Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: voer ik genoeg ruw voer ?

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

voer ik genoeg ruw voer ?

even de situatie :

dag en nacht op kale weide.
    geen krachtvoer.
    wel liksteen.

ik heb gehoort dat verschillende ruwvoeders beter zijn dan een .

wat geef ik:compact gras van hartog.hooi(eerste sneede)en tarwe stro.
    aan een kwpn van 11 jaar,schetlander van 4 jaar (is 85 cm)en 2,5 jarig haflinger.

smorgens:
    6 kg hooi,3 kilo stro ,3 kilo compact gras.

17.00 allemaal een kilo compact gras.
    en de kwpn hier door nog een kilo mais .

22.00 6 kg hooi ,3 stro en 3 kilo campact gras

voer ik genoeg ?

en nog een vraag weet iemand hoe oud tarwe sto moet zijn voor dat je het mag voeren.?
    heb namelijk nieuwe pakjes maar ben vergeten hoe lang je die moet laten liggen .
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Re: voer ik genoeg ruw voer ?

Ik heb er niet super veel verstand van, maar wil je wel even wijzen op het gevaar van compact gras: ik heb op een ander forum waar ik zit laatst een verhaal gelezen over slokdarmverstopping door dat compact gras van Hartog. Zij heeft ook op onder andere bokt meerdere personen gevonden die ook deze ervaring er mee hebben. Ook op dat forum waar ze haar verhaal plaatste, herkende meerdere mensen haar verhaal. Pas er dus asjeblieft goed mee op!!

Tevens voer je stro, waarom? Stro is toch een bodembedekker en geen ruwvoer? Er zit amper iets in aan voedingsstoffen naar mijn weten. Toen mijn paard nog op stal stond, at hij wel stro, puur om iets te doen te hebben. Ook bij stro moet je erg oppassen voor verstoppingen, als je het echt voert...

Hooi is prima. De hoeveelheden heb ik me nooit echt in verdiept. Die van mij krijgt samen met nog een ander paard onbeperkt hooi. Ook hij staat dag en nacht buiten op een redelijk schrale weide. Elke dag krijgt hij er nog een strookje gras bij. Is onbeperkt geven voor jou misschien ook een optie? Dan krijgen ze sowieso genoeg binnen. En anders zou ik gewoon kijken naar hoe ze eruit zien, als ze gezond zijn, op goed gewicht zou ik je voerpatroon niet veranderen. Hoewel, dat stro en compact gras, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik zou vooral kijken naar hoe ze eruit zien, mijn probleem is dat mijn poaardje altijd te dik wordt, ideaal is wanneer je de ribben nog mooi net kunt zien, onze paarden zijn snel te dik.

Stro moet je idd mee oppassen, beste kun je dit gemengd met hooi aanbieden en niet teveel ivm risico op verstopping,

Met compactgras heb ik geen ervaring, waarom zou je dat geven ipv gewoon hooi?? Is het ook niet een stuk duurder.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik ben erg te spreken over de combi hooi/stro! Stro bevat inderdaad weinig voedingsstoffen maar is een perfecte vezel die het kacheltje lekker laat branden! Ook is het buikvulling. Bovendien voer je voldoende hooi. Compactgras ken ik persoonlijk niet. Waarom voer je dat bij?
    Als je paarden mooi op gewicht blijven en er gezond uitzien zal het best voldoende zijn. Eventueel kan je ze bijvoeren met omega 3 vetten (bijv. lijnzaadolie). Als paarden te mager zijn of afvallen zijn vetten goede dikmakers, dit in tegenstelling tot suikers en granen (wat veel mensen denken).

Oké, maar hoe bieden jullie stro aan dan? Gemengd zoals whoopie zegt?

Ik meng het niet maar leg in de ene hooiruif hooi en in de andere stro. Enya en Pebbles hebben meer voorkeur voor eerst het hooi, als ik het meng kiepen ze heel de inhoud uit de ruif om het hooi ertussenuit te peuzelen. Dyango vind juist stro erg lekker en begint andersom te eten.
    Ze krijgen gemiddeld 4x hooi en 2x stro per 24 uur.

Actief Forumlid shadow1989's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2007

e krijgen hooi en stro gemengt
    rio en shadow voor altijd de mijne !!!!IMG]http://i277.photobucket.com/albums/kk66/marielle_123_2008/1340087_54f39e4e1a.jpg[/IMG]

Hooi en stro gemengd is volgens mij prima. Belangrijkste is denk ik wat al genoemd is: de conditie van je paarden (de meeste paarden zijn te dik in Nederland...). En of ze er lekker lang van kunnen eten...

Hmm mijn paarden hebben al twee keer een slokdarmverstopping gehad met compactgras, dat was heel naar om te zien. Het is heel pijnlijk voor paarden, de tweede keer moesten we zelfs naar Utrecht omdat de veearts het niet loskreeg. Sindsdien gebruiken we het niet meer.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

Bladwijzers

Forum Rechten