Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 25

Topic: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

  1. #1
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Hallo

    In de strijd om Whoopie wat makkelijker uit het gras te houden , en daarbij mijn handen te ontzien zit ik toch te denken om een bitloos hoofdstel te gaan kopen met kruislingse inwerking.
    Echter de release hierbij is wel belangrijk, ik had vanmiddag een proefexemplaar gemaakt met touwtjes in combi met mijn side-pull, daarbij vondt ik de release al niet giga.

    Dus vandaar mijn vraag welk hoofdstel met kruislingse optoming heeft naar jullie ervaring een goede release??

    Ik zit een beetje aan de volgende te denken:
    -Marylot biothane
    -natural van site van Bitloos
    -barefoot hoofdstel.

    Bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  2. #2
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Zelf gebruikte ik eerst de dr. cook, maar na verloop van tijd wordt het leer toch stroef (ook als je het onderhoudt) en wordt de release minder. De dr. cook van Emiel Voest (met touw) lijkt me wel een stuk beter qua release. Na de dr. cook ben ik overgestapt op een kruislingse neusriem (die van ruitersportshop.com) en ik vind m heerlijk werken, het leer blijft ook lekker lang mooi en soepel!
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  3. #3
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Ik heb weinig ervaring kruislingse dingen, maar zou het niet een optie zijn om het grasprobleem op te lossen? En daar heb je voor zover ik weet je handen niet zozeer bij nodig. Touwtrekspelletjes winnen ze helaas altijd.

    Ooit heb ik zo'n dr Cook ding gezien, ik vond het eigenlijk niet echt een enorm succes.

  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Ach Margot geloof mij als het zo simpel was had ik het wel al opgelost, ik ben hier al erg lang mee bezig, laten we er maar van uit gaan dat ik lang niet voldoende leiderschap heb om haar uit het gras te houden.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Zelf heb ik een Cook en een Marylot biothane, ik vind de Cook een betere release hebben.

    Je mag ze beide wel een tijdje lenen, pb me gerust.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

  6. #6
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    ik had een cook voor Netam, het beviel mij goed
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Ach Margot geloof mij als het zo simpel was had ik het wel al opgelost, ik ben hier al erg lang mee bezig, laten we er maar van uit gaan dat ik lang niet voldoende leiderschap heb om haar uit het gras te houden.
    Waarom zou het dan wel lukken met een ander hoofdstel?
    Het komt dan toch neer op trekken...

    Kun je niet een anti-graasknopje bij de schoft installeren?
    Dus als ze ongewenst het gras induikt, op haar schoft tappen. Met je hand, of met een stick of evt. zweepje. Langzaamaan harder tappen, tot ze haar hoofd omhoog doet. Dan belonen en direct verder gaan met het werk wat je aan het doen was.
    Bij mijn paarden werkt dit nu prima; ik hoef maar heel zachtjes te tappen en het hoofd komt omhoog.
    Dit is gewoon een kwestie van consequent zijn en volhouden!
    Volgens mij heb je daar meer aan dan op zoek te gaan naar mechanische hulpmiddelen...

  8. #8
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Ik heb het hoofdstel van de ruitersportshop (onder de kin gekruist), maar vind de release niet geweldig.
    Verder wel een fijn ding en prima voor boshobbelen met een los teugeltje

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Bedankt voor de reactie,s alvast.
    Marlous alvast bedankt voor het aanbod,lief van je.

    @ Marja, als je Whoopie uit het gras wilt houden dan moetje echt heel , heel erg hard slaan en dan nog is het de vraag of het de komende keren ook werkt, ik wil dat niet , voorkomen is dus mijn credo...
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Ik herken het probleem wel hoor Janneke. Enya is/was ook een echte volhouder wat gras eten betreft en tappen op een anti-graasknopje leverde mij pijn aan mijn handen op terwijl zij vrolijk doorat.

    Het probleem is eigenlijk dat ik mijn aandacht geen seconde kan laten verslappen, want als mijn timing juist is en ik haar 'anti-graas-knopje' kan aanraken vóór ze het gras in is, dan is er niets aan de hand. Maar let ik even niet op, of ben ik aan de babbel, kijk ergens anders naar... ze vóelt het, en hóppa.. het wordt een sleurpartij.

    Ik heb heel slechte ervaringen met de cook. Heb hem al snel weer verkocht, want het effect (aanknijpen/aansnoeren) is nog niet 1/100 van wat in de buurt komt om indruk te maken als die neus eenmaal in het gras zit.

    Geen enkel bitloos hoofdstel eigenlijk. (En ik heb geprobeerd: touwhalster, cook (orginele), bosal, sidepull, kaptoom..

    Mijn oplossing is dus gewoon een extra teugel aan het hoofdstel, die teugel ligt om de knop van het zadel. Die heb ik op een dusdanig korte lengte afgesteld staan, dat áls ze naar beneden trekt, ze net niet aan het gras kan. Het kost mij geen inspanning en frustratie meer en zij wint het niet meer. Het gras-(vr)eten werd daardoor steeds minder en nu hebben we een redelijk ingeslopen routine dat er onder het rijden niet meer gegeten wordt.

    Als ik zonder zadel ga rijden heb ik (bij gebrek aan een knop) een ander anti-graasknopje (m.i. gewoon een truukje ) geinstalleerd.
    Ik geef een fase 1 (knijpen met mijn wangen hè ) dan wacht ik 3 seconden (tijd genoeg om haar een kans te geven op háár tempo te stoppen met eten) en dan laat ik haar schrikken. Dit doe ik door een onverwachtse beweging te maken (zoiets alsof je zelf schrikt, kan het niet zo goed uitleggen). Daarvan schrikt Enya zich altijd het apelazarus en schiet meteen vooruit (ik kiep dan achterover ), maar het werkt wél!

    Alleen als er eens iemand anders opzit.....

    Dus... een hulpteugel (antigraas-teugel) en een goed werkend antigraasknopje werkt ECHT beter dan veel geld uitgeven aan bitloze hoofdstellen. Als slaan niet werkt, maakt wat druk op of om de neus geen bal uit voor ze, Janneke. Weggegooid geld voor deze types paarden

  11. #11
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Mijn ervaring met het kruislingse model als de cook is dat het in elk geval NIET werkt als je eraan gaat trekken.
    Het voelt als een soort elastiek. prima misschien om gewoonlijk mee te rijden (ik vond van niet, maar dat ter zijde), maar er druk op zetten heeft een totaal averechts effect. Het hoofd wordt aangesnoerd, maar er is niet of nauwelijks opwaartse druk.

    Ik vind trea's oplossing wel slim, een soort luie vorm van consequentie . Het is trouwens de vraag of je paard het fijner vindt als jij de oplossing zoekt in mechanische hulpmiddelen ipv een paar keer een echte fase 4 te gebruiken en daarna de kwestie duidelijk te hebben. Maar misschien komt mijn beeld hiervan door de paarden die ik zelf heb.

  12. #12
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    @ Marja, als je Whoopie uit het gras wilt houden dan moetje echt heel , heel erg hard slaan en dan nog is het de vraag of het de komende keren ook werkt, ik wil dat niet , voorkomen is dus mijn credo...
    Maar hoe wil je dat het dan voorkomen met een bepaald soort hoofdstel? Dat snap ik niet hoor.

    Ik heb overigens tot nu toe nog niet één paard gezien dat niet reageerde op het anti-graasknopje. In het begin zul je misschien een paar keer echt hard moeten tappen om indruk te maken, maar als je de druk gefaseerd opvoert ben je a) eerlijk naar de paard en b) duidelijk. Na een paar keer gaat je paard dit patroon echt wel herkenen en reageren op minder druk. Als jij het opvoeren van druk op de juiste manier toepast EN als je hierin consequent bent, dan durf ik jou te garanderen dat het in de toekomst ook werkt!

