Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: schurftsmijt

  1. #1
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    schurftsmijt

    Anoek heeft altijd erge last van schurfmijt en was haar dan ook elke 3 weken hiervoor. Volgens mijn da is dit ook de oorzaak (80%) van mok en rasp aan paardenbenen).
    Nu staat Janusje 2 weken oud ook al aan zijn beentjes te knabbelen (stalgenoot behandeld zijn paarden een stuk minder regelmatig en die staan bijna altijd te stampen).

    Nu laat ik Anoek altijd haar voeten in een grote emmer zetten om zo goed haar benen te kunnen doen met water en sebacil.
    Heeft iemand dit bij de hand gehad (kan het uberhaupt wel al schurftmijt zijn) bij zo'n jong dier.
    Hoe zouden jullie dit aanpakken?
    Graag tips en advies

    Marleen

  2. #2

    Re: schurftsmijt

    sebacil is echt vergif, ik zou dat zo niet durven.
    ik zou op zoek gaan naar alternatieven, overleggen met de veearts.

    wassen met teatree? Geen idee
    Sindii, voor Mens en Paard

    http://www.sindii.nl

  3. #3
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.727

    Re: schurftsmijt

    Ik weet van mijn opleiding paraveterinaire dat er tegenwoordig een inenting is tegen schuft op de benen. Ik weet niet hoe goed het werkt etc. maar je zou eens kunnen informeren bij de da.

    Groetjes Anouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  4. #4
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: schurftsmijt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anouk
    Ik weet van mijn opleiding paraveterinaire dat er tegenwoordig een inenting is tegen schuft op de benen. Ik weet niet hoe goed het werkt etc. maar je zou eens kunnen informeren bij de da.

    Groetjes Anouk
    Klopt Anoek krijgt regelmatig een inenting, maar dat mocht ik tijdens de dracht (of was het, het begin van de dracht) niet geven en vind dat voor Janus niet geschikt, maar zal inderdaad eens bij de da informeren.

    Marleen

  5. #5

    Re: schurftsmijt

    Chorioptes kan vanuit de kootholte omhoog kruipen en dan vinden we de bekende kale plekken aan de binnenkant van de onderbenen. De mijt veroorzaakt jeuk, het paard begint te stampen en te schuren. De huid wordt grijs en schilferig en de haren breken af door het schuren.
    Blijft de infectie beperkt tot de kootholte dan krijgt het paard een vorm van mok. Omdat de mijten gangetjes graven in de huid wordt deze gevoeliger voor infecties met bacteriën. De kootholte en kogel worden dik en pijnlijk.
    Behandeling
    Op dit moment zijn er drie manieren om paarden met een Chorioptes-infectie te behandelen:
    • Sebacil
    • Vlooienshampoo die bij honden gebruikt wordt (Defencare® )
    • Ivermectine (zoals Dectomax®)
    Deze produkten zijn niet toegestaan voor gebruik bij het paard door een falende wetgeving. Gelukkig worden ze wel gebruikt omdat dierenleed voor dierenartsen een hogere prioriteit heeft dan voor de overheid. Je zult immers maar jeuk hebben!

    De vlooienshampoo lijkt goed te werken maar is niet getest voor gebruik op paarden. Waarschijnlijk worden de meeste infecties met Chorioptes goed bestreden maar als de mijt erg diep in de huid zit, dan zal het tegenvallen.
    Ivermectine (die stof zit ook bijvoorbeeld in veel wormmiddelen) doodt schurftmijten. Sommigen geven het in de mond (zoals een wormpasta) maar dat werkt dan helaas niet of nauwelijks tegen schurftmijten.
    Dectomax bevat ook ivermectine en kan worden ingespoten bij het paard. Ook zijn er zalven waarin ivermectine wordt verwerkt die lokaal kunnen worden toegepast. Dan is het wel belangrijk dat de huid niet meer vet en vuil is, want dan komt het middel niet op de plaats van bestemming.
    Het is belangrijk de behandeling na 10-14 dagen te herhalen omdat deze niet helpt tegen de eitjes.
    Bron: http://www.dierenklinieklemmer.nl/pa...doeningen.html

    Ik zou, zeker voor zo'n jong dier, het zekere voor het onzekere nemen en de DA even laten kijken Marleen.
    Ik duim dat het iets onschuldigers is!
    Belangrijk: Amitraz (Tactic®) mag je nooit gebruiken bij het paard i.v.m. vergiftigingsverschijnselen, welke meestal tot de dood leiden!

  6. #6
    Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Boskoop (ZH)
    Berichten
    5.145
    Dagboek Berichten
    28

    Re: schurftsmijt

    Ik zou ook kiezen voor even contact leggen met de veearts, die kan je snel genoeg vertellen of het kwaad kan.
    Ik heb mijn hoogdrachtige merrie wel met Sebacil behandeld op zijn aanraden, maar een jong veulen zou ik toch wat eng vinden. Die zijn nog zo vatbaar voor alles.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

  7. #7
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: schurftsmijt

    Ga straks de da even bellen.
    Anoek is afgelopen jaar behandeld met Dectomax tot groot genoegen van ons beide. Werkt geweldig.

    Marleen

  8. #8
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: schurftsmijt

    Vandaag contact gehad met de da.
    Mag inderdaad Janus niet met Sebacil wassen. Moest met betadine gaan wassen. In ieder geval het proberen waard.

    Marleen

  9. #9

    Re: schurftsmijt

    Toch fijn dan dat je de DA even hebt gebeld!

    Moet trouwens zo lachen om je topictitel: schurftSmijt

  10. #10
    Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    achtmaal
    Leeftijd
    49
    Berichten
    1.616

    Re: schurftsmijt

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Toch fijn dan dat je de DA even hebt gebeld!

    Moet trouwens zo lachen om je topictitel: schurftSmijt
    Zie nu zelf pas de typefout . Maar het is inderdaad wel een grappige

    Marleen

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •