Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: koeienmais?

  1. #1
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    koeienmais?

    Bij ons op stal voeren ze al de hele winter mais. Tis naar mijn idee hetzelfde voer als wat koeien krijgen. De paarden vinden het heerlijk maar naar mijn idee kan het nooit echt gezond zijn..ik bedoel.mais is zoiezo toch een dikmaker?

    Wie kan me er meer over vertellen..wat het doet, wat erin zit, waarom het gevoerd word en wat de nadelen zijn. Of ergens een site ofzo?

  2. #2
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: koeienmais?

    Maisplanten bevatten veel energie in de vorm van koolhydraten, daarom is het een dikmaker. Weet dat het inderdaad veel aan koeien wordt gevoerd, maar geen idee hoeveel kwaad het kan bij paarden. Het bevat weinig eiwit, mineralen en vitaminen dus is in ieder geval niet geschikt als 'compleet voer' omdat er een heleboel essentiele elementen missen (dat is wel beter als je ook maiskorrels voert geloof ik). Het lijkt mij persoonlijk niet echt het ideale paardenvoer..

  3. #3
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: koeienmais?

    dit vond ik zojuist..

    Suikermaïs (Zea mais convar. Saccharata) mag niet worden verward met voedermaïs. Terwijl de laatste een wansmakelijke zetmeelbom is, weet de eerste onze smaakpapillen te bekoren met zijn zoete aroma. De suikers zijn er nog rijkelijk aanwezig. Bij voedermaïs daarentegen zijn zo goed als alle suikers netjes omgezet in zetmeel. Dat maakt hen uitermate geschikt als veevoeder. Het economisch rendement - en daar draait het toch om - is in dat geval optimaal: dieren zetten het zetmeel meteen om in eiwitten.

  4. #4
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: koeienmais?

    Ik neem aan dat het om voedermais gaat? Koolhydraten zitten dan idd in de vorm van zetmeel. Dat is een prima voerbestanddeel voor paarden, omdat ze het goed kunnen fermenteren. Maar in mais zit zoveel dat het voer een erg hoge energiewaarde heeft en de vraag is of je paard dat wel nodig heeft. En bovendien zit je dan nog met het tekort aan vitaminen en mineralen..
    Is puur wat ik in het algmeen over voer heb moeten leren hoor, heb er verder in de praktijk weinig ervaring mee.

  5. #5
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: koeienmais?

    ben er al erg blij mee ze geven het ook voor de enrgie...aangezien de paarden veel worden gebruikt voor lessen van een uur tot hele trektochten, maar er staan ook gewoon pension paarden van 1 en 2 jaar tussen en uiteraard paarden waar weinig tot niks mee gedaan worden.

    Ze worden smorgens en savonds gevoerd met hooi, smiddags gaan ze nu op de wei tot savonds waarbij er dan dus mais ligt bij binnenkomst.

  6. #6
    Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Locatie
    Utrecht
    Leeftijd
    37
    Berichten
    1.773

    Re: koeienmais?

    Paarden waar weinig mee gedaan wordt, hebben voor hun energie meestal wel genoeg aan voldoende ruwvoer. Daarin zitten polysachariden die volledig gefermenteerd moeten worden. De dikke en blinde darm blijven dan geprikkeld en de energie komt langzamer vrij als vrije vetzuren. Zetmeel is ook een polysacharide en kan gefermenteerd worden, maar wordt ook voor een groot deel enzymatisch afgebroken. Het zijn dan wel geen korteketen suikers, maar de energie komt wel sneller vrij (als glucose) als je het vergelijkt met ruwvoer.
    Hooikwaliteit is erg afhankelijk van bijv. de bodemsamenstelling. De hoeveelheid (van bepaalde) vitaminen valt over het algemeen nogal tegen geloof ik. Aangezien die ook nauwelijks in mais zitten, zou ik het rantsoen dus eerder aanvullen met een product waarmee je wel in die behoefte kan voorzien.
    Voor paarden die echt veel werken, kan ik me iets voorstellen bij het geven van mais omdat het zoveel energie bevat. Maar of er nadelen aan vastzitten, weet ik verder ook niet..

  7. #7

    Re: koeienmais?

    Aaahhhhhhh, dus het ligt niet aan de lucht!

  8. #8
    Actief Forumlid kelz's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2007
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    32
    Berichten
    117

    Re: koeienmais?

    Voor een tijd geleden stond er een stand van Subli voeders op een opendag.
    Aangezien wij onze 4 pony`s ook snijmaïs voeren met zijn allen krijgen zij 1 emmer per dag ongeveer naast normale brok ect.
    Toen ik aan deze mensen vroeg wat ik mijn paarden het best kon voeren i.p.v. of naas de snijmaïs kreeg ik als antwoord:
    Kom je uit een boerenfamilie of zit je in dit wereldje (met name koeienboeren dus)
    En ja dat zit ik,waarop hij eigenlijk meteen zij dan kan ik jou niets vertellen maïs kan perfect als hoofdvoer voor de paarden dienen..

    Nou heb ik zelf soms ook mijn twijfels hoor om eerlijk te zijn,voer zelf wel gewoon de nodige mineralen en vitamine bij.

    Als ik er aan denk zal ik morgen eens De kuilanalyse van onze maïskuil bekijken hierin staat precies aangegeven hoeveel voedingswaarde waarvan in deze kuil aanwezig zijn..

    Grote hoeveelheden maïs is denk ik inderdaad niet goed voor paarden,maar een beetje maïs kan geen kwaad

  9. #9
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: koeienmais?

    tja bij ons staan ze in paddocks en door de speilen heen krijgen ze eten. Dus als het op is is het op...dus de een kan veel eten en de andere weinig. Ik ben benieuwt wat voor waardes het heeft.

  10. #10
    Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Locatie
    Hengelo (Ov)
    Leeftijd
    37
    Berichten
    179

    Re: koeienmais?

    bij mais wel weer iets om in de gaten te houden:
    Paarden hebben niet veel capaciteit om zetmeel te verteren, bij te grote hoeveelheden komen ze enzymen tekort om het zetmeel om te zetten in glucose. Het zetmeel uit haver en gerst is beter om te zetten dan het zetmeel uit mais en aardappelen.
    Omdat de hoeveelheid enzymen die het paard kan maken beperkt is, komt bij een overschot zetmeel het onverwerkte deel in de dikke darm terecht. Dat heeft een verwoestende werking op de darmflora die juist hard nodig is voor de vertering van cellulose (lange suikerketens, ofwel vet) waar het hooi uit bestaat.

    (info van paardnatuurlijk)

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •