Hoi,
Het gaat hier over Twister. Hij is een pony met altijd een mooie bos manen, tot een maand geleden.
In de streek waar wij wonen zijn er ongelooflijk veel muggen. Onze paarden zijn dan ook goed ingepakt tegen dazen en muggen. Twee van de vier paarden dragen eczeemdekens omdat zij zomer eczeem hebben. De ijslander heeft licht eczeem, onze merrie heeft dit al haar hele leven vrij erg, maar met het deken houden we dit eigenlijk heel goed onder controle.
Nu vorige maand had Twister plots een heel stuk haar weggeschuurd. Zo erg, dat het één open wonde was die heel veel pijn deed. De rest van zijn manen sneuvelde nadien ook. Hij had al een vliegendeken op, maar kreeg daarna ook een eczeemdeken. Nu, Twister is 14 jaar, en ik heb hem al vanaf zijn 3 jaar, en dit heb ik nog nooit gezien bij hem.
Vandaag ontdekte ik ook korstjes op alle 4 zijn benen, tussen koot en knie, op verschillende plaatsen. Als ik het eraf pruts, (want het hangt vrij los) komt er wat vocht uit. Ook kriebelt het, want daar krabt hij ook.
Zouden jullie een idee hebben waar dit zo plots vandaan komt?
Ik denk heel sterk dat het iets van binnen uit is. Zijn huid reageert zo sterk, dit is niet normaal.
Zijn eten is als de rest van de paarden: zij staan op strookbegrazing en verder niets. Dus een kort gegeten stuk grasland en iedere dag een stukje vers gras. Dit omdat alle 4 onze paarden nogal snel dik worden. Ook Twister is een dikkertje nu (ik ben een maand weg geweest) en nu ben ik terug met hem aan het werk gegaan (vrijheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk)
Hij werkt graag, is heel enthousiast, maar toch maak ik me zorgen. Na zoveel jaar, zo schuren plots? En dan die korstjes?
Weten jullie iets af van : 'hem van binnenuit reinigen' klinkt wat raar, maar ik had al dingen gelezen van organen die mogelijk niet genoeg afvalstoffen kunnen verwerken, waardoor de huid heel veel te verwerken krijgt enz.
Wat zou ik hem kunnen geven? Wie zou ik om advies kunnen vragen? (ik woon in België)
Alvast bedankt!
Veel groetjes, Dorien
Bladwijzers