Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Sand Clear, droog of nat voeren ??

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Sand Clear, droog of nat voeren ??

Hallo,

Omdat er bij ons op stal een paar paarden van stalgenootjes zijn die veel zand in de mest bleken te hebben, hebben wij ook maar eens een kuutje sand clear gekocht, maar dan van het eigen merk van Epplejeck. Er staat helemaal geen gebruiksaanwijzing op de emmer en nu weten we niet of je het nu droog of nat moet voeren. Gisteren heb ik het door de slobber heen gedaan, dus nat, en het zwelde enorm op. Ik kan me daardoor haast niet voorstellen dat je het droog moet voeren want als het zo opzwelt in de darmen, krijgen ze toch koliek ??
    Daarnaast heb ik ook wel eens gehoord dat lijnzaad of zemelen net zo goed zouden zijn voor het verwijderen van zand uit de darmen. Wie weet er of dat klopt ??

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Sand Clear, droog of nat voeren ??

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    kuurtje sand clear gekocht, maar dan van het eigen merk van Epplejeck. Er staat helemaal geen gebruiksaanwijzing op de emmer en nu weten we niet of je het nu droog of nat moet voeren.
    Je moet het droog voeren en in hele kleine hoeveelheden; hooguit 1-2 eetlepels per keer.
    Het zwelt dan in de maag op en de brei die ontstaat bindt op die manier het zand.

Er móet een gebruiksaanwijzing bijzitten: bel anders maar met de firma (leverancier) en vraag erom.
    En neem geen genoegen met een mondelinge gebruiksaanwijzing . Grz Els
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

[quote="E.Zanden Je moet het droog voeren en in hele kleine hoeveelheden; hooguit 1-2 eetlepels per keer.
    Het zwelt dan in de maag op en de brei die ontstaat bindt op die manier het zand.
    [/quote]

Er staan wel een paar regels op over de hoeveelheid. Ik geloof uit mijn hoofd dat pony's 100 gram en paarden 200 gram per dag moeten krijgen. Dat is ongeveer een halve voerschep ! Dat is best wel veel ! Ik denk dat ik het dan maar inderdaad ga doen zoals jij zegt, 1-2 eetlepels per dag. Voordeel is dat ik er dan dus veel langer mee doe !

Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Firsty
    Er staan wel een paar regels op over de hoeveelheid. Ik geloof uit mijn hoofd dat pony's 100 gram en paarden 200 gram per dag moeten krijgen. Dat is ongeveer een halve voerschep ! Dat is best wel veel ! Ik denk dat ik het dan maar inderdaad ga doen zoals jij zegt, 1-2 eetlepels per dag. Voordeel is dat ik er dan dus veel langer mee doe !
    Wat ik hier zeg, is op basis van MIJN produkt: de échte Sandclear '99. Daar zit een maatdopje bij
    Jij hebt iets anders gekocht ( het eigen merk van Epplejeck) en uiteraard moet je je houden aan wat bij DAT merk hoort.
    Navragen dus bij Epplejeck! Niet zomaar wat gaan doen...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

"Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Het merk dat jij noemt ken ik niet,maar de meeste producten hebben als werkzaam bestanddeel psyllium vezel. Dit bindt enorm veel water aan zich. Ik gebruik psyllium husk zonder toevoegingen van kruiden, zoals bv sand clear heeft (te krijgen o.a. bij paardendrogist). Hierbij gebruikt je 40 g. psyllium en doet daar 1 á 2 liter water bij. Er ontstaat dan een slijmerige massa, die het zand mee neemt. Psyllium moet je altijd met water gebruiken, anders neemt het in de maag veel te veel vocht op.

Het is het meest effectief als je het niet constant gebruikt,. Zelf geef ik in de winter eens per maand een week lang slobber met psyllium als basis. In de zomer af en toe, ong. eens in de drie maanden.

Gekookte lijnzaad werkt ook, ook dit vormt een slijmerige massa. Dit geef ik eens per week of twee weken. Het kan echter de darmen wat irriteren als je paard daar gevoelig voor is. Zelf heb ik het idee dat de psyllium effectiever is, maar eerlijk gezegd is dat meer een gevoel dat ik niet kan onderbouwen...
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mijn paard krijgt 3 keer per week lijnzaadprut,tochkun je daarmee al het zand blijkbaar niet verwijderen. Vorig jaar was ze koliekerig een dag later had ze flink zand in haar ontlasting zitten, dus blijkbaar speelde dat toch ook parten.
    Als ik denk dat ze teveel zand binnenkrijgt geef ik gewoon een zandclearkuurtje.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

By the way: voldoende ruwvoer geven helpt ook bij de afvoer van zand uit de darm!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door senta
    Gekookte lijnzaad werkt ook, ook dit vormt een slijmerige massa. Dit geef ik eens per week of twee weken. Het kan echter de darmen wat irriteren als je paard daar gevoelig voor is. Zelf heb ik het idee dat de psyllium effectiever is, maar eerlijk gezegd is dat meer een gevoel dat ik niet kan onderbouwen...
    Ik geef ook zo af en toe een weekje psyllium husk aan mijn paardjes. En ik kan wel zeggen dat het (bij mijn paarden) VEEL beter werkt dan lijnzaad (wat ik 1x in de week gaf)
    Ik heb voor en na de psyllium een aantal keer de mest gecontroleerd en dat ging van een ruime eetlepel zand per test naar vrijwel geen zand. Lijnzaad gaf echt geen verschil.

Binnenkort wil ik eens een week iedere dag lijnzaad geven ipv psyllium, kijken of dat WEL verschil maakt.
    Surrender to fun!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Binnenkort wil ik eens een week iedere dag lijnzaad geven ipv psyllium, kijken of dat WEL verschil maakt.
    Ja, dán heb je pas een serieus vergelijkend warenonderzoek gedaan! 1x In de week lijnzaad geven heeft volgens mij ook niet zoveel nut, je moet dit echt als een kuur doen, net als de psyllium.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Wie geeft de psyllium husk nog meer droog? Vash lust geen lijnzaad en ik heb nu een bus gekocht, omdat ik erens las dat je dat ook droog kan voeren. Op de bus taat echter dat ik 45 gram per dag moet voeren en daar 2 ltr water bij moet doen (twee liter...)...dat eet 'ie nooit op. Graag wat ervaringen voor me? Els? Jij geeft het ook droog (het stinkt trouwens wel behoorlijk...)?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Feb 2008
    Leeftijd
    53

Ik koop psyllium via mijn dierenarts. Ik doe in de winterperiode er elke dag twee eetlepels van over het voer wat ik toch al vochtig maak zodat de glucosamine blijft 'plakken'.
    If you have trouble keeping your emotions under control, focus instead on controlling your thoughts.
    What you feel is created largely by what you allow yourself to think.

volgens mij staat er ergens op een amerikaanse site the horse.com diverse onderzoeken over zandkoliek en hoe te bestrijden en werkingen van bepaalde producten. Weet alleen niet meer de directe links.
    maar weet wel dat die zaadjes niet bij elk paard werken bij een X aantal wel en een aantal niet tijdens dat onderzoek.
    het zelfde geldt voor lijnzaad. Zij adviseerde dan ook zo uit mijn hoofd hoor.
    zo min mogelijk op de grond voeren. Op langer gras zetten en veel droog schoon ruwvoer.

pas op met zo maar iets geven zonder gebruiksaanwijzing. Je kunt ook bij verkeerde dosis verstoppingen krijgen. En dat is het laatste wat je wilt
    maar geef je te weinig heb je onvoldoende resultaat.

die van mij willen het echt niet eten.

ik voer nu standaard de hele paddock periode linosan door het voer,
    geel lijnzaad, het zand is aanzienlijk verminderd in de mest,
    en ze eten het super! is ook niet duur!!

ik zou zeggen probeer dat anders eens?
    Bonny!!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Hästli
    Nou, dat "binnenkort" is wat uitgelopen, maar de lijnzaad is getest en goed gekeurd! Met een weekje lijnzaad voeren is het zandgehalte van een eetlepel (erg veel! ) naar vrijwel niks gegaan. Voortaan heb ik dus mooi een goedkope oplossing tegen zand
    Surrender to fun!

Bladwijzers

Forum Rechten