Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: probleem tijdens etenstijd

  1. #1
    Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Puurs, België
    Leeftijd
    43
    Berichten
    89

    probleem tijdens etenstijd

    Hoi,

    Tijdens etenstijd is Tayima (onze jaarlingmerrie) enorm opdringerig. Toen ze nog wat jonger was, had ze dit eigenlijk veel minder.
    Maar nu als je met haar eten in de stal komt, begint ze al te trippelen en laag, grommend te hinikken. Als je haar vraagt om achteruit te gaan zodat je aan de eetbak kan, gaat ze een beetje achteruit maar komt onmiddellijk terug. Ze zou bijna over je heen springen om bij haar eten te kunnen. Of ze begint rondjes te lopen, dus draait ze haar kont naar je toe. dit doet ze dan als je vraagt om uit je persoonlijke bubble te gaan. Ze zal niet stampen ofzo, maar het is toch geen goede gewoonte he.
    Hoe zouden we dit het beste oplossen?
    Want ze heeft dit enkel rond etenstijd. Anders heeft ze wel respect voor je persoonlijke ruimte.
    Ze is ook wel een enorme schrokker tijdens het eten, precies of ze heeft in maanden al geen eten meer gehad . Drie maal heeft ze al eens een slokdarmverstopping gehad. Tot hier toe wel nog niet met erge gevolgen.

    groetjes
    Annick

  2. #2

    Re: probleem tijdens etenstijd

    ik zouw denken dat je echt naar achter moet sturen een groot stuk,
    en dan gewoon bij fase 1 beginnen en dan als het moet naar 4.
    ik weet het niet hoor,
    ik ben nog maar pas een paar weken bezig met parelli.
    en oefenen met een etens bak dat jij tijdens etenstijd ook gewoon evenveel ruimte wilt als anders,

    Liefs Imre.
    x wendy ;D.

  3. #3
    Actief Forumlid Katla's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Locatie
    Belgische Ardennen
    Berichten
    753

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Mijn merrie Sarah had toen ze bij ons kwam voedernijd. Heel erg opdringerig, snel eten hetgeen wat jij hierboven beschrijft. Sommige paarden zijn heel erg foodminded en dan erg onbeleefd.

    Ik weet niet of je je jaarling weleens wat toestopt, of voedselbeloningen gebruikt? Wellicht is hier het respect dan ook al niet zoals het hoort.

    Sarah is nu vrij beleefd met eten, soms een kleine terugval maar gelukkig niet meer zo erg als vorig jaar. Wat heb ik gedaan? Heel streng zijn, wegsturen gebruik je fases en schroom niet voor een fase 4. Net zolang herhalen totdat ze netjes wacht en pas op jouw teken mag ze eten. Niet eerder toegeven hoor, al duurt het de eerste keer een uur. De volgende keer zal ze het sneller snappen. Neem dus de tijd.

    Wat je ook kan doen is voer alvast klaarzetten in haar stal, ze staat dus niet in haar box. Je haalt je paardje op met halster en lijn en jullie gaan samen de stal in. Jij staat tussen haar en de voerbak in. Ze mag niet over je heenlopen of opdringerig zijn, gebruik ook hier weer je fases. Pas als ze stilstaat, jij haar halster afgedaan hebt en ze nog steeds netjes staat te wachten dan stap jij opzij en geef je haar een teken te eten.

    Sarah krijgt van mij geen voedselbeloningen, af en toe wat lekkers in de vorm van een appel of wortel maar dit krijgt ze niet uit de hand. Ik leg het in het gras en pas na mijn teken (ik fluit) mag ze het eten. Ik merk meteen als iemand is geweest die haar uit de hand gevoerd heeft, dan wordt ze gewoon heel erg opdringerig en komt in mijn zakken snuffelen.

    Succes!!!
    Savvy is knowing where to be, when to be, why to be and what to do when you get there.

  4. #4

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Heel herkenbaar!
    Ik heb altijd een stringtouwtje bij me als ik ga voeren. Al draaiend in de rondte met dat touwtje loop ik met de emmer naar de voerplek. Daarvoor heeft mijn (nu) 2-jarige veel respect en blijft op respectabele afstand.

  5. #5
    Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Puurs, België
    Leeftijd
    43
    Berichten
    89

    Re: probleem tijdens etenstijd

    bedankt voor de tips!
    die ga ik zeker al eens proberen

    Katla: ze krijgt inderdaad soms snoepjes of een appel ofzo uit de hand. Maar dan valt de opdringerigheid best mee. dan kan je ze makkelijker achteruit zetten en heeft ze vlugger door dat ze ook respect moet hebben voor mijn ruimte.

  6. #6
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Begrijp ik dat je jaarling op stal staat?
    In dat geval kan ik me haar 'voernijd' voorstellen... eindelijk een verzetje...
    Als je haar in een stal achteruit zet, kan ik me voorstellen dat het snel 'krap' wordt (zeker voor een claustrofobisch vluchtdier).. en dat ze daarom extra onrustig en draaierig wordt...
    Wellicht is het wat om haar in een kudde te doen? De opvoeding van een kudde, daar kan geen mens tegenop... Bovendien heb je buiten veel meer ruimte om haar achteruit te sturen...

  7. #7
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Hier loopt ook een waar koekiemonster rond en vorig jaar toen ik working student was bij Eddy was er daar ook een. Wat ik moest doen en wat we nu thuis ook doen is achteruit totdat ze geduldig wachten, stilstaan, met de oren naar voren en dan pas eten geven. Gisteren had ik met Magic de merrie bij ons onenigheid erover. Dus duurde het even een half uur, maar dat maakt niet uit, dat bespaard de komende maanden weer een hoop ergernis.

    En inderdaad, maar dat is jouw zaak daar ga ik verder niet over oordelen, een jaarling op stal is niet de meest fijne oplossing.

  8. #8
    Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Puurs, België
    Leeftijd
    43
    Berichten
    89

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Ze staat niet op stal hoor. Onze paarden lopen 24/24 en 7/7 buiten, winter en zomer, met een inloopstal zodat ze zelf kunnen beslissen wanneer ze binnen of buiten willen staan.

    Eten krijgen ze in deze stal omdat hier de voerbakken omhoog hangen.
    Als ze bv overdag eens in de stal staat (uit eigen wil dus) en je komt bij haar zonder eten, heeft ze wel respect voor je ruimte en dus ook geen probleem om eventueel wat achteruit te gaan.

  9. #9
    Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005
    Locatie
    zwolle
    Berichten
    167

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Ik heb wel een tip voor het schrokgedrag van je paardje. leg een zoutblok in de voerbak. Dan moet ze het voer eromheen wegeten en kan ze niet meer schrokken. dat helpt niet tegen de voernijd maar wel tegen de verstoppingen! Als je meerdere voerbakken hebt kun je in elke bak een liksteen leggen, dan moeten alle paarden voorzichtig eten.

    Voor de voernijd zou ik haar leren 'eten op commando'. Daarmee begin je met een appeltje of brokje zomaar, je zei al dat ze dan niet zo opdringerig is dus dat is handig. Als je daaraan 'nee' koppelt (en je handen sluit) als ze te vroeg is en 'pak maar' als het mag snapt het paard als snel dat 'pak maar'= eten en 'nee' = wachten. Eten op commando is sowieso een handige oefening mbt leiderschap. Nu denkt je paard schijnbaar dat ze het voer toch wel krijgt, hoe ze zich ook gedraagt. Met éten op commando' leert ze dat ze eten krijgt van jou en anders niet.

    Succes ermee!
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

  10. #10
    Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Locatie
    Puurs, België
    Leeftijd
    43
    Berichten
    89

    Re: probleem tijdens etenstijd

    Valerie:
    Dat is wel waar, nu zal ze inderdaad misschien denken, ik krijg het toch!
    Dus die tip gaan we zeker ook eens proberen.

    Er ligt al een blok in haar eetbak
    Ook maken we op aanraden van de DA haar eten een beetje nat.
    Sinds de steen er in ligt, heeft ze het toch nog 1 keer gehad
    Maar sindsdien is ze toch al iets rustiger geworden en doet ze nu af en toe haar hoofd eens omhoog en kauwt ze meer.
    Toch bedankt voor de tip!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •