Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 24 van de 24

Topic: goed kaptoom ?

Re: goed kaptoom ?

nee want een kaptoom zit strak en met een halster kun je je paard niet laten inbuigen omdat adn het hele halster opzij schuift en dan is die werking eruit.. en op een kaptoom zitten ringetjes.

volgens mij snap jij niet helemaal wat de bedoeling is van een kaptoom.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    nee want een kaptoom zit strak en met een halster kun je je paard niet laten inbuigen omdat adn het hele halster opzij schuift en dan is die werking eruit.. en op een kaptoom zitten ringetjes.

Niet helemaal waar hoor.
    Er zijn prachtige driepuntsverstelbare halsters in de handel die je heel goed 'strak' kan zetten. Ook heeft een halster standaart ringen aan de zijkanten waarmee je prima buiging kan vragen.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Meerwaarde in de kaptoom zit hem volgens mij juist in de ring óp de neus... ik merk dat ik Bruut hier beter mee opzijn kan vragen dan met de zijringen... daar gaat ie toch altijd wat 'opkrullen' op één of andere manier!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie

Niet helemaal waar hoor.
    Er zijn prachtige driepuntsverstelbare halsters in de handel die je heel goed 'strak' kan zetten. Ook heeft een halster standaart ringen aan de zijkanten waarmee je prima buiging kan vragen.
    Inderdaad...
    Ik vind het gewoon zo zinloos klinken om een kaptoom zonder ijzer te kopen.
    is het dan wel nog een kaptoom?

Pak je dan niet beter zo'n halster dan zo'n namaakding te kopen?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Meerwaarde in de kaptoom zit hem volgens mij juist in de ring óp de neus... ik merk dat ik Bruut hier beter mee opzijn kan vragen dan met de zijringen... daar gaat ie toch altijd wat 'opkrullen' op één of andere manier!
    Deze eigenwijs deed ook alles met ringen aan de zijkant, en merkte in de Florienles dat die ring op de neus (of toch het ijzerwerk?) een ENORM verschil maakte....

Om hier achter te komen, ga ik nu een ijzerwerkloze kaptoom bestellen!

May the horse be with you!

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Hier ook een zwevende kiezer wbt een kaptoom. Ik denk zelf niet dat het zozeer aan dat ijzer ligt, als wel aan de ringvorm van de neusriem en dan die ring gebruiken op de bovenkant.

Tijdens de les van Florien liepen we er ook tegenaan dat Myra de neiging heeft tot opkrullen (nek vastzetten, niet loslaten) en ik moet haar echt naar voren vragen dus. Daarbij moet je dan stelling vragen en het lijkt me daarom logisch dat de neusriem een soort harder deel heeft (niet perse ijzer, kan ook dik stug leer zijn) zodat je vanaf boven die zijwaardse stelling op een hele lichte manier kunt vragen en dan kunt blijven zorgen dat ze niet opkrult.

(zei zij met de minimale hoeveelheid kennis die 1 lesje heeft achtergelaten)

Ik denk en spaar nog even verder.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Marjo wat mischien ook een goedkope oplossing kan zijn is een kaptoomneusriem , maar laten vlechten, met dus ringen aan de zijkant en een op de neus, als je dan nog een hoofdstel hebt dan hoef je alleen die neusriem aan te schaffen.
    Ik rij en werk met Whoopie altijd met zo,n neusriem (zonder die extra ring) en mij bevalt dat prima, bij Marijke de Jong kun je overigens ook een losse kaptoom neusriem bestellen daar zit jammer genoeg geen ring in het midden op, deze heb ik ook gekocht (gebruik hem niet). Is een met zo,n fietsketting en daaromheen leer, ik vindt hem pittig inwerken. Kost geloof ik zo,n 45 euro , zoiets.

Whoopie raakt overigens erggg geirriteerd wanneer ik werk met een ring op midden van de neus, alsof ze wil zeggen "blijf toch eens van mijn hoofd af mens".
    Maar dat is per paard verschillend en moet je toch uitproberen denk ik. Jammer dat je niet in de buurt zit anders mocht je wel wat uitproberen, maar met versturen per post ben je ook alweer aardig wat geld kwijt.

Zo,n neusriem kunje hier denk ik wel laten vlechten: http://www.saleshorsescacade.nl/
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik wil gewoon graag een zachte niet al te hard inwerkende kaptoom.. en mag best ijzer inzitten maar niet zo een als die bij divoza volop hangen met al die rotzooi erin wat je gewoon ziet zo enorm groot etc..

is een pony van 1,30 met een klein hoofdje en ik wil hem ook gebruiken voor mijn 2 jarige snotneus..
    ik zit te denken om er misschien zelf een te gaan maken.. (gaat nog even verder denken)

Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Leeftijd
    48
    Dagboek Berichten
    13

Beetje late reactie, maar toch . Ik heb voor Kate een kaptoom laten maken door Masja. Ik had een heel lijstje aan eisen, waaronder geen ijzer in de neusriem. Kate is wat knorrig als ze teveel beperking ervaart en werkt het best onder het motto "lief vragen en ik doe alles, ga je eisen dan zet ik mijn hakken in het zand". Met de academische kaptoom van Saar liep ze feitelijk prima, maar ze bleef toch wat iebeltjes en prikkelbaar als de hulp wat te nadrukkelijk werd gegeven. Nu heeft ze een lederen, brede neusriem en dat werkt voor ons het fijnste.

Een beetje zoals Timber het al omschrijft zeg maar . Het fijnste zou zijn als je een paar kaptomen kunt uitproberen, dan zie je snel genoeg waar jouw paard het fijnste op werkt.

Enne... een kaptoom noem ik een kaptoom als het ringen op de neus en een riempje over de wangen heeft. Het heeft in mijn geval niets met het ijzer in de neusriem van doen. Op Wiki vond ik het volgende stukje over de kaptoom, ook daar staat dat het feit dat de ringen op de neusriem maakt dat het een kaptoom is, niet de inhoud van de neusriem (padded klinkt mijns inziens niet per definitie dat er ijzer in hóórt te zitten ).
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Wikipedia
    A longeing cavesson (UK English: lungeing) is a piece of equipment used when longeing a horse. A longeing cavesson consists of a heavy, padded noseband, metal rings to attach the longe line, a throatlatch, and sometimes additional straps such as a jowl strap or a browband for added stability. It is placed on the horse's head in a manner somewhat akin to a halter, but provides significantly more control than a halter, without placing pressure on the horse's mouth as a bridle would. The noseband should be just below the cheekbone, several inches above the nostrils sitting on the nasal bone, and fitted snugly. The jowl strap should be very snug to prevent the cavesson from slipping into the horse's eye.

The key feature of a longeing cavesson is the strategic placement of rings for varying places to attach the longe line: one at the top of the nasal bone and one each side of the noseband. Many other types of headgear may be used for longeing, but the longeing cavesson is most commonly associated with dressage and related training methods and is designed to allow more subtle communication between handler and horse.
    Ik schaar een kaptoom overigens onder de materialen om de africhting mee te starten, op gelijke hoogte met een africhtings-neusriem bij een hoofdstel. Die overigens niet voor niks zo heet, vroegâh was dat het hoofdstel waarmee men startte om de mond van het paard te kunnen sparen .
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten