wil hij nog wel eens wat ik noem 'ezelen'. Hij gaat dan stil staan met zo een blik van 'nope'.
    Ik heb al lang geleden ondervonden dat 'jawel'=trekken niet helpt .
    Meestal helpt het als ik licht druk op de leadline neem en een beetje tegen hem klets. Dan krijg je zo een diepe zucht en dan lopen we weer verder .
    Een heel enkele keer echter kan ik wachten tot ik een ons weeg. Als ik dan naar zone 3 loop en hem van daaruit vraag door te lopen, doet hij dat op eens wel.

    Ik vraag me nou af hoe het zit met een LBI en leiden vanuit zone 3 ?
    Als ik het goed begrepen heb is voor een RB leiden vanuit zone 3 juist moeilijker, omdat je het paard dan meer verantwoordelijkheid geeft. Zij loopt dan bij wijze van spreke voorop, omdat ze altijd voor je uit steekt als je in zone 3 loopt.
    Zijn er ook theorieën over hoe een LBI dit opvat?
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  2. #2
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    motivatie, motivatie, motivatie.
    Een Lb-i paard kun je prima motiveren met bv voer.
    Ga eens van ton naar ton, en zorg dat er bij elke ton een snoepje ligt te wachten.

  3. #3
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    hihi San.. dat vráágt TS niet

    Sas.. ik kan me voorstellen dat het hebben van een 'taakje' heel motiverend kan werken voor een LBI-er... Ik denk bijvoorbeeld aan Merrit van mijn paarse sus, die ineens lóópt als een tierelier als het zijn taak is om de hond die aangelijnd meeloopt een beetje te sturen!
    Vóórop lopen zou kunnen voelen als een 'verantwoordelijk taakje' (is zich bewust van antropodinges ), waardoor hij wèl wil lopen..
    Verder kan voorop lopen toch ook een beetje voelen als: "doen wat je wil.. de voorste bepaalt" Wellicht voelt dat óók fijn voor jou LBI-tje

  4. #4
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Het klinkt als een treshold, de valkuil bij een LBi is dat je te snel opnieuw gaat vragen, en 'm teweinig tijd gunt om zelf te "overwinnen".
    Hoe doet hij hetzelfde parcours vanuit zone 2?
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  5. #5
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Verder kan voorop lopen toch ook een beetje voelen als: "doen wat je wil.. de voorste bepaalt" Wellicht voelt dat óók fijn voor jou LBI-tje
    In dat laatste geval is het dan dus eigenlijk dominantie?
    Een taak zou voor hem wellicht ook goed kunnen werken denk ik. Gaan we mee oefenen, honden zat op stal .

    @Sandra , dat is inderdaad niet wat ik bedoelde. Ik vind hem nog te pushy voor voedselbeloningen, dus daar begin ik (nog) niet aan.

    @Issiem, ons parcour is het terrein van de stal en de naastliggende drafbaan. Ik heb niet het idee dat hij iets te overwinnen heeft, het is echt meer 'wil ik niet'.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  6. #6
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Klinkt niet zó raar... dominantie bij een LBI-tje

  7. #7
    Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Arnhem
    Leeftijd
    40
    Berichten
    4.875

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Ben je lid van de Savvyclub? Daar staan veel video's en documenten over het motiveren van een LB-I. Succes!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

    www.dealindreams.nl - realise your dreams!

  8. #8
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Ik zou ook niet meteen voor voerbeloning gaan. Ben ook nog steeds van mening dat dit niet de oplossing is voor iedere lb introvert.

    Als het een respect probleem is, kan het helpen vanaf zone 3. Zorg ook dat hij niet de kans krijgt te ezelen. Hem vanaf zone 1 achter de drivingline raken wil ook wel eens helpen. Naarmate je respect beter wordt gaat het ook wel over.

  9. #9
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Saskiam
    *knip*
    Ik vraag me nou af hoe het zit met een LBI en leiden vanuit zone 3 ?
    Als ik het goed begrepen heb is voor een RB leiden vanuit zone 3 juist moeilijker, omdat je het paard dan meer verantwoordelijkheid geeft. Zij loopt dan bij wijze van spreke voorop, omdat ze altijd voor je uit steekt als je in zone 3 loopt.
    Zijn er ook theorieën over hoe een LBI dit opvat?
    Ik begrijp uit het stukje van TS dat ze niet zozeer op zoek is naar de vraag hoe een LBi te motiveren.. maar meer naar iedeen en theorien over waarom het er op lijkt dat háár LBI het leiden vanuit zone 3 makkelijker lijkt vinden dan verwacht vanuit zijn LBI-zijn..
    Ik ben hier ook wel benieuwd naar... zijn er nog mensen die HIER een idee over hebben en dus NIET zozeer over hoe te motiveren????

  10. #10
    Actief Forumlid Ebby's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    738

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Amara is ook overwegend LB-I, en vind leiden vanuit zone drie ook erg leuk. Toen ze het eenmaal snapte iig.
    Bij haar speelt enerzeids het gevoel van leiden mee, het is ook opvallend dat ze opeens veel meer haar eigen ding gaat doen als ik haar een tijdje in zone 3 heb geleid. Anderzijds ook een stukje nieuwsgierigheid. Ze kan erg nieuwsgierig zijn, maar dat is veel minder als ik voor haar loop. Alsof ik dan alles al heb ontdekt, en het minder leuk is ofzo. Er staat niets meer voor dr neus, dat idee.

  11. #11

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    zijn er nog mensen die HIER een idee over hebben en dus NIET zozeer over hoe te motiveren????
    Hihi, zit me al een topic lang te verkneukelen omdat iedereen (behalve jij dan
    ) de vraag verkeerd leest.

    Ik denk er hetzelfde over als jij trouwens. LB-i, zijn leftbrained, dus van zichzelf meestal cool, relaxt, ook in andere environments. Bovendien zijn ze introvert, dus ze zijn geen keien in het uiten van hun gevoelens.

    Ze vinden dingen al gauw boring, ik heb het gevoel dat ze al heel snel denken: 'ja-ja.. het zal allemaal wel.. pfftt', een soort puber-bank-hang-gedrag. Stuurs, nukkig, nors. En erg slecht in het uiten van hun gevoelens.

    Dit blijft zo tótdat............... je iets doet waardoor ze denken: 'heeeeeeee, dát is leuk!' Dan fleuren ze op, worden actiever, vrolijker, meedenkender.

    Ik denk ook dat ze gevoelig zijn voor 'taakjes', of in ieder geval het doen van iets 'verantwoordelijks', iets waardoor ze groeien. Groeien in rang (dominanter kunnen zijn, of in ieder geval kunnen doen alsóf) of groeien op een andere manier (door ze op de juiste manier te belonen).

    Ik denk dat hun 'ezelig' gedrag een uiting is van een naar binnen geslagen emotie (verveling, het nut er niet van inzien, geen motivatie hebben, en in mindere mate angst, onzekerheid) die makkelijk op te heffen is mits je de juiste knoppen weet te vinden.
    It's all about finding the right motivation, daar kikkeren ze van op.


    Dus Saskiam, bij jouw ruin kan het zijn dat hij geleidt worden vanuit zone 3 helemaal geweldig vind omdat:
    1) het anders en (daarom) interessanter is dan wat je normaal doet
    2) hij nu lekker stoer kan doen omdat hij voorop loopt en jij achter zijn rug aan sukkelt.
    3) hij zich dominanter voelt, dus meer mans

    Ik denk dat hij zich trots en groots voelt als hij voorop mag, ook omdat hij nog jong is en waarschijnlijk vaak het 'lulletje' is in de kudde? Ik ken geen grotere strijd bij 2 paarden samen onderweg, als wie er voorop mag en deze heeft jouw ruin dan gewonnen. (And it's all about winning the game, toch? )

    Zorg wel dat je iets nieuws achter de hand hebt voor als hij dit saai gaat vinden en voorop gaat lopen ezelen.

  12. #12
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Dat is een hele goede beschrijving van mijn Moon Trea
    Cool, relaxed, gauw verveeld, een beetje nors soms. Als je hem beloont voor iets dan zie je hem inderdaad groeien.
    Ik zie hem dan ook als een grote uitdaging en een heel goed leerpaard .

    Het lulletje tsja, hij is altijd de grote goedzak en kan het meestal met ieder paard vinden. Een enkele keer is er inderdaad een bully die hem op zijn huid zit, andersom zal dat niet gauw gebeuren.

    Dominantie bij een LBI klinkt inderdaad niet vreemd Nienke.

    Ik heb de vraag ook aan Parelli gesteld. Ze vonden het een interessante vraag en hebben hem doorgestuurd naar het Horsemanship team.
    Antwoord kan drie weken duren .
    Ik ben benieuwd.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  13. #13
    Actief Forumlid issiem's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    1.300

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Saskiam
    Ik heb de vraag ook aan Parelli gesteld. Ze vonden het een interessante vraag en hebben hem doorgestuurd naar het Horsemanship team.
    Antwoord kan drie weken duren .
    Ik ben benieuwd.
    Ik ben ook erg benieuwd!!! Je laat t wel even weten, toch?
    Alhoewel ze een antwoord zullen dichten voor een LB introvert, maar houd ook in je achterhoofd dat je misschien een verkeerde inschatting maak (ik spreek uit eigen ervaring).Wellicht is hij een stuk onzekerder, in die situatie, als dat je inschat... Slechts een suggestie hoor...
    "The technique is not important; it is the respect that follows that matters." -Pat Parelli

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Ik ben ook erg benieuwd!!! Je laat t wel even weten, toch?
    Tuurlijk!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door issiem
    Alhoewel ze een antwoord zullen dichten voor een LB introvert, maar houd ook in je achterhoofd dat je misschien een verkeerde inschatting maak (ik spreek uit eigen ervaring).Wellicht is hij een stuk onzekerder, in die situatie, als dat je inschat... Slechts een suggestie hoor...
    Bedankt voor de tip, zal ik doen .

    Overigens vond ik de Savvy-club DVD van deze maand wel heel toepasselijk. Het stuk van Lois en Clyde!
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  15. #15
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: LBI en leiden vanuit zone 3

    Ik heb een mail gehad, maar om het nou echt een antwoord te noemen
    What you are experiencing with your horse is called a THRESHOLD. It
    happens to all horsenalities, confident or unconfident innately, all
    horses can become unconfident. Search for THRESHOLDS on the Google
    Search in the Savvy Club site and it comes up with many many articles
    and videos.

    The other thing you are describing that is happening in zone 3 is
    called the DRIVE LINE. Anything in front of the drive line turns a
    horse or slows them down. Anything behind speeds them up to go
    forward, regardless of their horsenality. There is also lots of this
    on the savvy club website by using the Google Search Engine.
    Wordt vervolgd ...
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •