Resultaten 1 tot 2 van de 2

Topic: Overgang Voest-->Parelli (circling game)

  1. #1

    Overgang Voest-->Parelli (circling game)

    Hallo allemaal !
    Ben door omstandigheden een tijdje niet echt met NH bezig geweest, maar ben nu weer aan het beginnen. Ik was hiervoor alleen eigenlijk vooral Ã* la Voest bezig, maar omdat het Parelli pakket nu eindelijk een beetje in zicht komt, wil ik nu niet opnieuw verder gaan met Voest dingen die niet overeenkomen met de Parelli methode.
    Wat ik me eigenlijk vooral afvroeg, is hoe het nou precies zit met de verschillen tussen de circling game van Parelli en het vergelijkbare van Voest. In ieder geval heb ik tot nu toe niet alleen de draf gedaan, maar ook stap, galop en halthouden op de cirkel. Ik ben toen wel na een tijdje een beetje overgestapt door niet te blijven bewegen tijdens een gang en door overgangen halt-stap-draf te maken door 'ruimte te geven' (door mee te stappen en een zwaaiende armbeweging te maken) ipv door de drijvende hand meer omhoog te brengen. Galop doe ik nog steeds op de Voest manier, een soort beweging waarbij je een beetje door je knieen zakt en ook een zwaai met je arm maakt, overgangen terug door t.o.v. de middellijn meer voor het paard te gaan staan en 'jezelf groot te maken' en het paard naar je toe laten komen door iets achteruit te lopen en nog meer te ontspannen.
    Nu vroeg ik me af, aangezien in level 1 eigenlijk alleen draf zit, kan ik het nu voortaan maar beter bij draf laten ? En stiekem ben ik sowieso eigenlijk wel erg benieuwd hoe in level 2 of 3 (?) die overgangen wel worden gemaakt

  2. #2
    Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    460

    Re: Overgang Voest-->Parelli (circling game)

    Hoi Annemieke,

    Ik ben een beetje bekend met de cirkels van Voest, heb les van iemand in die methode (alleen bij het zadelmak/beleren van mijn merrie) en daarnaast ben ik level 1 Parelli (de 7 games, nadat ze zadelmak is, en dat is ze bijna, dan ga ik verder met level 1 van Parelli).
    Dus hoe de overgangen in andere levels gaan weet ik niet. Maar daar zijn er vast genoeg van die je dat kunnen uitleggen.

    Het verschil in Parelli en Voest mbt cirkels:
    1. Parelli gaat uit van zo min mogelijk voetenwerk, in de paardenwereld is degene zijn voeten beweegt onderdanig aan de leider. Bij Voest mag je wel meelopen op een kleinere of grotere cirkel.
    2. De manier waarop je van draf naar stap gaat en andersom lijken wel veel op elkaar vind ik. Beiden gaan uit van de drijvende cirkel van het paard voor tempoverhoging en een life-down voor tempoverlaging.
    3. Terughalen gaat bij Voest idd door naar achter te stappen, bij Parelli maak je gebruik van de leidende cirkel van het paard.

    Aangezien je al redelijk bekend met NH (al is het een andere methode), ga je denk ik vrij snel door level 1. Misschien is handig nu alleen stap en draf te doen en bij de volgende levels als Parelli de galop introduceert, dit dan ook pas toe te voegen.
    Heel veel succes!

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •