Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

  1. #1
    Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Melbourne, Australië
    Berichten
    1.230

    [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Mijn huisgenoot heeft een 1-jarige hengst en is net met Parelli begonnen. Ze is ook helemaal nieuw met Parelli en probeert hem nu aan te leren om netjes achter haar te lopen en zijn aandacht vast te houden. Vooral het laatste is moeilijk, want alles is interessant behalve de baas! Ik had haar verteld dat ze dan gewoon rustig 'bumps' moet geven aan het touw, zodat zijn hoofd elke keer naar haar toe getrokken wordt en dat ie best een beetje mag ronddribbelen (hij kan zijn voeten niet stilhouden), als hij maar met zijn hoofd bij haar blijft. Meerstal wordt hij na een tijdje wel rustiger.
    Maar dat achter je laten lopen is wel moeilijker. Zijn daar nog voorbereidende oefeningen voor? Hij wil namelijk graag er voorbij lopen aan de zijkant en soms is het moeilijk tegen te houden. Bij mij doet ie het iets makkelijker, want ik ben net wat duidelijker in mijn lichaamstaal en doe de 'chicken' met mijn ellebogen en dan blijft ie wel achter me. Maar als hij dat doorheeft, gaat hij proberen met een grotere boog om me heen naar voren te lopen en dat lukt vaak. Wat denken jullie; touw korter? Stick erbij? Iets anders?

    Verder heeft hij serieus problemen met stilstaan. Hoe leren we hem dat het beste? Hij loopt elke keer rondjes om je heen en kan geen seconde zijn voeten stilhouden. Het is verdomd moeilijk om porcupine te spelen met een paard wat zowiezo niet wil stilstaan!

    Het is een heel lief beest en er zit geen kwaad of angst in (hij schopt niet en hapt nauwelijks), maar het wordt wel een enorme Gelderlander als ie door gaat groeien. We willen dus graag dat hij leert luisteren nu hij nog makkelijk handelbaar is!
    Well-behaved women rarely make history

  2. #2
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Als je paard je telkens voorbij loopt, kun je je ook omdraaien op het moment dat hij je voorbij dreigt te gaan. Je gaat dan in tegengestelde richting, en je kunt daarbij je paard een tikje op z'n kont geven met het uiteinde van je touw, om de aandacht te krijgen. Dit hoeft dus niet hard te zijn hè, gewoon effe: hé let eens op! Loopt hij dan een tijdje goed achter je, dan draai je rustig om en ga je weer in de oorspronkelijke richting.
    Volgens mij staat dit ook uitgelegd in het theorieboek van level 2 (heb nu alleen geen zin om het erbij te zoeken... .
    Zeker als je paard graag ergens naar toe wil, zal hij zo al snel doorkrijgen dat het alleen maar langer duurt als hij je telkens voorbij gaat.

  3. #3

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    En als hij alsmaar wil bewegen: laat hem bewegen, maar wel zoveel als jij wilt en totdat jij hem toestaat te stoppen. Zodat hij dus zelf denkt: hee wat een goed idee, lekker even stilstaan. Dat werkt beter dan hem proberen "tegen te houden" of alsmaar te corrigeren als hij wil bewegen.

    May the horse be with you!

  4. #4
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    omdat het bij ons niet zo goed werkte met steeds in de andere richting te gaan (heb het eens anderhalf uur gedaan , ) gebruik ik yoyo.
    wat ik doe als hij probeert voorbij te steken, is hem naar achter yoyo'en. in het begin begon ik steeds met fase 1. naarmate hij goed wist dat hij niet voormocht gaf ik metteen een fase 2 als hij het toch deed want een 1 hielp niet meer. nu hoef ik nauwelijk mijn vinger in de lucht te steken en hij wacht dan tot hij weer achter me staat.
    yoyo'en lukt best als je ernaast staat hoor dus je hoeft zeker niet te proberen om voor hem te komen.

  5. #5

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Hela hola: hij wacht tot hij weer achter je staat? Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor: hij gaat achteruit tot hij weer naast je is! Dat scheelt je een emmer gunsilpoints op jaarbasis
    Lodash stelt elke dag in ieder geval 1 vraag: ik kan je wel voorbij lopen he? Zet je hem dan 5 meter terug (!), dan is het antwoord duidelijk. Beantwoord je die vraag niet goed, dan heb je een heleboel werk aan hem! Misschien helpt het je?

    May the horse be with you!

  6. #6

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Ohja, en dat met een andere kant opgaan en de kont aantikken OF haar achteruit laten lopen totdat ze weer netjes naast me is werkte bij Suus wel. Na een week of 3 consequent volhouden..... sommige paarden hebben meer volharding nodig dan andere

    May the horse be with you!

  7. #7
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Hela hola: hij wacht tot hij weer achter je staat? Ik zou persoonlijk eerder kiezen voor: hij gaat achteruit tot hij weer naast je is! Dat scheelt je een emmer gunsilpoints op jaarbasis
    Lodash stelt elke dag in ieder geval 1 vraag: ik kan je wel voorbij lopen he? Zet je hem dan 5 meter terug (!), dan is het antwoord duidelijk. Beantwoord je die vraag niet goed, dan heb je een heleboel werk aan hem! Misschien helpt het je?
    oei, nu heb ik eens heel hard moeten nadenken. ja, meestal gaat hij 1 of 2 passen achteruit maar 1 enkele keer wacht hij toch gewoon tot hij weer achter me staat. is inderdaad niet de bedoeling. hier ga ik volgende keer veel beter op letten want daar had hij me mooi liggen, de stiekemerd.
    of misschien was ik een beetje onoplettend t'zal dat wel zijn.
    goed dat je het opmerkte.

  8. #8

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    ik weet niet of je het boek van Hemfling hebt maar daar staan die leidoefeningen heel mooi uitgelegd. bij een paard wat je steeds voorbij rent is dat heel handig. de eerste begin is met je buik naar hem toe leiden en steeds als hij je voorbij wilt of niet oplet een andere kant opgaan. stoppen door je handen omhoog te doen en als hij daar niet opreageert als een aap gaan springen (dat staat volgens mij letterlijk in het boek zo) totdat hij op de juiste plek staat. je kunt het langzaam afbouwen door steeds meer met je rug naar hem toe te lopen. met dat niet willen stil staan kun je zelf met je rug tegen een hek staan. dan kan je zelf blijven staan en laat hem maar rennen. veel friendly als hij stil staat. in het begin gewoon daar tevreden mee zijn.
    succes!

  9. #9
    Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Schoten (Antwerpen, B)
    Berichten
    333

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Micha heeft af en toe ook van die buien, rightbrained en dan wil ze voor mij lopen en heeft totaal geen aandacht meer voor mij! Ik neem dan meestal m'n touw gewoon in de helft en begin met het uiteinde van het touw rondjes te zwieren (eerst zachtjes en steeds harder). Soms probeert ze dan ook nog langs opzij te ontsnappen, maar als je het touw ongeveer in de helft houdt, kan ze maar zo ver opzij als jij kan zwieren met je touw! Dus, als ze mij voorbijsteekt, krijgt ze het touw tegen haar neus... en dan duurt het meestal niet lang, tot ze netjes achter mij loopt.
    Oja, en natuurlijk niet naar haar kijken wanneer je zwiert, gewoon vooruit kijken en op dezelfde afstand van jezelf blijven zwieren. Wanneer zij dan het touw tegen haar neus krijgt, is ze er zelf tegengelopen en heb ik het niet gedaan he!

  10. #10

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Indredaad, dat is ook een goeie techniek (waar Suus nog geen passend antwoord op gevonden heeft, behalve inderdaad meer achter me lopen, nadat ze uiteraard probeert van me af te wijken met haar hoofd terwijl ze net zo hard doorloopt enzo).

    May the horse be with you!

  11. #11
    Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Locatie
    Nevele, België
    Leeftijd
    35
    Berichten
    2.329

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Dat zwieren met het touw is bij Shiva niet zo'n goeie oplossing: daar schrikt ze precies zo van en dan wordt ze nog right braineder (of zoiets ). Maar dat is natuurlijk het ene paard buiten het andere hé.

    xxx julie

  12. #12

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Inderdaad, zo'n tank als Suus vindt het alleen maar lastig, dat zwierende touw. Om haar rightbrained te krijgen moet je met andere dingen aankomen. Dat kunnen trouwens wel hele 'kleine' dingen zijn

    May the horse be with you!

  13. #13
    Actief Forumlid Fam's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Melbourne, Australië
    Berichten
    1.230

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Wow, wat een reacties! Bedankt allemaal! Ik zal mijn huisgenootje dit zelf maar laten lezen. Over dat yoyo'en; dat kan hij nog niet. Ze is net met de porcupine game bezig. Als hij niet stilstaat is het namelijk lastig om te oefenen! Maar het gaat al beter.
    Well-behaved women rarely make history

  14. #14

    Re: [L1] voorbij lopen en niet willen stilstaan

    Tof dat er zoveel reacties zijn! Bedankt! Het idee met het touw voor me rondzwieren ga ik meteen uitproberen, want ik denk dat dat wel zal werken.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •