Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Pony plots zomer eczeem en korstjes aan benen?

Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Pony plots zomer eczeem en korstjes aan benen?

Hoi,

Het gaat hier over Twister. Hij is een pony met altijd een mooie bos manen, tot een maand geleden.
    In de streek waar wij wonen zijn er ongelooflijk veel muggen. Onze paarden zijn dan ook goed ingepakt tegen dazen en muggen. Twee van de vier paarden dragen eczeemdekens omdat zij zomer eczeem hebben. De ijslander heeft licht eczeem, onze merrie heeft dit al haar hele leven vrij erg, maar met het deken houden we dit eigenlijk heel goed onder controle.

Nu vorige maand had Twister plots een heel stuk haar weggeschuurd. Zo erg, dat het één open wonde was die heel veel pijn deed. De rest van zijn manen sneuvelde nadien ook. Hij had al een vliegendeken op, maar kreeg daarna ook een eczeemdeken. Nu, Twister is 14 jaar, en ik heb hem al vanaf zijn 3 jaar, en dit heb ik nog nooit gezien bij hem.
    Vandaag ontdekte ik ook korstjes op alle 4 zijn benen, tussen koot en knie, op verschillende plaatsen. Als ik het eraf pruts, (want het hangt vrij los) komt er wat vocht uit. Ook kriebelt het, want daar krabt hij ook.

Zouden jullie een idee hebben waar dit zo plots vandaan komt?
    Ik denk heel sterk dat het iets van binnen uit is. Zijn huid reageert zo sterk, dit is niet normaal.
    Zijn eten is als de rest van de paarden: zij staan op strookbegrazing en verder niets. Dus een kort gegeten stuk grasland en iedere dag een stukje vers gras. Dit omdat alle 4 onze paarden nogal snel dik worden. Ook Twister is een dikkertje nu (ik ben een maand weg geweest) en nu ben ik terug met hem aan het werk gegaan (vrijheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk)

Hij werkt graag, is heel enthousiast, maar toch maak ik me zorgen. Na zoveel jaar, zo schuren plots? En dan die korstjes?
    Weten jullie iets af van : 'hem van binnenuit reinigen' klinkt wat raar, maar ik had al dingen gelezen van organen die mogelijk niet genoeg afvalstoffen kunnen verwerken, waardoor de huid heel veel te verwerken krijgt enz.
    Wat zou ik hem kunnen geven? Wie zou ik om advies kunnen vragen? (ik woon in België)
    Alvast bedankt!

Veel groetjes, Dorien

Re: Pony plots zomer eczeem en korstjes aan benen?

Enige wat ik kan vertellen dat zomer eczeem niet aan leeftijd is gebonden..
    en is tegenwoordig echt onvoorspelbaar waarom zoveel paarden het krijgen, misschien keer een bloed onderzoek laten doen, want ook overigens heel vaak is het geen zomer eczeem maar soort van schimmel of iets anders.

Kan mijt zijn, google maar eens op mijt en kijk of de symptomen kloppen. Verder huidmonster door de DA laten nemen om te kijken of het mijt is en zo niet wat wel. Bloedonderzoek is ook een goede. Als dat allemaal uitgesloten is, kan het idd ZE zijn. Om je paard van binnenuit te reinigen kan je drainagecompositum van de Groene Os gebruiken of groene leem inwendig. Is iig in Nederland te verkrijgen voor als het in Belgie niet verkrijgbaar is. En ja, zomereczeem kan zomaar ontstaan op elke leeftijd!

Dorien, dit kan best aan de voeding liggen. Zoals jij het doet deed ik het ook altijd (kaal stuk en dmv rantsoendraadje bijgeven) maar het kaalgegeten stuk groeit wel door en dat is extra hard gegaan de laatste twee weken door de droge periode daarvoor; door de langere periode met droogte en de regenval daarna gaat het gras weer extra groeien, sowieso al in deze periode- en de kortgegeten grasstengels bevatten al meer fructaan (=NSK) dan langer gras; nu wordt dat nog meer. Heel moeilijk en vervelend, ik dacht ook dat het een goede oplossing was maar nu ze de hele dag op een grote paddock staan waar ze langs de kanten iets kunnen knabbelen en 's ochtends (ivm het fructaangehalte) een uurtje in de wei komen gaat het heel goed. Als je ook de faciliteiten hebt (=paddock) om dit uit te proberen is dat de makkelijkste manier om uit te sluiten of het aan het gras ligt, er worden toch best veel kwalen veroorzaakt door (de wisselende samenstelling van) gras, zoals zomereczeem, spierbevangenheid en hoefbevangenheid.
    Succes!
    Don't make or teach assumptions

Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Dank je wel voor de reacties allemaal!
    Ja ik weet, ZE is niet leeftijds gebonden, maar zo plots en zo heftig, het leek zelfs meer op een allergische reactie (wij hadden itch-stop zalf op kleine wondjes aan zijn manen gesmeerd, en de volgende dag had hij heel die wonde geschuurd, hij heeft nadien nooit meer die zalf opgekregen want hij lijkt daar toch een vreemde reactie op te krijgen)

Ook zijn staart schuurt hij amper, het zijn echt zijn manen.
    Ik heb wat opgezocht en denk niet dat het mijt is, wat ik wel graag wil bestellen is dat drainagecompositum van de Groene Os. Ik denk niet dat ik daar veel verkeerd mee kan doen.

Jenniferjcristina, bedankt voor je uitleg! De voedingswaarde in het gras kan inderdaad een grote oorzaak zijn van veel ziekten. Dit plotse schuren van hem is wel begonnen begin augustus, toen was het ook het ergste. Nu eigenlijk heel wat minder en begint er ook terug haar te groeien. (maar ik ben een hele maand weg geweest en mama had er wel een eczeemdeken voor gekocht maar ik wil dit toch wat verder uitpluizen want dat alleen is de oplossing niet)
    Nu, de mogelijkheid om ze op een paddock te houden, dat gaat niet echt. De paarden staan hier dan wel aan huis, maar ik heb een papa die nogal met 'boeren verstand' denkt, of hoe zeg je dat. En die zal dat nooit goedvinden de paarden hier op de paddock te houden ...

Nu ben ik heel benieuwd of dat drainage compositum iets gaat veranderen. Twister is ondertussen al terug wat afgevallen en ziet er al beter uit. De korstjes heb ik met een zalf behandeld en die zijn ook proper aan het weggaan.
    Ik houd jullie op de hoogte.
    Groetjes!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Als het niet open is ---> klitwortel lotion wil best vaak werken tegen de jeuk !! Gewoon te koop ( in nederland in ieder geval ) bij de drogist.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Drainage composium vindt ik fijnspul, gebruik het ook de hele zomer door in onderhoudsdosering waardoor ik de jeuk voor Whoopie hanteerbaar houd, het ontlast de lever vooral.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Bladwijzers

Forum Rechten