    Een keer flink hard tappen is nog geen slaan: slaan is vanuit het niets een harde mep geven, vaak ook nog met een emotie erbij (boos, geïrriteerd). Wat ik bedoel is de druk opvoeren; het paard voelt aankomen dat het steeds meer wordt en heeft kans genoeg om te reageren.

    En misschien zit het beste anti-graasknopje voor Whoopie wel niet op haar schoft, maar kun je haar beter bv. onder haar buik een tikje geven. Iets dat een schrikeffect heeft (zoals Trea ook al aangeeft) kan ook prima werken en daar hoef je niet per se heel veel druk voor te zetten.

    Ik weet niet in welke situaties Whoopie het gras induikt, maar als je bv. aan het wandelen bent, dan kun je haar ook gewoon van achteren aandrijven zodat je zegt: hé, loop eens door! Doorlopen en gras eten gaan niet goed samen, dus dan is je probleem ook opgelost...

    Uiteraard is het beter om te voorkomen dat je paard het gras induikt, dus je zult ook goed alert en snel moeten zijn. Maar als het dan per ongeluk toch nog eens gebeurt dat ze wél in het gras beland, dan zul je toch iets moeten doen om haar er weer uit te krijgen.

    De oplossing zoeken in mechanische hulpmiddelen in plaats van in goed leiderschap lijkt mij niet zo heel erg zinnig.

  13. #13
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Mijn ervaring met een eigenwijs en 'lomp' paard (Sky):
    Ik dacht eerst ook dat het anti-graas knopje nooit zou werken voor Sky, het is net een SM-paard, die harde tikken op zijn schouder oid niet eens lijkt te voelen. Anna zei me: het werkt bij ieder paard" dus in plaats van op te geven ben ik gaan zoeken naar een creatieve fase 4. En die heb ik gevonden. Niet zo hard mogelijk slaan, maar juist zachtjes aan zijn oor kriebelen met de stick. Dat vond hij mega irritant! En als hij zijn hoofd omhoog deed kreeg hij van mij een snoepje, voor de motivatie.
    Soms wertke het kriebelen niet, dan zwaaide ik m'n stick langs z'n hoofd waarbij ik net z'n oor raakte. Zelfde reactie; goedzo, braaf paard. Tegenwoordig hebben we geen enkel probleem meer met grazen en mag hij onderweg ook ff eten als ik dat zeg.

    Kortom, ik ben van mening dat er altijd een anti-graasknopje 'geinstalleerd' kan worden op je paard, als je maar een effectieve fase 4 kunt vinden.
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  14. #14
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Mijn ervaring met een eigenwijs en 'lomp' paard (Sky):
    Ik dacht eerst ook dat het anti-graas knopje nooit zou werken voor Sky, het is net een SM-paard, die harde tikken op zijn schouder oid niet eens lijkt te voelen. Anna zei me: het werkt bij ieder paard" dus in plaats van op te geven ben ik gaan zoeken naar een creatieve fase 4. En die heb ik gevonden. Niet zo hard mogelijk slaan, maar juist zachtjes aan zijn oor kriebelen met de stick. Dat vond hij mega irritant! En als hij zijn hoofd omhoog deed kreeg hij van mij een snoepje, voor de motivatie.
    Soms wertke het kriebelen niet, dan zwaaide ik m'n stick langs z'n hoofd waarbij ik net z'n oor raakte. Zelfde reactie; goedzo, braaf paard. Tegenwoordig hebben we geen enkel probleem meer met grazen en mag hij onderweg ook ff eten als ik dat zeg.

    Kortom, ik ben van mening dat er altijd een anti-graasknopje 'geinstalleerd' kan worden op je paard, als je maar een effectieve fase 4 kunt vinden. En verder vind ik het verhaal van Trea ook erg nuttig
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  15. #15
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: Ervaring release bitloos "kruislings" hoofdstel??

    Dit hoofdstel had ik zelf naar zitten kijken, heeft ook ronde kruisriempjes: http://www.boomloosrijden.nl/BFbitloos.htm

    Wat handig zeg die 'graasknopjes'. Had ik echt nog nooi van gehoord of aan gedacht!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •