Hallo iedereen,
ik heb een groot probleem. Mijn pony Vicky is vrijdag gewond geraakt. Een hengst uit de geburen is uitgebroken, ik weet niet water er precies gebeurt is maar ik vond Vicky vrijdag-avond in de wei met een bloederig been achteraan. Direct in paniek de DA gebeld, de wonde was eerder een schraap-wonde, dus open en bloederig, er kan dus niet aan genaaid worden.
Volgens de DA moet ik het alle dagen uitwassen, daarna spuitbus op (waar ze koeien na een keizersnede met inspuiten) en daarna zalf. Het probleem ligt hem bij de spuitbus.
Vicky is al altijd hypergevoelig geweest aan haar vel, vliegen irriteren haar, van horzels word ze dol, met een tikje kan je haar beledigen.
Nu allemaal geen probleem als je dat weet en er dus zacht met kunt omgaan.
Het wassen wou ze absoluut ook niet hebben, maar na veel" friendly" te zijn en zachtjes een beetje verder te vragen, heb ik de wonde mooi kunnen uitwassen. De spuitbus is een ander probleem, ze HAAT het. Ik sta al op voorhand "sshhhht sshhhhhhttttt" te doen zodat ze went aan het geluid. Ik mag met de spuitbus overal op richten en lawaai maken, ik mag zelfs vlakbij in de lucht spuiten, maar vanaf ze het minste op haar wonde voelt, springt ze weg.
Volgens de DA is de spuitbus nu net zeer belangrijk voor haar herstel.
Zaterdag ben ik zo dom geweest om te ver te gaan, dus gisteren, zondag lang moeten "friendly-en" om haar vertrouwen in dat ding terug te krijgen. Dus nu kan ik op alles spuiten in haar omgeving behalve op haar, zelfs het kleinste druppeltje voelt ze en gaat in verzet.
Iemand tips hoe ik haar toch optimaal kan verzorgen zonder dat ze haar vertrouwen verliest?
groeten
Eve en Vicky
Bladwijzers