Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: magnesium, seleium, vit. E

  1. #1
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    magnesium, seleium, vit. E

    Ik heb mijn bloedonderzoek uitslag binnen en er is idd een tekort aan magnesium. Ik kreeg het advies om mangesiumoxide 25 gram (korrels) te voeren met eventueel appelmoes of zoiets zodat het lekkerder is.

    Maar ja..hoe meten jjullie dat? hebben jullie ook een weegschaal op stal ofzo?

    Ik heb er al veel over gelezen en er zijn ook nog vele verschillende voremn. Magnesiumoxide werd dan weer omschreven als iets wat slechter word opgenomen. Magnesiumcitraat en Magnesiumchelaat zijn beter opneembaar.

    Ik wil graag jullie mening weten en waar jullie dit vandaan halen en hoeveel voeren jullie en hoe.

    Dan vroeg ik me af..omdat ik me in insulineresitentie ana het verdiepen was dat er ook veel word gepraat over vitamine E en selenium. Ik heb hier nog niet op getest maar is dit ook verstandig? Juist omdat hij die tekort aan magnesium heb of is dat niet nodig?

    Pff zoveel vragen...voeding is ook zo lastig...

    nog maar een vraag dan...ik lees ook over hoeveelheden hooi..maar hoe meten jullie dat? Ik zou nieteens weten welke hoeveelheid ik moet voeren amar al helemaal niet hoe ik dan weet hoeveel hooi dat dan is. Leggen jullie alles op een weegschaal?

  2. #2
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Bepaalde dingen zoals magnesium of zo kunje thuis op de keukenweegschaal wegen, dan kijk je even hoeveel lepels dat bv is en kun je da tgebruiken op stal. Vaak zit er ook wel een doseerschepje bij dat soort dingen.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  3. #3

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Goh da's ook wat zeg.. Ik ben benieuwd naar de waardes. Heb je die?

    Dan vroeg ik me af..omdat ik me in insulineresitentie ana het verdiepen was dat er ook veel word gepraat over vitamine E en selenium. Ik heb hier nog niet op getest maar is dit ook verstandig? Juist omdat hij die tekort aan magnesium heb of is dat niet nodig?
    Ik heb begrepen dat vit.E/seleniumtekorten weer ivm staan met insulineresistentie, wat waren zijn insulinewaardes? Waren die te hoog (aanwijzing voor insulineresistentie)

    Ik heb de magnesiumchelaat besteld bij paardnatuurlijk. Daar zit een doseerschepje bij.
    Vit E/selenium bestel ik bij de paardendrogist.

  4. #4
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    insuline en glucose waren goed! Ik krijg het rapport waarschijnlijk morgen binnen dan zet ik de waardes wel hier neer.

    Maar die vit.E en selium voeren jullie die preventief dan? Of had je dat advies gekregen nadat er op getest was?

    @trea voer je het enya en dyango ook en heb je hun ook getest?

    @trea waarom magnesiumchelaat en geen magnesiumoxiide?

  5. #5

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Maar die vit.E en selium voeren jullie die preventief dan? Of had je dat advies gekregen nadat er op getest was?
    Ik voer die Pebbles omdat haar insulinegehalte héél erg veel te hoog was (89.9 ipv onder de 10). Ze was op het moment van de bloedtest insulineresistent, dus moest ik vit. E/selenium, magnesium en neutradex gaan geven.


    @trea voer je het enya en dyango ook en heb je hun ook getest?
    Nee, Enya en Dyango krijgen geen magnesium of andere toevoegingen. Daar is geen enkele reden voor. Pebbles had ook geen magnesiumtekort bleek uit de bloedproef. Ik durf er dus van uit te gaan dat het met ons gras en hooi wel goed zit qua magnesium anders had Pebbles ook een tekort gehad. De reden dat ik haar tijdelijk magnesium bijgeef is om haar insulinewaardes naar beneden te krijgen.


    @trea waarom magnesiumchelaat en geen magnesiumoxiide?
    Omdat de chelaat beter opneembaar is.

  6. #6
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    hee snowdon was ook niet insuline resistent maar had wel magnesium en vitamine e en selenium tekort!

    snowdon krijgt vitamine e/selenium suplement van de VA... en daarnaast voer ik de Mg van de paardendrogist. Dat omdat mijn VA zei dat snow maar de mg uit bix moest halen maar omdat hij dat nou juist niet krijgt voer ik het bij.

    welk merk vitE geef jij dan trea? ik heb hem nu van de VA maar die is best duur... en als het moet dan moet het... maar als het goedkoper kan is het altijd mooi
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

  7. #7

    Re: magnesium, seleium, vit. E


  8. #8

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Dan vroeg ik me af..omdat ik me in insulineresitentie ana het verdiepen was dat er ook veel word gepraat over vitamine E en selenium. Ik heb hier nog niet op getest maar is dit ook verstandig? Juist omdat hij die tekort aan magnesium heb of is dat niet nodig?
    Deze test kun je eventueel laten uitvoeren http://www.pavo.nl/gezondheid/nieuw-min ... paard.html
    Er worden dan verschillende mineralengehaltes in het bloed gemeten. Ik heb mijn pony ook op IR laten testen -wat hij niet heeft- en daarna deze test gedaan. Zijn seleniumniveau was erg laag, zo rond het minimum. Ik geef daarom een supplement en heb net ons ruwvoer voor komende winter weer laten testen; seleniumgehalte was -net als vorig jaar- weer aan de erg lage kant dus ik moet het hierbij blijven geven.
    Selenium is vanaf 3,5 mg/dag al vergiftend dus je kunt het niet zomaar bijgeven als je niet zeker weet wat er in je ruwvoer (of eventueel krachtvoer, als je dat geeft) zit.

    nog maar een vraag dan...ik lees ook over hoeveelheden hooi..maar hoe meten jullie dat? Ik zou nieteens weten welke hoeveelheid ik moet voeren amar al helemaal niet hoe ik dan weet hoeveel hooi dat dan is. Leggen jullie alles op een weegschaal?
    Ruwvoer kun je wegen in een unster, als richtlijn kun je 2% van het lichaamsgewicht aanhouden en wanneer het paard moet afvallen 1,5%.
    Afwegen is wel nuttig omdat je dan wat preciezer kunt bijsturen, mocht dat nodig zijn.
    Don't make or teach assumptions

  9. #9
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    aha al weer wat wijzer! Ik ga je link zo es bekijken!

    Wat is trouwens een unster?

  10. #10

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    interessant stukje. Valt wel op dat veel paarden dezelfde te korten hebben. Hoe zou dat ontstaan? door onze nederlandse bodem??

    een unster is een soort van metalen weegschaal die via een soort van veer werkt. Je kunt hem vasthouden of ophangen aan de touw.
    dan je weeg materiaal daar aan ophangen en de veer rekt uit al naar gelang het gewicht wat je er aan hangt en kan je de waardes aflezen.
    ik gebruikte hem vroeger om mijn rugzak te wegen voor we op vakantie gingen. Zodat ik niet te veel mee nam

    Voor IR paarden is op Yahoo een hele fijne groep te vinden met heeeel veel info over hoe je het paard zou kunnen behandelen met voer, onderdak ondersteuning etc etc. MEt veel mensen die zelf ervaringen hebben of info vragen omdat bij hun paard IR is geconstateerd.
    even zoeken via de yahoogroups dan vind je het zo terug.
    Het is wel in het engels

  11. #11

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Ja Inger dat klopt, bijna heel nederland schijnt een tekort aan selenium te hebben in de bodem. Magnesium weet ik niet, maar is iets gemakkelijker op te lossen dmv gerichte bemesting, of eigenlijk niet eens gemakkelijker maar de producten zijn veel bekender. Voor selenium is er een graszout maar vaak is dat graszout niet op voorraad bij boerenbondwinkels ed. dus weten mensen er vaak alleen maar van als ze via een bemestingsadvies -gericht op paardenweide- deze info krijgen.

    Het zal wel niet zo ernstig zijn over het algemeen, die lage concentratie selenium in de bodem. De meeste paarden zullen dit tekort wel aangevuld krijgen dmv krachtvoer of een mineralenmengsel, en ook als ze hele dagen op de wei staan/veel vers gras krijgen valt het wel mee. Pas als je een sober paard hebt die je hooi moet gaan voeren en niet teveel gras, en al helemaal geen krachtvoer dan wordt het wel belangrijk om naar de voedingswaarden in je ruwvoer te kijken.
    Don't make or teach assumptions

  12. #12

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    ja dat probleem ken ik sobere paardjes.
    zet mij wel aan tot denken. ik heb geen invloed op de manier van mesten etc. Dit regelt de grondeigenaar die een oude boeren manier heeft
    en er geen denken aan heeft om dat te wijzigen want het gaat al jaaaaaren zo.
    Maar als het kleine waardes zijn is het wel aan te vullen toch? HEb je zelf ook nog het idee dat je iets mag vertroetelen door een extra tje te geven.

  13. #13

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Maar als het kleine waardes zijn is het wel aan te vullen toch?
    Ja hoor, als er grotere afwijkingen zijn is het ook wel aan te vullen (dmv bemesting bedoel je toch?) Je kunt natuurlijk ook supplementen bijgeven als er tekorten zijn, zolang je maar zeker weet welke en hoeveel en in welke verhouding je dingen voert.

    En iets vertroetelen doe ik ook (da's hartstikke leuk natuurlijk ) als je maar goed oplet wat er gebeurt wanneer je wat- en hoeveel ervan geeft zodat -als er problemen komen- je ook weet waar het aan heeft gelegen. En als je een gevoelig, te dik of ongezond paard hebt moet je het zeker van de rest van het voeren per dag aftrekken wat je zo tussendoor geeft dus wanneer je bv. twee handjes biks gebruikt als beloning tussendoor trek je die van de dagelijkse portie af.
    Vertroetelen kan ook best met iets gezonds, zoals geplukte kruiden of gekookt lijnzaad, etc. Vaak vinden paarden het echt vertroetelen als je iets geeft op een onverwacht moment, dus een appel (waar veel suiker inzit en voor sommige paarden soms niet gezond is) is niet leuker dan een handvol berkenblad maar meer de afwisseling van de beloning en timing maakt het leuk.
    Don't make or teach assumptions

  14. #14
    Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004
    Locatie
    Schouwen
    Berichten
    612

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    Ik hoor wel hele goede resultaten van equilin ( is magnesium en vit E plus omega etc ).....
    Zie oa http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1167319

  15. #15
    Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Locatie
    Vlaardingen
    Leeftijd
    40
    Berichten
    3.715
    Dagboek Berichten
    24

    Re: magnesium, seleium, vit. E

    hihi ja het ziet er heel interessant uit. eva en ik zijn er ook mee bezig geweest...
    maar zowel fenna, als snowdon, als siets en blacky eten het dus echt niet... en dat zijn de vier grootste vreetmonsters van stal
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •