Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

  1. #1
    Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009
    Locatie
    België
    Berichten
    455

    Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    heey,

    Hoe komt het dat als je zowel met bit als zonder contact neemt, en ondertussen goed met je benen werkt het paard naar de teugel gaat zoeken en laag komt? Dit is toch niet natuurlijk waarom doen ze dat dan. En waarom doet het ene paard het meteen en het andere na lang werken? Ik was gistere op mijn welsh pony aan het rijden met touwhalster en zonder dat ik expres iets doe komt ze naar beneden(ik kan haar er wel niet lang inhouden) en ik vond het zo raar en vroeg me af waarom ze dit uit hunzelf gaan doen?

    Fien
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

  2. #2

    Re: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    Een paard zoekt vaak naar de teugel omdat het dode gewicht van het zadel en het levende gewicht van de ruiter hem uit balans brengt. Ook zijn paarden van nature gemaakt om rechtuit te gaan, rij je dus veel wendingen en zijgangen zal het paard de teugel opzoeken voor steun.

    Bij dressuur zie ik het altijd als dansen: het gaat om postuur en houding. Twee dansers hebben steun aan elkaar en kunnen zo harmonieus hun passen uitvoeren. Als één danser geen goede houding heeft gaat het dansen moeilijk omdat de andere geen steun kan vinden.

    Contact en het zoeken van de teugel hoeft dus niet slecht te zijn: een paard kan ook gewoon om meer directie van de ruiter vragen dmv teugelcontact. Zo kunnen jullie samen preciezer te werk gaan. Deze manier van teugel zoeken is het 'aan de teugel gaan'. De andere manier komt voort uit onbalans, waarbij de ruiter het paard eerst moet leren om in zelfhouding te lopen en z'n lijf goed te gebruiken.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  3. #3
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    Naa mijn idee "zoeken" ze niet naar de teugel, die heeft er niet zoveel mee te maken. Op het moment dat het paard actief is, ontspannen en in balans loopt, laat het vanzelf z'n hoofd zakken.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  4. #4

    Re: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    Ik heb het niet over het hoofd laten zakken, maar over het zoeken naar contact aan de voorkant. Het hoofd laten zakken is nog een hele stap verder en heeft meer te maken met het 'dansen'.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  5. #5
    Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    utrecht
    Berichten
    2.129
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    sorry, ik regeerde op de TS. Jouw post had ik nog niet gezien.

    Vind je het trouwens dan positief dat een paard steun zoekt aan de voorkant?
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

  6. #6

    Re: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    dat hangt er helemaal vanaf in wat voor zin en in welk stadium van de opleiding het paard is. Meestal begin ik met grondwerk en longeren waardoor het paard onbelast al een goede zelfhouding krijgt en tevens spiermassa opbouwd waardoor het later beter in staat is de ruiter te dragen (middels grondwerk en AC werken aan de hand).

    Verder is het een kwestie van goede timing en 'prior and proper preparation'. Goede zelfhouding onder de ruiter is een vaardigheid die een paard moet leren en daarbij is timing van de berijder natuurlijk alles en ook de voorbereidende oefeningen tellen mee. Dit geldt zowel voor groene paarden als verreden paarden. Bij een goede ruiter is verkeerd contact (hangen, achter de teugel etc.) meestal snel verholpen.

    steun zoeken is niet goed (ik lees dat als 'hangen'), contact zoeken wel. Dat zijn echt twee totaal verschillende dingen.

    Zelfhouding van het paard kun je goed testen als je freestyle rijdt (zonder contact).
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

  7. #7
    Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009
    Locatie
    België
    Berichten
    455

    Re: Waarom zoekt een paard naar de teugel?

    Bedankt voor jullie antwoorden !! Ik en mijn pony rijden maar af en toe omdat ik er stilaan te groot voor wordt doen we heel veel grndwerk
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •