Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: Mok en de beste behandeling daarvan

  1. #16
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Hoi,

    hoe is het nou bij jullie met de mok?
    Ik heb vorige week vrijdag de (reguliere) dierenarts er bij gehaald omdat het been begon op te lopen en ik zou dat weekend weg gaan.
    Ik heb toen mokwater gehad en het advies om eerst zoveel mogelijk korsten er af te halen, te wassen met betadine en dan de mokwater er op te doen. Geheel tegen mijn principes in dus , maar ik was bang dat het been nog verder op zou lopen in de tijd dat ik weg was.

    De dierenarts vertelde dat ze de laatste tijd veel paarden met mok hadden, terwijl je dat dus eigenlijk in deze droge periode niet zou verwachten. Ook leek het of veel middeltjes die voorheen werkten, het nu niet meer deden.
    Dat blijkt mij dus ook het geval, eerst de Sudocrem en later de Cure-moke en Calendula-emulsie bleken niet afdoende.

    Op dit moment is ze nog steeds niet mok-vrij .
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  2. #17
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Pfff, ook Aramis is nog steeds niet verlost van de mok.
    Eerst leek het beter te worden en dan ben ik terug gaan werken. Wat betekende dat ik niet meer elke dag kon smeren. Ondertussen is het alweer terug een beetje erger. Nog steeds niet zo erg als in het begin maar het lijkt wel terug te komen.

    Ik wil de da eigenlijk niet bellen want die sprak over dan (kan niet op naam komen) dat sterke spul in te spuiten. Aaah, ik weet niet meer hoe het heet...

    Nou ja, dat zie ik echt niet zitten en nu weet ik het dus even niet meer.

  3. #18
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door skey
    Ik wil de da eigenlijk niet bellen want die sprak over dan (kan niet op naam komen) dat sterke spul in te spuiten. Aaah, ik weet niet meer hoe het heet...
    Inspuiten? Cortiso-nogwat? Heftig!
    Kun je geen andere arts raadplegen?

    Ik ga nou zink-zwavel pasta proberen en mijn holistische arts stuurt me druppels toe. Ik hou je op de hoogte!

    Ik ben dus ondertussen al van voer veranderd. Zij staat niet meer op de PAVO maar op D&H Leisure mix en dat maakt dus zo te zien nog niets uit.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  4. #19
    Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Locatie
    Aarschot / België
    Leeftijd
    41
    Berichten
    6.498

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Ja dat was het ook weer. Cortisonen.... Vind ik maar niets.
    Tjonge, die mok, ik had niet verwacht dat het zo moeilijk wge te krijgen zou zijn.

  5. #20
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door bikkel16
    Anoek heeft erge last van mok doordat ze sokken aan haar benen heeft. 80% van de mok wordt veroorzaakt door schurftmijt en 20% door vocht en andere omstandigheden.
    Ik was m'n paarden elke 3 weken met sebcil om de schurftmijten te bestrijden (die zich lekker voelen in de sokken) en smeer op de plekken dogexzema (kan voor de precieze spelling zodadelijk even kijken. Dit is bij Anoek het enige middel dat werkt.
    Ieder paard is echter anders en je zult moeten testen wat helpt bij aramis.

    Succes.
    Marleen
    Ik ben het niet eens met de 80-20 verhouding. Je zal het niet zo bedoelen misschien, maar het staat er alsof het een wetenschappelijkbewezen iets is.. en volgens mij is dat pertinent NIET zo.
    Het is al langer bekend dat er heel veel verschillende soorten mok zijn met dito verschillende oorzaken.
    Vocht, gore modder(waar andere paarden in staan die ook mok hebben), schurftmijt zijn de meest bekende, maar ik ga zéker ook met Trea en de anderen mee, die zeggen dat mok óók beinvloed wordt van binnenuit. Voeding en aanleg lijken hier een rol bij te spelen.
    Vet houden zou kunnen helpen om vocht geen kans te geven, al kan ik me voorstellen dat nu in dit droge seizoen niet je grootste zorg zijn.
    Kijken naar voeding en reiniging zou ik zéker doen.
    Verder is het uikijken geblazen met hydrocortison. Dit kán een korte termijn oplossing zijn, bij ernstige mok en paarden die daar veel last van hebben. Het is echter symptoombestrijding (net als smeren met andere middeltjes m.i. ), is belastend voor een paardenlijf en kan zelf juist zorgen voor een dunnere en kwetsbare huid!!

  6. #21
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006
    Locatie
    Uitgeest
    Berichten
    649

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Diesel heeft vorig jaar ook ineens mok gekregen. Zelfde voeding, zelfde huisvesting.. geen idee hoe t komt.

    Ik heb ook heel veel dingen gebruikt, maar ik heb een uiterst goedkoop middel wat perfect werkt!!

    Je gaat naar de etos/drogist en bestelt een pot zwavelbloempoeder (kost 5euro voor een grote pot, waar je zeker een maand mee doet). Dat poeder meng je met zonnebloemolie, zodat je een lekker smeersel hebt. Elke dag goed dik erop smeren, liefst als de benen droog zijn (vuil er even afborstelen met zachte borstel en smeren maar). Binnen een paar dagen is de mok weg, enigste wat jammer is: ik moet blijven smeren om het weg te houden. De olie werkt super tegen de modder en regen. Als ik het echt dik smeer dan komt zelfs de modder er niet door.

    Tip: die sierraden af of smeer met handschoenen. Door de olie krijg je je handen niet echt gewassen en de zwavel lost zilver op, dus je sieraden worden zwart en zijn niet meer zilver te krijgen.

  7. #22

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Ik houd niet van corticoiciden en iedere afgeleide daarvan maar dat is geheel persoonlijk. In laten spuiten is wel het laatste wat ik zou doen.

    Twister had in het begin hele erge mok. Ik heb alleen de bovenkorstjes er af gehaald en voor de rest gewoon gelaten. Ik houd van weinig doen. Zeker niet schrubben, betadine, water, etc. Man man, de kans dat er vuil in komt is m.i. veel groter dan dat je het schoon maakt. Al dat gepiel altijd.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  8. #23
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Locatie
    Zaanstreek
    Leeftijd
    53
    Berichten
    364

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Pocalover
    Twister had in het begin hele erge mok. Ik heb alleen de bovenkorstjes er af gehaald en voor de rest gewoon gelaten. Ik houd van weinig doen. Zeker niet schrubben, betadine, water, etc. Man man, de kans dat er vuil in komt is m.i. veel groter dan dat je het schoon maakt. Al dat gepiel altijd.
    En nou is het weg?

    Ik ben het helemaal met je eens hoor. Ik heb dan ook lange tijd niets gedaan. Ze heeft heel lang een klein puntje gehad.
    Op gegeven moment bedacht ik me dat ik er wel eens Sudocrem op kon smeren, omdat dat in het verleden altijd wel hielp.
    En sindsdien is dus het hek van de dam .
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

  9. #24
    Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Ermelo
    Leeftijd
    41
    Berichten
    2.875

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Ik geloof ook dat mok van binnenuit komt, je voeding aanpassen,reiningingskuur en verder er niet teveel aan zitten zou ik zeggen.
    Allerlei smeersels zorgen ervoor dat je de mok tijdelijk 'oplost', soms komt het na een tijd weer terug, of het komt er uit in een andere vorm (onstekingen van de huid,traanogen,enz) Je lost het onderliggende probleem niet op, smeersels zijn altijd symptoombestrijdingen.
    Hydrocortiderm of corticosteroiden zou ik al helemaal niet doen Das bijna nog schadelijker dan de kwaal zou ik zeggen....
    Today is a perfect day to start living your dreams!

  10. #25
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Ook mijn paard en zijn weidemaatje hadden opeens mok deze zomer, midden in de droge periode ..... Advies da was 2 maal daags (!?!?!) wassen met betadine shampoo ( scrub was absoluut niet goed ) en daarna insmeren met mokzalf van de da. Hmmm dat deed erg weinig. De sudocreme gemengd met calendula deed meer.
    Nu sinds 10 dagen zinkzwavelpasta, doet ook niet echt heel veel. Eerst moeten die dikke korsten weg ( denk ik ), dus nu toch maar weer aan de sudocreme... Als de korsten weg zijn dan zinkzwavelpasta erop.

    Oorzaak van de zomermok ? Verbranding van de kootholtes ???? Maar waarom dan niet andere jaren ook deze klachten ??

  11. #26
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Maris, Wat eten ze in de zomer anders dan in de winter?

  12. #27
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Ja, natuurlijk gras ipv hooi.
    MAAR dat is iedere zomer zo, en mijn paard heeft nog nooit eerder mok gehad ( weidemaatje ook niet ) ....... Waarom dan deze zomer wel ?

  13. #28

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Ja, natuurlijk gras ipv hooi.
    MAAR dat is iedere zomer zo, en mijn paard heeft nog nooit eerder mok gehad ( weidemaatje ook niet ) ....... Waarom dan deze zomer wel ?
    Ik geloof dat het gras dit jaar véél te groen is. Mijn dochters paard was nog nooit te dik en daardoor spierbevangen, dit jaar ineens wel. Haar weidemaatje moesten we vorig jaar nog bijvoeren omdat hij afviel, dit jaar staat hij moddervet.

  14. #29
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Sultan had een paar weken geleden ineens ook mok.. maar met de mokzalf van Brugman was het zo over eigenlijk. (nu heeft ie nog een beetje last aan 1 achtervoetje) Terwijl je dat eigenlijk meerdere malen per dag moet insmeren, en ik het niet eens elke dag deed.
    (http://www.depaardendrogist.nl/index...roductID=38856)
    A lot of people talk to horses, not many listen

  15. #30
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: Mok en de beste behandeling daarvan

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maris
    Ja, natuurlijk gras ipv hooi.
    MAAR dat is iedere zomer zo, en mijn paard heeft nog nooit eerder mok gehad ( weidemaatje ook niet ) ....... Waarom dan deze zomer wel ?
    Ik geloof dat het gras dit jaar véél te groen is. Mijn dochters paard was nog nooit te dik en daardoor spierbevangen, dit jaar ineens wel. Haar weidemaatje moesten we vorig jaar nog bijvoeren omdat hij afviel, dit jaar staat hij moddervet.
    Hier juist veel te weinig gras ! Er is al bijna 2 maanden weinig regen gevallen. De bodem is gescheurd en het gras groeit echt amper. Dus wij voeren nu al 1,5 maand ruim hooi bij.

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •