Mijn huisgenoot heeft een 1-jarige hengst en is net met Parelli begonnen. Ze is ook helemaal nieuw met Parelli en probeert hem nu aan te leren om netjes achter haar te lopen en zijn aandacht vast te houden. Vooral het laatste is moeilijk, want alles is interessant behalve de baas! Ik had haar verteld dat ze dan gewoon rustig 'bumps' moet geven aan het touw, zodat zijn hoofd elke keer naar haar toe getrokken wordt en dat ie best een beetje mag ronddribbelen (hij kan zijn voeten niet stilhouden), als hij maar met zijn hoofd bij haar blijft. Meerstal wordt hij na een tijdje wel rustiger.
Maar dat achter je laten lopen is wel moeilijker. Zijn daar nog voorbereidende oefeningen voor? Hij wil namelijk graag er voorbij lopen aan de zijkant en soms is het moeilijk tegen te houden. Bij mij doet ie het iets makkelijker, want ik ben net wat duidelijker in mijn lichaamstaal en doe de 'chicken' met mijn ellebogen en dan blijft ie wel achter me. Maar als hij dat doorheeft, gaat hij proberen met een grotere boog om me heen naar voren te lopen en dat lukt vaak. Wat denken jullie; touw korter? Stick erbij? Iets anders?
Verder heeft hij serieus problemen met stilstaan. Hoe leren we hem dat het beste? Hij loopt elke keer rondjes om je heen en kan geen seconde zijn voeten stilhouden. Het is verdomd moeilijk om porcupine te spelen met een paard wat zowiezo niet wil stilstaan!
Het is een heel lief beest en er zit geen kwaad of angst in (hij schopt niet en hapt nauwelijks), maar het wordt wel een enorme Gelderlander als ie door gaat groeien. We willen dus graag dat hij leert luisteren nu hij nog makkelijk handelbaar is!
Bladwijzers