Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Hoeven die afbrokkelen ?

  1. #1

    Hoeven die afbrokkelen ?

    Wat is er te doen aan hoeven die zo dus danig afbrokkelen binnen enkele uren dat een paard er niet meer op kan lopen ?

    Waar ik ieder jaar heen ga op de camping is dus een fjord met hele slecht hoeven, hij word nu elke keer beslagen met een iets ruimere ijzers.
    dit gaat prima maar nu zat er een ijzer los die is eraf gehaald en uur later kwam de hoefsmid en toen waren de hoeven al enorm ver afgebrokkeld
    er kon nog net een nieuw ijzer onder.
    vorig jaar was zo erg dat hij niet meer uit de wei kon omdat arme fjordje gewoon bijna niet meer kon lopen en op het harde al helemaal niet meer.
    de hoefsmid kon er ook niet echt antwoord op geven enkel wat die zij ja ijzers eronder.
    maar de eigenaar ervan wil eigenlijk wel wat anders want van die ijzers word het niet beter.

  2. #2
    Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Locatie
    Hoenderloo
    Leeftijd
    44
    Berichten
    3.498

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Ik zou zeggen; Marco Krul!
    Started!

  3. #3

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Ik zou zeggen; Marco Krul!
    ik had het ze al voorgesteld maar ze zijn een beetje stug in nieuwe dingen enz
    van de week nog maar eens voorstellen dan. want arme beesie kan nu niet eens mee op buitenrit omdat het erg nat is op de paden en dan worden de ijzers eraf gezogen

  4. #4
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Als ze niet in zijn voor wat nieuws gok ik zo dat de situatie bij het oude blijft: Een paard met slechte hoeven...
    Jammer maar helaas, wel fijn dat je het voor het paard nog probeert Marjo

  5. #5
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Eens met Nienke, laat ze er een goeie smid bij zoeken. No feet no horse. Zonder goede voeten kan de Fjord niet mee op buitenrit en "werkt" niet voor zijn eten. Dat kost ze nog veel meer geld. Als ze het niet uit welzijnsoverwegingen willen doen, dan kan deze financiele argumentatie misschien helpen. Het is ook nog eens slechte reclame om een kreupele Fjord op je camping te hebben lopen. Wat mij betreft zijn de laatste 2 minder goede uitgangspunten om een dier te helpen, maar goed, misschien trekt het de campingeigenaren over de streep. Laat ze ook eens kijken naar de voeding?
    Fijn dat je je ermee bemoeit Marjo!! Dank namens de fjord!

  6. #6

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    De voeding die hij krijgt is al aangepast op zijn voeten, en dat werkt ook wel een beetje, maar zodra de ijzers eronder weg gaan zie je ze afbrokkelen. Dus hij is niet per direct kreupel maar zonder ijzers wel.
    heb ook zelf naar de hoeven gekeken heb er dan niet super veel verstand van maar ik vond het op een soort schimmel lijken..
    Hij gaf wel enigsinds toe dat dat wel kon zijn, heb wel gezegd tegen de manege eigenaar dat ze misschien is moest proberen te gaan weken in lauw water met een vaatwastablet.

    Het zijn niet alleen buitenritten die daar gegeven worden maar ook lessen en daar moet hij dan wel in lopen maar goed dat vind die gewoon niet zo tof.

  7. #7

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Hoefschoenen? Via http://www.kraemer.de zijn de meeste easyboot modellen wel te verkrijgen.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  8. #8
    Actief Forumlid Zayna's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2008
    Locatie
    Huizen
    Leeftijd
    38
    Berichten
    1.815

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    als de hoeven kort gehouden worden (de wand gelijk aan de zool) en je maakt een mustang-roll, dan valt er weinig meer af te brokkelen is mijn ervaring.
    A lot of people talk to horses, not many listen

  9. #9

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Ik hoorde van een kennis dat de hoeven van haar paard enorm veel beter zijn geworden door het voeren van een schep luzerne per dag; het duurde overigens lang -1 jaar- voordat alle problemen van brokkeligheid ed verdwenen waren. Misschien ligt het bij het paard waar jij het over hebt ook aan een tekort van een bepaalde voedingsstof.
    Don't make or teach assumptions

  10. #10
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    32
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    Heeft hij artrose toevallig? Een ex-verzorgpaard van me had heel erge artrose, er was een complete schijf gevormd was bij het kootgewricht. Doorbloeding was dermate slecht dat afvalstoffen niet meer afgevoerd konden worden (en dus bouwstoffen niet aangevoerd konden worden). Daardoor brokkelde het voortdurend af als hij zonder ijzers liep. Daar helpt geen hoefsmid meer aan... Dit hoeft 't natuurlijk niet per sé te zijn voor die fjord, maar wie weet. Als-ie geen artrose heeft, dan zou ik inderdaad proberen om Marco Krul erheen te krijgen.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  11. #11
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Hoeven die afbrokkelen ?

    oud topic, slotje

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •