Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: Alternatief voor de chip

  1. #1
    Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Locatie
    Breda
    Leeftijd
    34
    Berichten
    2.727

    Alternatief voor de chip

    ik las bij de buren:

    http://www.horsetalk.co.nz / Nieuwsredactie



    Brandmerken, liptatoeages en de microchip zouden weleens snel tot het verleden kunnen behoren. Een bedrijf uit Amerika is namelijk bezig om een draagbare iris-scan voor paarden te ontwikkelen.

    Sarnoff Corporation zegt dat het idee geselecteerd is door Global Animal Management Inc, en dat zij samen zullen werken aan het idee, om het systeem zo te kunnen gebruiken voor het identificeren en tracken van paarden.

    Gebaseerd op bestaande technieken van Sarnoff, zal het systeem in staat zijn om een foto te maken van de iris van een paard, met gebruik van een lage infra-red sensor. Het apparaat zou zelfs vanafeen afstand kunnen werken wanneer het paard in beweging is.

    Op deze manier wordt het paard niet gestoord tijdens activiteiten en komt er geen stress aan te pas, iets wat bij de hedendaagse methodes wel het geval is.

    "Het identificeren van paarden op een correcte manier, gaat nog lang niet zo snel en simpel als het zou moeten zijn," aldus Mark Clifton, vice-president van Sarnoff.

    "Het kan meer dan een half uur duren om tatoeages en aftekeningen van een paard in kaart te brengen. Soms zijn de kenmerken aan het vervagen, en ze zijn makkelijk na te maken en te faken."

    Het draagbare systeem zou er voor moeten zorgen dat gebruikers op een snelle en grondige manier, zonder stress een paard kunnen identificeren.

    De technieken van Sarnoff worden al een tijdje gebruikt door de Amerikaanse regering en door prive-bedrijven.

    Ik snap er niet veel van maar wel super intressant!
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

  2. #2
    Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009
    Locatie
    België
    Berichten
    455

    Re: Alternatief voor de chip

    Wat leuk ! Ik heb het toch niet zo voor een chip
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

  3. #3

    Re: Alternatief voor de chip

    Interessant, maar mijn paard heeft al een chip...

  4. #4

    Re: Alternatief voor de chip

    Da's geweldig, de irisscan!!! Eindelijk zeg..

    Ik heb trouwens mijn ponies niet laten chippen maar dna registratie laten doen. Je kunt aangeven dat je niet wilt chippen maar dit doen om bv 'religieuze' redenen..( heb ik gedaan ) en dan stuur je een plukje haar op en voila; Valt niets mee te knoeien!
    Don't make or teach assumptions

  5. #5
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Alternatief voor de chip

    Ja.
    Maar dat is het 'm nou juist: de mogelijkheid voor DNA registratie is er niet meer!

  6. #6

    Re: Alternatief voor de chip

    Ach, 2 van mijn paarden hebben een chip en ik heb nog nooit complicaties zien optreden. Een chip is IMO (ivm. registratie en controle) veiliger en meer waterdicht dan DNA controle of een irisscan. Bij mensen is ook al bewezen dat de iris lang niet voor 100% uniek is, ik vraag me af of dat bij paarden dan wel het geval is. Met die irisscan is dan veel makkelijker te sjoemelen (bvb. door handelaren).

  7. #7
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Alternatief voor de chip

    Met de chip is anders ook goed te sjoemelen.
    En veiliger? Niet voor het paard. Dat het bij jouw 2 paarden goed gaat, wil nog niet zeggen dat dat altijd zo is! Een DNA bepalig of irisscan is sowieso ongevaarlijk voor het paard. Hoe de betrouwbaarheid is van een irisscan weet ik niet, maar DNA-bepaling is wel degelijk zeer betrouwbaar! Het wordt ook niet voor niets in rechtszaken als bewijs geaccepteerd.

  8. #8

    Re: Alternatief voor de chip

    Ja.
    Maar dat is het 'm nou juist: de mogelijkheid voor DNA registratie is er niet meer!
    Oh! Weet je ook waarom -en sinds wanneer niet meer?
    Don't make or teach assumptions

  9. #9
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Alternatief voor de chip

    Niet uit mijn hoofd, maar er loopt hier wel ergens een topic over! Effe zoeken dus.

    En het zal ook wel staan op http://www.antichip.nl

  10. #10

    Re: Alternatief voor de chip

    David werd vandaag gechipt én geplukt. Tegenwoordig word DNA bij de chip gedaan en dan word het beide geregistreerd, werd mij verteld.

  11. #11
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: Alternatief voor de chip

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wannabe
    David werd vandaag gechipt én geplukt.
    Tegenwoordig word DNA bij de chip gedaan en dan word het beide geregistreerd, werd mij verteld.
    Strak plan, gezien meer dan de helft van de chips uiteindelijk niet meer werkt ...

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door [url]http://www.invisio.nl/antichip[/url]
    Dat er dus 20% (1 op de 5!) zoek of defect raakt
    en van de wel gevonden chips de helft niet af te lezen is.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  12. #12

    Re: Alternatief voor de chip

    En het zal ook wel staan op http://www.antichip.nl
    Ik heb even snel gekeken, maar niets gevonden. Er staat wel iets over mensen die ontheffing voor het chippen hebben aangevraagd voor 2009, maar ik weet niet of die ontheffing inhoudt dat die paarden niet worden geregistreerd op een andere manier...

    Ik heb in ieder geval samen met een buurvrouw indertijd bezwaar gemaakt, dat willen ze liever niet teveel dus daarom zal er daarover niets op de site vermeld staan, vermoed ik. Echt onzinnig om EN te chippen EN DNA te registreren; de laatste is veel minder fraudegevoelig dus waarom niet alleen DNA?
    Ik denk dat als je nog moet laten chippen, het best de moeite is om contact op te nemen met iemand van PVV en te vertellen dat je bezwaren hebt en het DNA wilt laten registreren!
    Don't make or teach assumptions

  13. #13
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: Alternatief voor de chip

    Nou, dan heb je te snel gekeken.
    Op de pagina 'nieuws' staat precies hoe en wat.

    DNA registratie is *niet* meer mogelijk.
    Je mag van mij best contact opnemen met de PVV hierover en ze vertellen dat je bezwaren hebt, maar ik ben bang dat ze daar niet erg van onder de indruk zullen zijn. Regels zijn regels.

  14. #14

    Re: Alternatief voor de chip

    Hmmmm...
    Don't make or teach assumptions

  15. #15

    Re: Alternatief voor de chip

    Ik hoop dat dit door gaat, ik vind chippen helemaal niks, mijn pony is 2 maanden geleden voor de 2- de keer gechipt, omdat de eerste chip niet meer terug te vinden was (is dus of kapot of gaan zweven). Dus nu heeft hij als het goed is 2 chips in zijn lichaam vind ik niet zo'n fijn idee. (ik weet zeker dat hij de eerste heeft gehad en dat die toen werkte, ik heb hem al vanaf veulen en hij is nu 4,5).

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •