Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

Snowdon heeft geen al te beste ervaring met het bit.
    bij de stal waar hij vandaan komt is hij uiteraard gewoon met bit beleerd maar hij heeft er echt een hekel aan. als hij iets zag wat op een hoofdstel leek was hij al weg, net als met het zadel in het begin.

Op vakantie zijn mijn vriend en ik in aanraking gekomen met de mensport en samen willen we nu snow voor de kar (laten) beleren. Dan is het verstandiger om een bit in te doen.
    we willen hem wel laten beleren door iemand in de buurt zodat ik er bij kan zijn en weet wat er gebeurd met hem. Maar nu wil ik hem zelf aan het bit laten wennen zodat dat in iedergeval goed en rustig gebeurd. maar hoe is de vraag.

wie heeft er suggesties en ervaring hiermee?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Re: een paard opnieuw latten wennen aan het bit?

Ik zou het aanpakken zoals Parelli het doet: hoofd netjes naar beneden vragen en zorgen dat ze het hoofd daar kunnen houden. Dan met behulp van een savvy string zorgen dat ze wennen aan het 'hoofdstel omdoen'. Je doet dus alsof de savvy string je hoofdstel + bit is. Rustig in doen en weer uit doen (hoofd laag dan klappert het 'bit' niet tegen de tanden), totdat je paard daaraan gewend is. En dan tijdens het spelen de savvy string inhouden. Totdat je paard daaraan gewend is...dan pas met het echte hoofdstel + bit aan komen en op dezelfde manier beginnen als met savvy string
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

Re: een paard opnieuw laten wennen aan het bit?

is er ergens meer info van parelli? hoe hij dat doet... een filmpje of in een pakket?
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Liesbet heeft altijd gemend zonder bit!!!! Ik denk dat ze nu even op vakantie is maar je kan haar ervaring hiermee altijd wel vragen, denk ik.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

zoals alles wat naar is en leuk moet worden!
    1. desensitizatie
    2. counterconditionering

Dus: maak hem 'ongevoelig' voor de aanwezigheid van het bit (dan bedoel ik dus in eerste instantie in zijn nabijheid, niet in zijn mond )
    Approach en retreat, gewoon het hoofdstel ergens ophangen, het bij je hebben wanneer je gaat poetsen maar niet gebruiken, hem ermee aaien etcetc.
    Daarna: draai zijn associatie om van 'naar' naar 'leuk'. voer hem in aanwezigheid van het bit, laat hem het aanraken voor een snoepje, opeten (steeds een beetje langer) voor een snoepje etc etc

Succes!

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

elise, dank u, daar had ik zelf ook aan kunnen denken maar vanaf vandaag gaat het hoofdstel met bit overal mee naar toe

Inge, er is hier niemand in de buurt die een paard wil beleren zonder bit. een hoop dingen kan ik natuurlijk zelf zonder bit maar het echt voor de kar wil ik laten doen... en niemand durft dat aan (voorzover ik gevonden heb)

Sirius van Anna had ook de pest aan het bit. Anna gaf iedere keer een wortel uit de hand waar ook het bit in zat. Nu pakt Sirius het bit met plezier op.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door dekoezegtboe
    is er ergens meer info van parelli? hoe hij dat doet... een filmpje of in een pakket?
    Volgens mij level 2: bridling with savvy (geen idee welke dvd het precies is)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Pas op als hij op met het feit is dat hij een bit in zijn mond heeft dat hij zich er niet op vast gaat zetten door zijn ervaringen van vroeger. Ik zou beginnen met eerst zorgen dat hij ok is op een bit in zijn buurt en wat hier verder al is gezegd, eten kan ook zeker helpen. Echter ben je er niet met het feit dat hij het zo inhapt.

Zelf ben ik erg voor hoe Phillippe Karl met het bit begint. Als je het in doet, later, hem vragen zijn mond te openen met het bit. Dit kan je met het bit doen. En dan druk zetten naar de bovenkant van zijn mondhoek, dan kan je hem niet bezeren. Het is de bedoeling dat de kaak de hele tijd ontspannen is. Ik zou dit eerst regalmtig kort op de gornd oefenen en meteen releasen. Later bouw je hierop voort en dat is in dit geval niet jouw doel, maar ik denk dat het zeker ook hierbij kan helpen.

Succes!

meid weet waar je aan begint als het bit zo erg was voor hem. Voor de kar is je inwerking vaak nog harder dan je onder het zadel doet. Dit komt mede omdat de leidsel afstand vele malen groter is. En je handen ook eigenlijk het meeste doen. Tuurlijk heb je de zweep en je stem nog, maar geen benen en gewichtshulpen meer.
    Dus als hij zo bang is voor het bit dan is de kar, met bit, naw niet echt direct een veilige oplossing.

maar je hebt gelijk er zijn heeeeeel weinig mensen die paarden bitloos voor de kar willen beleren. Terwijl dit geen verschil maakt. Maar in deze wereld is het nog moeilijker door heen te komen dan de dressuur wereld.
    Ik ken wel diverse mensen die bitloos mennen maar niet bij jouw in de buurt wonen. Helaas ikzelf ook niet. Ik men al jaren bitloos met veel plezier.
    En help mensen hier in de buurt ook met bitloos voor de wagen zetten.

Pas wel op wie je je paard laat beleren, zorg dat dit iemand is met heel veel beleid gezien zijn verleden. Ga niet over 1 nacht ijs maar neem de tijd voor het zoeken. Vraag of je eens mag mee rijden om te zien hoe hij of zij het aanpakt en of die stijl bij je past. En kan je zelf ook meteen ervaringen opdoen.

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

inger: ja ik weet het, daarom ben ik al een jaar aan het twijfelen hoe of wat. Nu blijkt dat mijn vriend mennen ook zo leuk vind ga ik het toch proberen. Vandaar dat ik het bit ding zelf wil doen. en het is ook niet zo dat hij er morgen voor moet staan ik neem alle tijd en als blijkt dat hij echt geen bit in wil dan niet... wat wij willen gaat echt niet tekoste van snowdon. maar ik heb goede hoop dat het met het bit ook wel goed komt, hij reageerde ook zo op het zadel toen hij net bij mij was.... en dat is nu ook helemaal anders gelukkig! met veel gedult en take the time it takes!

Ik zou wel een keer bij je langs willen komen om te kijken naar het bitloosmennen. voor meer informatie...

Ja ik ben ook best huiverig om snowdon weg te bregnen om te laten beleren. een stalgenootje van mij heeft haar Arabier laten beleren door iemand van haar oude stal, ze mocht er altijd bij zijn enzo....

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    49

Ik heb Anoek zelf beleerd met behulp van iemand die bij mij op stal kwam. We gingen oefenen en dan kon ik weer een week verder en zo hebben we het bij Anoek gedaan. Heb slechte ervaringen met de mensen bij mij in de buurt zodra ik weg ben.

Men zelf met bit en zou dit ook niet anders willen (onder het zadel rijd ik wel gewoon bitloos). Weet niet of je zelf al kunt mennen anders is het halen van je koetsiersbewijs misschien ook wel iets. Zo krijg je zelf de basis van het mennen (het is dan wel de gewone manier).

Succes

Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    40
    Dagboek Berichten
    24

marleen: mijn vriend en ik gaan allebei ons koetsiersbewijs halen vind ik wel zo fijn

Vraag e_horse eens, zij heeft om dezelfde reden eerst beleerd met bit, (geen instructeur die dat bitloos aandurft). Maar nu is ze overgestapt op bitloos, eigenlijk maakt het voor het mennen zelf helemaal niets uit de manier van sturen blijft hetzelfde. Harlie is rustiger zonder bit en schrikt ook minder.

Kun je niet een instructeur vragen of hij je paard komt beleren en dan vervolgens zeggen 'oh trouwens dit is zijn hoofdstel (zonder bit) maar het werkt eigenlijk gewoon hetzelfde hoor' Wat ook nog weleens helpt is 'ja hij heeft een mondprobleem en op aanraden van de veearts/paardentandarts rij ik nu voorlopig bitloos' Dan gaan mensen ook niet vragen of in discussie want ja 'de veearts' heeft het gezegd.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Hallo!

Ik zit eigenlijk in de zelfde situatie als jij met mijn shetje. Die kan geen bit verdragen, ook heeft ze een te kleine mond daarvoor.
    Nu ben ik bezig haar zelf te beleren, bitloos met een dr Cook hoofdstel.
    Veel oefeningen kan je zelf al goed doen, zoals wennen aan het tuig, slepen van band, sturen, overgangen maken, enz.
    Tegen de tijd dat alles goed gaat wil ik een prof. iemand vragen om de kar af te stellen en helpen om in te spannen.
    De voorbereidingen zijn volgens mij het allerbelangrijkste, dan is het laatste stapje nog maar klein.
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten