Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

  1. #1
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Hallo iedereen,

    ik heb een groot probleem. Mijn pony Vicky is vrijdag gewond geraakt. Een hengst uit de geburen is uitgebroken, ik weet niet water er precies gebeurt is maar ik vond Vicky vrijdag-avond in de wei met een bloederig been achteraan. Direct in paniek de DA gebeld, de wonde was eerder een schraap-wonde, dus open en bloederig, er kan dus niet aan genaaid worden.
    Volgens de DA moet ik het alle dagen uitwassen, daarna spuitbus op (waar ze koeien na een keizersnede met inspuiten) en daarna zalf. Het probleem ligt hem bij de spuitbus.
    Vicky is al altijd hypergevoelig geweest aan haar vel, vliegen irriteren haar, van horzels word ze dol, met een tikje kan je haar beledigen.
    Nu allemaal geen probleem als je dat weet en er dus zacht met kunt omgaan.
    Het wassen wou ze absoluut ook niet hebben, maar na veel" friendly" te zijn en zachtjes een beetje verder te vragen, heb ik de wonde mooi kunnen uitwassen. De spuitbus is een ander probleem, ze HAAT het. Ik sta al op voorhand "sshhhht sshhhhhhttttt" te doen zodat ze went aan het geluid. Ik mag met de spuitbus overal op richten en lawaai maken, ik mag zelfs vlakbij in de lucht spuiten, maar vanaf ze het minste op haar wonde voelt, springt ze weg.
    Volgens de DA is de spuitbus nu net zeer belangrijk voor haar herstel.
    Zaterdag ben ik zo dom geweest om te ver te gaan, dus gisteren, zondag lang moeten "friendly-en" om haar vertrouwen in dat ding terug te krijgen. Dus nu kan ik op alles spuiten in haar omgeving behalve op haar, zelfs het kleinste druppeltje voelt ze en gaat in verzet.

    Iemand tips hoe ik haar toch optimaal kan verzorgen zonder dat ze haar vertrouwen verliest?

    groeten
    Eve en Vicky

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Als het enigsinds mogelijk is zou ik op dit moment kiezen voor een andere oplossing, wat is de functie van het goedje uit de spuitbus. Moet het desinfecteren dat gaat ook prima met bv betadinescrub waarmee je kunt uitwassen en dan kun je vervolgens een goede zalf gebruiken, ik heb prima ervaring met groene leem, mensen hier zijn ook goed te spreken over equiade wat lila hier van het forum verkoopt.(zie ook banner op het forum).
    Wat voor zalf moet je nu gaan gebruiken?

    Je zou dan later kunnen gaan oefenen met een spuitbus voor als het ooit in de toekomst nodig mocht zijn.

    Heel veel succes!!
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Bedankt Whoopie voor je antwoord, en ik kan me er ergens goed in vinden.
    Ik was met warm-lauw water en dettol. (Dit houd de vliegen er ook wat af door de geur). De zalf weet ik nu niet vanbuiten, maar vanavond kijk ik even hoe ze noemt. Het is zalf voor open wonden. Groene leem heb ik ook al veel gebruikt en ben ik tevreden over, maar ik heb dit nog nooit op verse open wonden gebruikt, en ben dus een beetje bang daarvoor.
    De DA heeft me toch gezegd dat de spuitbus het belangrijkste is omdat dit de wonde hygiënisch afsluit en de vliegen er dan niet meer aan kunnen. Met dit weer is het wel belangrijk.
    Momenteel durf ik niet zo goed van zijn goede raad afwijken. Als ik de spuitbus met de groene leem kan vervangen zou dat al een hele oplossing zijn.

  4. #4
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Eens met Whoopie, maar als je je paard toch wilt wennen aan de spuitbus:
    Je kunt een spuitbus "veerust" bijvoorbeeld gebruiken voor het wennen, zodat je niet direct op de wond hoeft te sprayen om je paard aan het geluid te wennen.
    Timing is hierbij het belangrijkste. Hou je paard aan een touw van 3m of langer (kies een afstand waarbij hij om je heen durft te rennen, en niet om hoeft te draaien van angst). Ga evt bij een hek staan zodat je paard niet eindeloos rond gaat galopperen als een kip zonder kop, maar elke helft moet draaien en dus even moet nadenken.
    Begin te spuiten in de lucht en blijf rustig spuiten als je paard begin te lopen/rennen. Blijf zelf neutraal, zeg niks, doe verder niks. Wees wel heel alert op het moment dat je paard overweegt om stil te gaan staan om te kijken. Op DAT momenteen (en geen seconde eerder of later) stop je met spuiten en laat je je paard even nadenken terwijl hij stilstaat en verwonderd is dat het geluid weg is. Als hij wat heeft gekauwd begin je weer opnieuw. Als je een goede timing hebt en lang genoeg pauze hebt genomen tussendoor, zul je merken dat je paard al snel minder heftig reageert en sneller zal durven stilstaan. Durft hij stil te blijven staan, dan kun je de afstand gaan verkleinen, maar onthou dat je paard MAG lopen, en dat je alleen stopt met spuiten als je paard stil staat of wil gaan staan.

    Ik heb zelf een erg bang en onzeker paard (deze is al bang voor een halstertouw, en hij was eerlijk waar, in 3 minuten tijd zo ver gewend dat ik hem aan een losse lijn kon insprayen.

  5. #5
    Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Rheden
    Leeftijd
    44
    Berichten
    4.585
    Dagboek Berichten
    33

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Bovenstaande tips zijn al super. Misschien nog een idee: als het puur om het gevoel op de huid gaat bij je paard, misschien dat je dan met een plantenspuit rondom de wond kunt spuiten tot ze dat niet meer erg vindt? Gewoon water erin... (gelijk de wond wat spoelen?)
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

  6. #6
    Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    4.118

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Goede tips hierboven, maar wat ik me afvraag; doet het niet gewoon verschrikkelijk veel pijn? Als je in haar buurt met van alles mag spuiten, denk ik dat je qua friendly al een eind bent, Het geluid zal het dan dus al niet zijn, puur het gevoel.

    Een open wond met een spuitbus insprayen lijkt mij erg oncomfortabel en als er een alternatief voor is lijkt dat me zeker de moeite waard.

    edit; typo
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

  7. #7
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Hallo allemaal,

    bedankt voor de tips, hier kan ik zeker weg mee, ik denk dat het (zoals myracara zegt) misschien de koude van het product is, op misschien prikt het wel in haar wonde, en daarom dat ze protesteert. Als de wonde meer is dichtgegroeid zal het misschien makkelijker zijn.

    Ik probeer het zeker met de plantenspuit. Als ze dat OK vind (zoals de vliegenspray die ik gebruik) dan is het misschien toch omdat het pijn doet/oncomfortabel is.

    @ sandra, zo ben ik inderdaad deels tewerk gegaan. Ik maak zelf een "ssshhhttt"-geluid en stop als ze stilstaat. Maar ik probeer nog verder te gaan met de plantenspuit. bedankt voor de uitleg

    Ik hou jullie op de hoogte

  8. #8
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Hallo allemaal,

    de tips hebben goed geholpen, ik gebruik nu dermazyme zalf om de wonde te verzorgen en dat gaat zeer goed, het ziet er al mooi genezen uit.
    De plantenspuit was al snel geen probleem maar eens de spuitbus weer kwam waren we weer bij nul.
    De spuitbus gebruik ik maar af en toe, nog steeds zeer kort, het moet dus inderdaad de koude zijn ofzo die haar irriteert, met de zalf heeft ze geen problemen.
    En het ruikt (voor mij) heel lekker ook.

    Nu mijn volgende vraag: volgens de DA ziet de wonde er goed uit, maar in het midden is zich nu "wildvlees" aan het vormen. Dit zal op de duur moeten verwijderd worden met een scherp mesje. Normaal voelen ze het niet want daar zitten geen zenuwen in maar het zal wel goed bloeden.
    Vicky kan alles verdragen van mij en tot op een bepaald punt van onze hoefsmid, die ze ondertussen ook al kent, maar de DA kent ze ook. Ze weet dat hij haar enkel picuren geeft en haar dus last of pijn bezorgt, het is een slimme meid. Hij kan dicht bij haar komen en ze laat zich inspuiten maar niet van harte. Nu zal hij dus in haar been moeten snijden en ik voel de bui al hangen. Ik weet -don't make assumptions- dat ze het misschien zal toelaten maar wil toch een plan-B.

    Ze is nog nooit gesedeerd geweest en ik heb daar totaal geen ervaring mee. Zou dit een oplossing kunnen zijn zodat de DA veilig in haar been kan snijden?
    Dat de DA hier even komt oefenen is geen optie, of ik zou er voor moeten betalen. Hij is een geduldig mens maar heeft ook een schema.

    Tips, ik hoor het graag.
    En bedankt voor voorgaande raadgevingen.

  9. #9
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Als ze in een been gaan snijden dan wordt er mi toch verdoofd, Whoopie moesteen tijdje geleden aan haar hoofd worden geholpen, verwijderen van een klein uitsteeksel, naast verdoving kreeg ze iets waar ze behoorlijk suf van werd, zodat het allemaal iets makkelijker ging. Dat zal je da ook wel doen denk ik.

    Heb je nog wat mensen in je omgeving die je op haar kunt laten oefenen zodat ze er aan kan wennen??
    Wat ik ook vindt helpen is van tevoren je paard vertellen wat er gaat gebeuren en waarom en dit visualiseren in je hoofd.
    Vraag haar hulp hierbij, ik vindt dat dit helpt.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  10. #10
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lill' Vic
    in het midden is zich nu "wildvlees" aan het vormen. Dit zal op de duur moeten verwijderd worden met een scherp mesje. Normaal voelen ze het niet want daar zitten geen zenuwen in maar het zal wel goed bloeden.
    Vicky kan alles verdragen van mij en tot op een bepaald punt van onze hoefsmid, die ze ondertussen ook al kent, maar de DA kent ze ook. Ze weet dat hij haar enkel picuren geeft en haar dus last of pijn bezorgt, het is een slimme meid. Hij kan dicht bij haar komen en ze laat zich inspuiten maar niet van harte. Nu zal hij dus in haar been moeten snijden en ik voel de bui al hangen. Ik weet -don't make assumptions- dat ze het misschien zal toelaten maar wil toch een plan-B.
    Eén raadgeving: kijk eens op http://www.equaide.com (engels) en dan op http://www.hippocure.nl (nederlands).
    Hoop hoe dan ook dat de wond weer helemaal mooi hersteld, het is niks waard als je paard verwond is! Succes!

  11. #11
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Monique gaat door het gebruik van equiade wildvlees nog weer verdwijnen denk je.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  12. #12
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    whoopie, volgens dat ik kon opmaken op wat de DA me zei gaat hij niet plaatselijk verdoven omdat daar geen zenuwen in zitten en dit dus ook geen pijn zal doen. Maar ik was aan het denken aan een meer algemene verdoving.

    lila, uiterst intressant als dit wildvlees zou tegenhouden, dan probeer ik het zowiezo uit. Met een beetje geluk hoeft de DA dan niet meer te komen.

  13. #13
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Monique gaat door het gebruik van equaide wildvlees nog weer verdwijnen denk je.
    Ja, want daar is het eigenlijk speciaal voor ontwikkeld! Zeker als je het hebt zoals in dit geval over een "verse" wildvlees plek!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Lill' Vic
    volgens dat ik kon opmaken op wat de DA me zei gaat hij niet plaatselijk verdoven omdat daar geen zenuwen in zitten en dit dus ook geen pijn zal doen. Maar ik was aan het denken aan een meer algemene verdoving.
    Ze zullen het wildvlees toch weg moeten snijden tot de plek waar het gewone weefsel zit. Helemaal pijnloos zal dat dus niet zijn hoor, vrees ik.
    [size=99px]Zag dat je twee kleintjes Equaide besteld had: die gaan maandag meteen op de post![/size]

  14. #14
    Actief Forumlid Lill Vic's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Locatie
    Oost-Vlaanderen
    Berichten
    98
    Dagboek Berichten
    13

    Re: Verzorging met "gevaarlijke" spuitbus

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door lila
    Ze zullen het wildvlees toch weg moeten snijden tot de plek waar het gewone weefsel zit. Helemaal pijnloos zal dat dus niet zijn hoor, vrees ik.
    Dat klinkt inderdaad logisch.

    Over het product: ik ben benieuwd of ik snel resultaten zie!
    Bedankt voor de hulp!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •