Gisteren viel me op dat Aramis veel 'bobeltjes' had aan zijn voeten. na even checken bleek dit aan zijn vier voeten zo te zijn. Alleen de onderkant en hier en daar een korstje iets hoger op de koot.
Vandaag moest de DA langskomen voor een enting en hij heeft dit nagekeken. Zoals ik al dacht en vreesde blijkt het mok te zijn.
Mijn intuïtie volgende denk ik dat ik best ook een reiningingskuur bijgeef boven op de gewone verzorging. Jammer genoeg moet ik nu eerst 3 weken wachten want de kuur verwijderd alle afvalstoffen uit het lichaam waaronder de enting die hij vandaag kreeg. Jammer want hoe sneller ik hiermee zou kunnen beginnen hoe beter lijkt me.
Met silsterk (silverlinde) ga ik al wel beginnen, dat kan volgens mij niet veel kwaad.
Ik moet van de DA alle korstjes zo goed als mogelijk verwijderen, daarna bethadine smeren en dit even laten uitdrogen. Dan zinkzalf erop.
Ik heb het internet daarnet afgestruind en blijkbaar hebben we nog geluk. Mok is er in vele vormen en door vele oorzaken. Vaak manken paarden en hebben ze pijn of op zijn minst last hiervan.
Dit lijkt Aramis allemaal niet te hebben. Gelukkig. Maar ik vroeg me af of iemand er ervaring mee heeft en misschien zou kunnen zeggen wat een goed middel is tegen mok.
Ik heb ook al bedacht dat als het niet snel beter wordt met deze behandeling dat ik bloed wil laten trekken. Ik weet niet waarom maar volgens mijn gevoel komt het van binnen uit...Weet iemand hier iets van?
Ik kon al iets vinden van de lever maar niet echt concrete info daarbij.
Bladwijzers