Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 65

Topic: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

  1. #16
    Actief Forumlid Nienie's Avatar
    Aangemeld
    May 2007
    Locatie
    Hoogersmilde (Dr)
    Berichten
    1.364

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Inderdaad eens met Nienke07. Ik heb eerlijk gezegd ook (nog) niet zo veel met Parelli. Heb wel dvd's bekeken en dat gaf helemaal geen sekte-gevoel. Dat gevoel krijg ik wel als je met sommige aanhangers spreekt. Als je het niet zo oplost als bij Parelli dan kan het niet goed gaan met je paard... Het is eigenlijk meer een oogkleppen cultuur die bij sommigen ontstaat; dit is hét en niets anders. En dat vind ik jammer, want doordat toch meer mensen het gevoel krijgen dat het een oogkleppen-cultuur is, staat niet iedereen meer open om overal uit te halen wat hij of zij wil (in dit geval dus bij Parelli- want ik neem niet aan dat mensen zich super verdiepen in een methode als zij zich niet goed voelen bij een cultuur die niet bij hen aansluit).
    Mijn reis is belangrijker dan mijn doel
    Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

  2. #17
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: equisense of parelli 7-games als starter

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Anna noch ik ervaren Parelli als een sekte. Het tegenovergestelde juist. Keuze vrijheid. Oprechte interesse. Echt positive progressive. Immer op zoek naar kennis. Zaken die ik allemaal NIET associeer met een sekte.

    Groetjes
    Roos
    IIk wil me hier zeker geen uitspraak doen over Parelli. Maar soms, heel soms krijg ik het gevoel dat Parelli op de grens balanseert
    Mieke, ik heb een vraag.

    Hoe into Parelli ben jij? Wat heb jij er ZELF echt van ervaren?
    Welke pakketten heb je? Op hoeveel cursus ben je geweest? Hoe vaak ben je bij een Parelli instructeur geweest?

    Ik vind het nl. zo wonderlijk (lees=verbazing GEEN oordeel) dat jij soms het gevoel hebt dat Parelli op de grens balanceert terwijl je in mijn optiek heel erg weinig met Parelli te maken hebt.
    Tuurlijk mag je dat vragen Roos. En je hebt gelijk ik ben er nooit helemaal "IN" gegaan. Het is niet omdat ik hier niet veel post over Parelli dat ik er niet veel over lees. Ik ben zelfs één jaartje Savvy member geweest. Heb dvd's verslonden en pakketten doorlopen. Ik ben idd nooit op een cursus geweest. Ik heb idd alleen nog maar Eddy Mode en Silke bezig gezien op verschillende NH activiteiten. En IK voelde me er niet goed bij. Misschien ben ik fout maar jij kan mijn gevoel niet bepalen.
    Ik schrijf ook dat ik soms, HEEL soms het gevoel krijg. Ik krijg dat gevoel omdat sommige mensen "alle" problemen met paarden menen te kunnen oplossen door uitspraken en denkwijze van Parelli en daar heb ik soms moeite mee. Gewoon het feit dat ik er niet mee eens ben dat een mens of een groep mensen een allesomvattend antwoord op vragen heeft.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  3. #18

    Re: equisense of parelli 7-games als starter

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Misschien ben ik fout maar jij kan mijn gevoel niet bepalen.
    Gelukkig probeer ik dat ook nergens. En waarom zou jij fout zijn? Dat snap ik niet. Het is een GEVOEL, dat kan toch al helemaal niet fout zijn. Ik kan me maar zo voorstellen dat je zo een gevoel kan krijgen. Ik heb een heel positief gevoel, maar dat is ook maar een gevoel. Jij hebt heel soms het gevoel dat Parelli op het randje balanceert, nou dat begrijp ik best.

    Ik probeer zelf vooral heel erg te kijken naar alles wat het me brengt. Hoe het mijn leven nog beter maakt dan het al was. De mogelijkheden. Ik probeer er ook echt van te profiteren. Daarom woon ik natuurlijk ook hier. Ben ik Gold Member van de savvy club. Dat wat me aan kennis wordt aangeboden verrijkt me dermate dat ik er nog graag van wil genieten.

    Allicht zijn er hele fanatieke Parelli instructeurs. Maar mijn favoriete instructeur, , toevallig ook mijn werkgeefster en een goede vriendin, is ook helemaal niet zo eenzijdig hoor. MCL staat ook altijd open voor allerlei in gangen.

    Ik geniet echt dagelijks van mijn Parelli leven. Dat hoop ik nog lang te blijven doen en het fijne gevoel wat ik er bij heb, dat gun ik nou toevallig iedereen.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  4. #19
    Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Land van de frieten
    Berichten
    3.364

    Re: equisense of parelli 7-games als starter

    Misshien was ik geraakt door deze zin van jou.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door "Pocalover
    Ik vind het nl. zo wonderlijk (lees=verbazing GEEN oordeel) dat jij soms het gevoel hebt dat Parelli op de grens balanceert terwijl je in mijn optiek heel erg weinig met Parelli te maken hebt.
    Ik schrijf misschien niet veel maar ik heb wel veel Parelli opgezogen van toffe mensen rondom mij, dvd's, savvy,.... Ik vind het niet fijn dat iemand bepaalt wanneer ik genoeg weet om een oordeel/gevoel te mogen uitspreken. En nogmaals ik vind de wijsheid van Parelli ook geweldig maar soms, heel soms,....

    Maar echt waar ik wens jou ongelooflijk veel plezier en leergenot met Parelli.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

  5. #20
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2006
    Locatie
    Westmeerbeek
    Berichten
    298

    Re: equisense of parelli 7-games als starter

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Maar aangezien ik wel vaak zie en hoor dat Parelli-instructeurs en ook studenten voortdurend hun 'bron' (lees: Pat himself) quoten en ik daarbij regelmatig heb gemerkt dat zij zelf niet nadenken over wat ze nu eigenlijk zeggen, of dat ze überhaupt geen eigen mening hebben over het onderwerp maar gewoon napraten wat ze gehoord hebben, geeft mij wel een sekte-gevoel... Dat is dus puur mijn eigen ervaring, ik weet inderdaad niet of het overal in "Parelliland' zo is.
    Ik merk dat ik dat ook meer en meer begin te doen, .... nadat ik hoe langer hoe meer ervaar dat ze zo waar zijn.

  6. #21
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    haha, etoucha, dat heb ik nou ook

    Soms heb ik gewoon geen idee hoe ik iets in niet-parelli-termen uit moet leggen. En ik quote me wat af
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  7. #22

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Ha, hoe herkenbaar allemaal!
    Maarre, ik heb nu toch al heel wat instructeurs meegemaakt, en alle instructeurs hier in Europa gaven mij nul sektegevoel. Integendeel! Mikey, en Wally!
    Zelfs Eddy, die toch echt wel rechtlijnig Parelli is, die kan ik alles vertellen over welke andere cursussen bij niet-Parelli-mensen ik gevolgd heb, kan ik vertellen dat ik met (gratis) lesgeven begonnen ben, nog voor ik officieel instructeur ben, daar is echt geen probleem. OK, Eddy is écht niet aan clickeren, en gezien de voorgeschiedenis van Opere begrijp ik dat ook best. Maar dan nog heb ik niet het idee dat ik voor hem moet verbergen dat ik het wel doe.
    Enkel in Amerika zelf, daar bekroop ons soms een licht sektegevoel... niet door Pat en Linda, maar soms door de hele cursusopzet. Als je 's avonds in de hot springs met een hele kliek bijeenzit en je praat quasi alleen in Parrelli-ismen (want waar het hart van vol is loopt de mond van over) dan keken andere mensen wel eens verbijsterd. We hadden een leuke gevonden trouwens: 'you can't spell faCULTy without CULT'
    Mijn paard is ijzerloos, de stal is deurloos en met Parelli zijn onze mogelijkheden grenzeloos!

    http://www.nathalielagasse.be

  8. #23
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Kennelijk zijn er dan toch dingen veranderd de afgelopen jaren.

  9. #24
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Nathalie
    OK, Eddy is écht niet aan clickeren, en gezien de voorgeschiedenis van Opere begrijp ik dat ook best.
    Even OT; De belangrijkste reden dat Eddy niet met R+ werkt is, omdat hij er (nog) niets vanaf weet én niet WIL weten. (Maar dat heb ik vaker meegemaakt bij PNH-mensen, helaas ).
    Ik ben heel blij dat David Lichman nu zo expliciet ook naar R+ technieken verwijst én het belang van de theorie erachter .

    Geen R+ gebruiken vanwege "de voorgeschiedenis van Opere" is natuurlijk niet serieus te nemen,als je niet eens wéét wat R+ inhoudt. Dat is te vergelijken met iemand die zich nog nóóit verdiept heeft in Parelli, en dan tegen jou vertelt niet aan Parelli te doen, vanwege "de voorgeschiedenis" van zijn paard...... Yeah right
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  10. #25
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Ik zie veel berichten over of Parelli "voelt" als een sekte. "Voelen"is een persoonlijke interpretatie.

    Om te beschrijven wanneer een organisatie wel of niet een sekte is, bestaan verschillende "checklisten". Wanneer je die diverse checklisten náást de PNH-organisatie legt, dan voldoet PNH (sorry) iha aan de meeste -zo niet alle- criteria voor een sekte:

    1)"A charismatic leader, who increasingly becomes an object of worship as the general principles that may have originally sustained the group lose power."
    Ahem

    2)"Economic, sexual, and other exploitation of group members by the leader and the ruling coterie"
    .
    ( Denk aan de hoge prijzen voor materiaal, extensief gebruik van onbetaalde krachten voor exploiteren van de PNH-organisatie en het "syteem" van lidmaatschap: hoe meer geld je weggeeft, hoe meer privileges en waardering.)

    3)"A movement that separates itself from society, either geographically or socially;"
    ISC's, savvyforum, Savvyclub: als je *wilt* kan je álle contact met niet-PNHers uitsluiten en jezelf puur alleen in PNH hullen . Dat werd trouwens een tijd lang actief gepropageerd...

    4)"Provide a philosophy that seems logical and appears to answer all or the most important questions in life".
    : "Parelli is a way of LIVING"

    5)"Structure all or most activities so that there is little time for privacy or independent action or thought, provide a sense of "us" versus "them"";
    -> "Normal" versus "Natural etc.

    6)"Promise instant or imminent solutions to deep or long-term problems".
    Zie je wekelijkse emaikrant voor de diverse successtories, die bovenstaand illustreren.


    En zo bestaan er meer criteria en lijsten... Want verschillende wetenschappers hebben diverse lijsten gecreeerd. Maar hoe dan ook: bij meting met objectief geformuleerde criteria, voldoet de PNH-organisatie in het algemeen wél aan de kenmerken van een sekte.

    Of dat "erg" is, is een tweede . Volgens diezelfde lijsten voldoen (bijvoorbeeld) de katholiek kerk of een protestantse gemeenschap óók aan diezelfde criteria...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  11. #26
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anouk
    Parelli houd zich ook helemaal niet gesloten wat veel sekses wel doen,
    Parelli vind ik juist heel open en wil alles aan iedereen laten zien.
    Parelli wil NIET "alles" aan iedereen laten zien en heeft dat ook nooit gewild.
    Vroegâh ( tot 2000) was het levelmateriaal geheim. Je had géén access tot informatie uit Level 2, vóórdat je Level 1 gehaald had!
    Die info kreeg je persoonlijk uitgereikt (stencils).
    Gelukkig ontstond vervolgens het Internet

    Tegenwoordig is informatie opgesplitst naar draagkracht. Hoe méér je betaalt: hoe meer informatie met jou gedeeld wordt en hoe meer privileges en waardering de organisatie je "schenkt" .
    Dat is het hele idee van "Gold"-membership, "Silver"-membership en Regular (lowbudget)-membership.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #27
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    els, geweldig

    eerst had ik zoiets van:
    Maar als je rond kijkt in de paardenwereld, kan ik bijna elke stroming op het plaatje "sekte" leggen
    Misschien is de paardewereld gewoon een hele sekte gevoelige populatie

    met dat laatste wat je schrijft ben ik het trouwens niet eens. Ze geven namelijk wel hun fouten toe, je kan ze niet beoordelen op wat ze vroegah deden, terwijl ze dat nu aangepast hebben en verschillende keren uitleggen waarom het oude niet goed voldeed. Dat hebben ze nu zelf ook wel door.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  13. #28
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    met dat laatste wat je schrijft ben ik het trouwens niet eens. Ze geven namelijk wel hun fouten toe.
    Maar ik schrijf toch nergens dat ze hun fouten niet toegeven?

    Persoonlijk vind ik ze hartstikke sterk in fouten toegeven, voortschrijdend inzicht en aanpassingen binnen het programma

    Ik constateer alléén, dat vroegâh niet *álle* informatie voor iedereen beschikbaar was...
    En dat dát tegenwoordig - in aangepaste vorm (voortschrijdend inzicht ) - nog steeds geldt . [size=99px](Doelend op de Gold- en Silvermemberships hiërarchie)[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  14. #29

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    Ik ben zo blij dat de Parelli organisatie helemaal fijn zelf besluit wat ze wil doen. Heerlijk!
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #30
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

    En IK ben zó blij een sektelid te zijn
    Het heeft zó me veel positiefs gebracht

    Keerzijde: af en toe ben ik er klaar mee en probeer ik me los te weken.
    Zoals een échte sekte betaamd blijkt dat dus telkens vrijwel onmogelijk
    Dat feit onderga ik nu maar en ik heb me er inmiddels bij neergelegd

    Grz Els, [size=99px]coming-out-as-life-time-sektelid[/size]
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •