Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: maaswijdte hooinet

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

maaswijdte hooinet

Hoi,
    Omdat Vash nu tot de paddock is "veroordeeld" met zijn hoefbevangenheid en op arm hooi staat heb ik van Marlous (GipsySpirit) als proef een hooinet te leen van hooinet.nl (een trailernet). Dat werkt echt superfijn, vullen is niet echt handig omdat ik hem in hun ruif heb "gemonteerd", maar het is een experiment. Los hooi in die open ruif gooien; dan waait er veel meer weg, ze eten het veel sneller op en er valt ook hooi áchter de ruif waar ze er niet bij kunnen. Met het dieet (ong. 3/4 baal per dag voor 2 paarden) wil ik dus graag dat ze er lang over doen en ze optimaal van het aanbod kunnen eten. Na een paar uur snapte Vash óók goed hoe dat móet, uit een hooinet eten , dat was de eerst een beetje een probleem....hij had steeds alleen de mazen tussen z'n tanden en dan was het "klap". Weer mis . Maar goed voorbeeld deed goed volgen, zijn meisje snapte het metéén en ook hij heeft nu de slag te pakken. Wil dus nu een grote bestellen die in de ruif past (de L). Maar die is er in 2 maaswijdtes, 6 en 4 1/2 cm. Volgens mij heeft het trailernet de maaswijdte 6.
    Wat denken jullie? Is eten uit een hooinet met maaswijdte 4 1/2 cm voor grote paarden een kwelling?? Wie heeft er ervaring mee?

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

Re: maaswijdte hooinet

Ik heb de hooinetten van hun met 6cm maaswijdte. Dat vind ik voor paarden en grotere ponies prima. Voor kleinere ponies lijkt 4 1/2 me ideaal, maar helaas dus geen ervaring met de kleinere maaswijdte.

Top, dat je plannetje gaat werken.

Ryan vond (in het begin) hooi eten uit een net van 6cm al een kwelling.
    Persoonlijk denk ik dat 4,5 cm te klein is voor paarden zoals Vash en zijn vriendinnetje.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Ja, dat denk ik stiekum ook. Eten moet geen kwelling zijn. De stalhouder vind het vullen van dit net niet handig, geeft niks, het ontbijt mikt hij het er zó in. Mijn stalgenootje heeft wel wat meer tijd ervoor en stopt de tweede lading er wel in. 's Avond wurm ik er zelf 3 of 4 dikke plakken in. Ik hoop straks met het grotere net, dat met 2 x daags vullen er altijd wat aanbod in de ruif zit. Verwacht (lees: hoop) dat dat wat makkelijker voor de SH te vullen is. Vooral in de nachten moeten ze niet om 24.00 al leeg zijn, dat is de voornaamste reden voor proberen met een net. Om zo hun 3/4 baal te verdelen voor ze over 24 uur. In de winter is het alleen voor overdag, dan staan ze 's nachts in de boxen.

Forum Meubilair Funnygirl's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    7

De grote netten vullen heel gemakkelijk. De stalhouder even de truuc met het stokje uitleggen en dan heeft hij er vast geen probleem mee.
    Bij ons zijn ze tegen een wand bevestigd en heb ik met ronde draadogen nog wat extra ophangpunten gemaakt.

Hallo!

Ik heb een groot hooinet (3 meter) met mazen van 4.5 cm en dit gaat prima. Ze worden er handig in. Een baaltje hooi eten ze in 24 uur op. (tink en shet)
    De mijne heb ik op de duitse ebay besteld, veel goedkoper en met een praktische sluiting.
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Ik ben ook een hooinet aan het zoeken met kleinere mazen, dan morsen ze niet zoveel. Als ik een stuk gereden heb ligt de halve inhoud van het hooinet op de grond.
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Als ik zie met hoeveel gemak ze na een paar dagen schransen uit het net met mazen van 6 cm, dan ben ik ook geneigd het wat lastiger te maken. Maar ze moeten niet verhongeren naast een gevuld hooinet. Dat de shet het eruit krijgt verbaast me niet , de tinker dat vind ik dan weer wat vegelijkbaarder. Ik ondersteun in deze barre tijden graag de NL economie, dus bestel 'm gewoon bij hooinet.nl .
    Ik hoop op nog meer reacties van kleinmazigen ?!

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Op de vorige stal hadden wij van die grote hooinetten van hooinet.nl, maar ik zou niet weten of ze 4,5 of 6 cm maaswijdte hadden..
    Ze (ook grote paarden) aten er wel dusdanig snel uit, dat een maatje kleiner denk ik geen kwaad had gekund.
    Zijn sowieso wel erg fijne en handige netten

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maroush
    Op de vorige stal hadden wij van die grote hooinetten van hooinet.nl, maar ik zou niet weten of ze 4,5 of 6 cm maaswijdte hadden..
    Zou je er nog achter kunnen komen denk je??

http://www.loewers-heu.net/

Voor de mensen die hun eigen portomonee ondersteunen, ipv de NL economie

Vooral de grotere netten zijn voordeliger.

En geloof me, ze hebben absoluut geen honger, frustratie of iets dergelijks. Ze eten gewoon langer en gelijkmatiger verdeeld over de dag.
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Dat laatste dát wil ik inderdaad graag bereiken voor ze.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sindy11
    En geloof me, ze hebben absoluut geen honger, frustratie of iets dergelijks. Ze eten gewoon langer en gelijkmatiger verdeeld over de dag.
    Denk wel dat dit per paard verschilt, die van mij was echt boos op zijn 6cm net. (maaien, schrapen de hele trucendoos ging open)
    Wil niet weten wat er was gebeurd als ik een hooinet van 4 cm had gekocht.
    "In all things it is better to hope than to despair."
    Johann Wolfgang Van Goethe

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Zou je er nog achter kunnen komen denk je??
    Ik zal even iemand vragen, maar ik weet niet hoe snel zij me antwoord kan geven

Niet meer van toepassing
    Laatst gewijzigd door Cindy; 10-02-20 om 13:43.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten