Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 65

Topic: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

parellisekte? afspl "equisense of parelli"

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    Als je goed engels spreekt en verstaat en geen financiële bezwaren hebt zou ik zeker voor parelli kiezen om het simpele feit dat info die 'direct from the horses mouth' komt de beste is.
    Huh?
    Sinds wanneer is Parelli de directe spreekbuis van paarden?
    Ow haha dat is een gezegde..... ik dacht dat die wel algemeen bekend zou zijn....

Het betekend in elk geval zoiets als direct van de bron...en ik beschouw parelli zeker als 1 van de bronnen als het om NH gaat
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Re: equisense of parelli 7-games als starter

Hihi nou nee, ik nam het nogal letterlijk!

En Parelli is zeker goed ja, ik heb er ook ontzettend veel van geleerd. Maar uitspraken als 'direct van de bron' bezorgen me desondanks wel de rillingen... brrrr... Krijg er een akelig sekte-gevoel bij.
    Bij Equisense heb ik dat gelukkig niet.

Sorry Siggy, ik ga even door je topic heen.

Ik vind het sekte gevoel altijd zo wonderlijk. Ik zeg dus niet dat ik het er mee eens ben of niet maar gewoon dat ik het wonderlijk vind. Ik zit echt dicht bij de bron als personal assistant van een instructeur van Parelli. Anna zit hier ook en is de afgelopen tijd bij Parelli zelf geweest.

Anna noch ik ervaren Parelli als een sekte. Het tegenovergestelde juist. Keuze vrijheid. Oprechte interesse. Echt positive progressive. Immer op zoek naar kennis. Zaken die ik allemaal NIET associeer met een sekte.

Groetjes
    Roos
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Tja, dat sektegevoel heb ik toch echt gekregen door Parelli zelf hoor... of eigenlijk door een Parelli-instructeur...

Bij welke instructeur (niet-Parelli) ik ook geweest ben, overal kon ik gewoon praten over dingen die ik bij andere instructeurs had geleerd, of over het feit dat ik zelf ook les geef.
    Bij Parelli echter niet... je wordt daar aangekeken alsof je heiligschennis pleegt als je ook naar andere instructeurs gaat, of als je les geeft zonder Parelli-instructeur te zijn!

Misschien is het nu anders, misschien zijn sommige instructeurs (Marie-Claire) anders, maar dit is wel hoe ik het ervaren heb...

En van uitspraken als: je moet je kennis zo dicht mogelijk bij de bron (lees: Parelli) halen, krijg ik de kriebels ja. Parelli is goed ja, maar er zijn nog zó veel andere mensen waar wat van te leren valt! Alsof die niet goed zouden zijn, alsof je alleen maar van 'de bron' kunt leren... Nee sorry, dat gaat er bij mij echt niet in.

Maar goed, nog effe on topic: Siggy, ik kan je de Parelli-DVD's wel echt serieus aanraden. Het is inderdaad een grote uitgave, maar bedenk dat je het ook zó weer verkocht hebt als je er niks aan vindt! En als je er wél wat aan vindt, dan is het z'n geld zeker waard.

En bij hoeveel instructeurs heb je dat ervaren? Want als jij dat ervaren hebt bij 2 hooguit 3 instructeurs dan vind ik dat je nog niet kan stellen dat het bij Parelli niet kan.

Wat het dichtbij de bron halen betreft, ik begrijp Anna best wel. Want jij en ik weten natuurlijk heel goed waar de eigenaren van Equisense hun kennis in den beginne vandaan hebben gehaald. En nog steeds overigens. Mede-directeur Equisense E.A. uit E, heeft hier onlangs nog een aantal weken doorgebracht.
    www.innerfeeling.nl

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dat klopt, ik heb niet zo heel veel Parelli-instructeurs 'gehad'. En ja, ik weet waardoor Equisense geïnspireerd is, ik ben zelf ook behoorlijk door Parelli geïnspireerd dus ik zeg ook zeker niet dat Parelli niet goed is of dat je er niet heen zou moeten gaan ofzo.

Ik weet ook niet hoe het zit als je bij Parelli himself zou zijn. Maar aangezien ik wel vaak zie en hoor dat Parelli-instructeurs en ook studenten voortdurend hun 'bron' (lees: Pat himself) quoten en ik daarbij regelmatig heb gemerkt dat zij zelf niet nadenken over wat ze nu eigenlijk zeggen, of dat ze überhaupt geen eigen mening hebben over het onderwerp maar gewoon napraten wat ze gehoord hebben, geeft mij wel een sekte-gevoel... Dat is dus puur mijn eigen ervaring, ik weet inderdaad niet of het overal in "Parelliland' zo is.

En dat mensen die in een sekte zitten, zelf niet het gevoel hebben dat ze in een sekte zitten, dat is niet zo vreemd.
    Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Parelli een sekte IS, maar wel dat ik dat gevoel er vaak bij krijg...

Forum Meubilair Horsefreakje's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2006

Re: parellisekte? afspl "equisense of parelli"

Ik denk daar ook vaak over. Soms heeft Parelli me wel een beetje een sekte-gevoel, eerlijk gezegd.
    Maar vandaag realiseerde ik me dat het dat allesbehalve is. Natuurlijk, ze 'hameren' er wel eens op dat je 'dedicated' moet zijn aan het parelli program wil je ver geraken met je paard, en ze willen ab-so-luut iedereen bij de savvyclub hebben, maar eigenlijk is dat ook meer dan logisch. Ik heb nog nooit iets gezien of gehoord van Parelli waarvan ik dacht: dit kan echt niet. En dan lijkt het me ook wel normaal dat ik ga quoten van Pat himself. Natuurlijk denk ik eerst altijd na bij zo'n quotes: Wat betekenen ze, en ga ik er mee akkoord? En als dat het geval is, worden ze een soort tweede natuur en soms duikt er middenin een sessie zo'n Pat-quote op in m'n hoofd. Best handig, soms.

Toen ik daarjuist naar een Savvyclub dvd keek over 'One Pat Parelli, Four Different Horsenalities' en naar Linda's commentaar luisterde, dook het woord 'sekte' in me op. En toen dacht ik; Eigenlijk analyseert ze nu gewoon het gedrag van dat paard en legt met handen en voeten uit wat Pat aan het doen is en waarom; En dat is toch eigenlijk fantastisch? Pat is al zo lang met paarden bezig en heeft zoveel fouten gemaakt, en nu krijgen wij gewoon al het beste voorgeschoteld; We zien iemand aan het werk die een triljoen meer paarden in zijn handen heeft gehad dan onszelf; we krijgen onwaarschijnlijk veel informatie; en we kunnen er mee doen wat we willen. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik iets móet, in, bij of met Parelli. Natuurlijk heb je dan altijd van die extremere gevallen die alles uitsluiten wat geen Parelli is. Maar ik heb niet het gevoel dat dat vanuit de 'kern' van Parelli (Pat dus eigenlijk) zelf komt; Hoeveel keer haalt Pat geen mensen aan en vertelt hij geen verhalen van 'ik heb dit geleerd van die geweldige Horseman' .. ik heb niet het gevoel dat hij met alle 'eer gaat strijken' en dat alleen zijn programma het beste is. Nee, want ik zie en hoor duidelijk in zijn dvd's dat het programma er nooit zou geweest zijn zonder de hulp en raad van vele andere Horsemans die niet meteen aan Parelli gelinkt worden; aan de meesters van Parelli zelf. Pat wil gewoon doorgeven aan een zo breed mogelijk publiek wat hij geleerd heeft, en kun je hem dat kwalijk nemen dat hij daar munt uitslaat? Uiteindelijk kost het ook enorm veel geld om zo'n programma op poten te zetten. Ik vind het fantastisch wat de Parelli's doen en gedaan hebben en nog gaan doen;

Maar als je dan van die instructeurs hebt die je scheef bekijken als je vertelt over iets dat je geleerd hebt bij een andere instructeur... Dat vind ik wel jammer, ja. Het is toch niet omdatje dedicated bent aan het Parelli Program dat je niet meer open-minded mag zijn en mag openstaan voor andere 'bronnen'? Het is toch niet omdat je openstaat voor andere dingen dat je niet dedicated bent aan het Parelli program? Of wel soms?
    Maar daar zou ik me eerlijk gezegd niks van aantrekken denk ik.. Die instructeur zou mogen denken wat hij/zij wil. Van hoe meer kanten ik het hele zaakje kan bekijken, hoe beter, lijkt me. Verschillende mensen, verschillende ervaringen, verschillende indrukken, verschillende perspectieven.. Zoiets groots als Parelli, met zoveel aanhangers, eigenlijk is het niet verwonderlijk dat sommige mensen het op een sekte vinden lijken. Maar net zoals Roos zegt; Zoveel positiefs...dat kán gewoon geen sekte zijn.
    Groetjes
    Ariane xxx

My Love Is Yours Alone , The Only True Love I've Ever Known.. When I'm Down U Pull Me Trough When Nothing Else Would Do ! ♥

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Anna noch ik ervaren Parelli als een sekte. Het tegenovergestelde juist. Keuze vrijheid. Oprechte interesse. Echt positive progressive. Immer op zoek naar kennis. Zaken die ik allemaal NIET associeer met een sekte.

Groetjes
    Roos
    Is dit niet wat alle sekteleden denken? Een goede sekteleider geeft net het gevoel dat je niet in een sekte zit.

Ik wil me hier zeker geen uitspraak doen over Parelli. Maar soms, heel soms krijg ik het gevoel dat Parelli op de grens balanseert
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mieke
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover

Groetjes
    Roos
    Is dit niet wat alle sekteleden denken? Een goede sekteleider geeft net het gevoel dat je niet in een sekte zit.

Ik wil me hier zeker geen uitspraak doen over Parelli. Maar soms, heel soms krijg ik het gevoel dat Parelli op de grens balanseert
    Mieke, ik heb een vraag.

Hoe into Parelli ben jij? Wat heb jij er ZELF echt van ervaren?
    Welke pakketten heb je? Op hoeveel cursus ben je geweest? Hoe vaak ben je bij een Parelli instructeur geweest?

Ik vind het nl. zo wonderlijk (lees=verbazing GEEN oordeel) dat jij soms het gevoel hebt dat Parelli op de grens balanceert terwijl je in mijn optiek heel erg weinig met Parelli te maken hebt.

Ik weet nog zo goed dat ik met Nicky op Parelli cursus was in Lunteren. Nicky had een equiplay stick. Eddy vond dat helemaal oke, heeft daar helemaal niks van gezegd. Eén van de mensen die in Lunteren op stal stond daar, vond het nodig daar een opmerking over te maken. Zij vond dat Nicky een Parelli stick moest hebben. Ja dan kan ik me voorstellen dat er een sekte gevoel ontstaat. Maar laat het nou niet Parelli (vertegenwoordigt door instructeur in deze) zijn die daar wat van vindt maar één van de studenten. (volgers zijn vaak fanatieker he ).
    www.innerfeeling.nl

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Roos.. ik denk dat je daar zomaar wel eens een kern te pakken kan hebben..
    Ik ervaar ook 'parelli zelf' niet zozeer als sekte. Ze geven wel degelijk aan wat zij denken dat goed is en waarschuwen een soort van voor als je het anders doet.. daar is in mijn ogen niets mis mee.. zou ff lekker worden als Parelli zou zeggen: "Ik denk dat het zo het beste is, maar helemaal zeker weten doe ik het niet, dus ga eerst maar eens bij de 'buren' vragen hoe zij dat doen"

Het 'fanatisme' komt voor mijn gevoel inderdaad meer bij sommige aanhangers vandaan. Mensen die zich 'blindstaren' op het programma. Van niks anders meer weten willen. Op elke vraag een 'parelli antwoord' hebben en al het andere 'telt niet' ... Een soort superoriteitsgevoel uitdragen t.o.v. mensen die dingen anders dan zij doen.
    Ik geloof niet dat wij hier op het forum dit soort mensen hebben. Onze eigen 'parelli-ster' Anna, lest notabene bij Florien de Graaf ...

Ja dat is toch ook zo. En Pat werkt samen met Walter Zettl, Graig Johnson (meervoudig wereld kampioen western), Karen Rohlf (voormalig grand prix dressuur), David O'Connor (oympisch kampioen eventing), enzovoort enzovoort.

Wij hebben hier les van o.a. Florien de Graaf. Berni Zimball lest bij Bent Branderup. Zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik vind het wel interessant om te lezen hoe Parelli door verschillende mensen ervaren wordt.
    www.innerfeeling.nl

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Een sekte vind ik ook behoorlijk wat overdreven..Dit is volgens mijn ogen veel meer iets uit het geloof en denkwijze die doorspelen in elk deeltje van hun leven.. Parelli houd zich ook helemaal niet gesloten wat veel sekses wel doen, Parelli vind ik juist heel open en wil alles aan iedereen laten zien.

Ik geloof niet dat alle mensen die de methode van Pat Parelli volgen niet meer openstaan voor andere methodes/manieren om de beste partner voor je paard te worden.. Ik geloof dat er zat zijn die ook een blik hebben geworpen op de methode van Chris Irwin, klassiek dressuur etc etc. om maar een voorbeeld te noemen. Ik weet ook zeker dat Parelli dit niet fout vind, of hun achter die methodes staan is wat anders.
    Ik geloof dat er nooit van uit hun kant is gezegd is dat dit fout is.

Tuurlijk zijn er mensen die er in mijn ogen een beetje in doorslaan, die niets meer van andere methodes willen weten, die voor niets anders meer openstaan dit is dan meer hun fout vind ik, niet van Parelli.
    Het jammerde van Parelli vind ik inderdaad dat het zo groot en massaal is geworden (dit misschien ook waarom mensen het als een sekte zien, ik vind dan meer dat het het commercieel moet noemen dan een sekte......) maar dat wil niet zeggen dat hun programma minder goed is geworden. Vanaf de andere kant bekeken zijn er wel veel meer mensen die leren hoe ze met hun paard KUNNEN omgaan.
    Ik vind het meer commercieel dan een sekte.. als het dan toch een naam moet krijgen...

Dit is hoe ik het ervaar, ik volg het Parelli Programma en volg ondertussen wekelijks centered riding lessen iets wat niet in Parelli Programma terug komt, maar ik geloof niet dat Parelli het zou afkeuren... en dan nog ook al zouden ze het wel afkeuren, als ik me er fijn bij voel en me paard ook dan is het toch goed..Daarom denk ik ook niet dat Parelli het af zou keuren daar gaat het toch immers om.. Dat de ruiter en het paard zich fijn voelt..

Dan ook ben ik het met Roos eens: Zoveel positiefs...dat kán gewoon geen sekte zijn...

Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Even voor de duidelijkheid, dat heb ik niet gezegd, . Ik quote even wat ik zei:

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Roos
    www.innerfeeling.nl

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Ook goed ongeveer/bijna het zelfde!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Heb even de definitie van het woord sekte opgezocht:

'Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.

De tweede betekenis is die van een nieuwe religieuze beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.

Sommige, wetenschappers, zoals Dr. Reender Kranenborg, vermijden de term sekte in de meeste gevallen, vanwege de negatieve connotaties van het woord en hij kiest ervoor om de term nieuwe religieuze beweging te gebruiken. Aan de andere kant is het in wetenschappelijke kringen volkomen aanvaard om te spreken over sekten van het hindoeïsme.

Sekten roepen wel eens oppositie en klachten van diverse kanten op. Volgens Anne Morelli, docente aan het "Institut d'histoire des religions" aan de ULB in België, neemt het bestrijden van sekten vaak dezelfde vorm aan als het 'sektarische' wat men in de religieuze groepen meent waar te nemen. Een derde betekenis van het woord 'sekte' duidt dan op een niet-religieuze groep mensen die gebonden door een idee (te) fanatiek actie voert.'

Jullie mogen zelf je conclusies trekken, maar ik denk dat zeggen dat Parelli een sekte is, niet juist is.
    Als savvyclub-lid ben ik nog altijd vrij te doen en te laten wat ik wil met mijn paard en als ik andere opleidingen wil volgen, wordt ik daar ook niet op terechtgewezen door 'Parelli'. Ik heb zelfs al les gehad van een Parelli instructeur (Ralf Heil) die de cursussen van Centered Riding aanprijst omdat die zo goed zijn...
    En we worden ook niet "verplicht om fanatiek aktie" te gaan voeren .
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten