Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

  1. #16

    Re: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

    Als je hem terug met bit zou willen beleren zou ik dat eerst aan de longe doen met eventueel losse bijzets eraan dat hij zijn rug niet wegduwt.
    Hij moet leren dat een bit een hulpmiddel is en geen machtmiddel om hem te stoppen of te ambeteren.

    Maar waarom probeer je niet zonder te mennen als hij er echt zo een hekel aan heeft?
    Heb hier geen ervaring mee maar er zijn wel een aantal mensen die zonder bit mennen, denk ook wel dat mogelijk.

  2. #17

    Re: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

    @muiske: dat snap ik niet? Bijzet gebruiken om te laten merken dat een bit geen machtmiddel is of om te ambeteren?

    Volgens mij doe je dan juist het tegenovergestelde.

    Ja, je kan natuurlijk altijd gewoon een bit erin hangen, die dan vast zetten en net zo lang wachten totdat het paard daar geen reactie meer op geeft. Dat doe je volgens mij alleen als je niet beter weet...of je niet wil verdiepen in een meer vriendelijke oplossing
    Sindii, voor Mens en Paard

    http://www.sindii.nl

  3. #18

    Re: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dekoezegtboe
    marleen: mijn vriend en ik gaan allebei ons koetsiersbewijs halen vind ik wel zo fijn
    heel verstandig besluit als je nog geen ervaring hebt met mennen. Al het voorbereidend werk kan je heel goed zelf doen.
    het werken met lange lijnen, daarna tuig er op en weer met lange lijnen werken, daarna een sleepje maken met een autoband zodat je paard leert dat er strengen naast zijn benen zitten en daar niet bang voor hoeft te zijn.
    Als je een kar hebt, laat hem daar ook vast aan wennen.loop er eens omheen, zet hem eens tussen de bomen, zonder vast te zetten oid.
    gewoon voor het gewennen aan.
    Dan hoeft degene die je komt helpen niet veel meer te doen aan deze "spannende" voorbereidende werkzaamheden.
    enkel je paard nog wegwijs te maken in de nieuwe signalen en het daadwerkelijk trekken van de kar.

    je bent welkom hoor, mijn shetty doet alles kreeg laatst weer te horen hoe licht hij op de signalen reageerde. Je kan dan ook zelf aan de leidsels als je wilt.
    ik zoek dan een veilige plaats op om te oefenen zodat je niet hoeft te stressen. Want een hoe klein ook ze kunnen best pittig zijn

  4. #19

    Re: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sindy11
    @muiske: dat snap ik niet? Bijzet gebruiken om te laten merken dat een bit geen machtmiddel is of om te ambeteren?

    Volgens mij doe je dan juist het tegenovergestelde.

    Ja, je kan natuurlijk altijd gewoon een bit erin hangen, die dan vast zetten en net zo lang wachten totdat het paard daar geen reactie meer op geeft. Dat doe je volgens mij alleen als je niet beter weet...of je niet wil verdiepen in een meer vriendelijke oplossing
    Zal mijn mening moeten herzien ,
    laat ons zeggen dat meer uit ontwetendheid is.
    Heb dat al vaak gehoord hier in omstreken bij jonge paarden die m'n zadelmak maakt.
    Dat ze zo het best wennen...

    ik longeer mijn paardjes met bijzets maar wel te verstaan zonder bit, al eerdere foto in m'n trainingsdagboeken.

    Ik zie veel ontspannen foto's bij het longeren met cordeo maar het paard loopt totaal uiteen en denk ik ook niet goed te vinden voor zijn ruggebruik.

    Nuja daar ging het niet over,

    heb niet echt een idee, mss bitje insteken maar op neusriem rijden zodat hij rustig kan wennen aan het bit zonder dat hij gestoord wordt in de mond?

  5. #20

    Re: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

    eten onder het bit houden in de mond steken en dan het eten geven (bv. krachtvoer)
    @ Muiske, zo heeft thomas het toch gedaan.

    En kijk naar safran die doet zen mond al open als je het bit voor hem houd.

    En inderdaad gewoon eerst wat op de neus rijden en dat bit gewoon al weer wat in de mond laten hangen kan geen kwaad.
    En dan stap voor stap weer wat opnemen. Mediakan (of hoe je het ook schrijft)
    kun je bv. gebruiken.

    Liefs Florrtje

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •