Hallo,
Ik heb in mijn trainingsdagboek al het een en ander gezet, maar niet iedereen leest dat. Vandaar hier een topic. Ik twijfel wat te doen deze winter met Summer mbt dekens. Ik ben niet zo deken savvy. Enige wat ik tot nu toe gebruik zijn zweetdekens en vliegendekens. Hoor dus graag jullie mening, ervaringen en tips.
Summer is nu 22/23 jaar. In de 6 jaar dat ze bij mij is heeft ze iedere winter vrij 'veel' nodig gehad aan ruwvoer om op gewicht te blijven en genoeg energie te hebben. In februari was ze dan meestal wat schraal, maar in maart/april groeide dan het gras weer en was ze ook zo weer bijgekomen. Met trainen merkte ik wel dat ze ieder jaar iets stijver was 's winters, maar dan vooral op dagen dat het nat en winderig was.
Vorig jaar ging dat heel anders. In november werd Summer al schraler en na die hele koude periode in december was ze gewoonweg mager. Ze kreeg meer last van mok en ging in januari ook nog hoesten en snotteren. Dierenarts kon niets vinden en gaf als advies iedere dag een bakje slobber met lijnzaadprut te geven, onbeperkt ruwvoer en rustig aan doen met trainen.
Ik ben wel door blijven trainen maar vooral gericht op onderhouden van wat we al bereikt hebben. Per dag bekijken en vaak werd het dan werken aan de hand of zelfs alleen een stukje wandelen en af en toe rijden. Mijn instructrice vond haar veel stijver dan de winter daarvoor en we hebben echt een paar stappen terug moeten doen.
Summer heeft veel meer binnen gestaan, was behoorlijk chagerijning. Soms was ze door de kou in combi met nattigheid zo stijf dat ze echt niet aan het werk wilde. Als ze dan wel zin had dan had ik regelmatig echt een half uur nodig voordat ze goed opgewarmd en losgelaten was. Dan was ik ook al weer bijna aan het uitstappen toe, omdat ik haar niet te moe wilde maken.
Het verharen naar de zomervacht ging met hele stukken tegelijk die dan kaal waren omdat de zomervacht niet snel genoeg aangemaakt was. Eigenlijk is ze, voor mijn idee, pas sinds een week of wat goed op gewicht en zit ze weer lekker in haar vel.
Ik wil dit deze winter niet weer. Sowieso heb ik meer gras voor haar en als dat op is wil ik haar overdag een tijdje apart zetten van Caitlin met een grote pluk hooi. Ik wil wel blijven trainen, zij het iets minder intensief dan van de zomer, want daar heeft ze zo ontzettend veel baat bij. De grootste prioriteit is natuurlijk dat ze lekker in haar vel blijft zitten.
Vandaar het idee van dekens. Alleen wanneer en welke deken? . Alleen met slecht weer, sowieso 's nachts en dan overdag met slecht weer, of altijd? En dan nog wat wat voor deken. Hoeveel grams e.d.
Bladwijzers